Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Kotimaa

"En muista koeajoautosta jälkeenpäin mitään" - päijäthämäläiset Testikuski-tubettajat on kutsuttu Tubeconiin

Padasjokelainen Anssi Siljander ajaa, orimattilalainen Ville Vento kuvaa. Testikuski-kanavan videoita on katsottu jo 200 000 kertaa.

Päijäthämäläiset Testikuski-tubettajat Ville Vento ja Anssi Siljander on kutsuttu mukaan Tubecon-tapahtumaan, joka pidetään 17.-18.8. Helsingissä. Kuva: Elena Liseytseva

Koko ajan sitä odottaa, että nyt Anssi Siljander painaa kaasua kunnolla, niin että selkä painuisi kiinni Ford Focus RS:n kuppipenkkiin. Kiihtyyhän auto nollasta sataan vain neljässä sekunnissa. Moottori murisee jo lupaavasti ja pakoputkesta kuuluu ihastuttavan räkäistä säksätystä.

Siljanderin isä ajoi aikoinaan rallia SM-tasolla, ja Anssi Siljander itsekin harrastaa rallia F-sarjassa. Siljander on myös ehtinyt tehdä kaverinsa Ville Venton kanssa jo yli 30 koeajovideota Youtubeen. Kohta lähtee!

Mutta ei, Siljander ajaa hyvin maltillisesti ja tunnustaa kunnioittavansa liikennesääntöjä.

– Eihän tässä ole puhuttu mitään siitä, onko Siljander oikeasti hyvä rallissa, murjaisee Vento takapenkiltä.

No kukapa tahtoisi sakkoja saada, ja ovathan päijäthämäläisen testikuskikaksikon haltuun uskotut autot usein kalliita ja varusteltuja. Omavastuuosuus, jos auton sattuisi kolhimaan, on Siljanderin sanoin ”tilipussille liikaa”. Hyvät välit paikallisiin autoliikkeisiin ovat ylipäätään olennaiset, jotta videoiden tekoa voi jatkaa.

Otetaan siis rauhallisesti ja puhutaan hetki siitä, miksi jo varttuneemmat miehet ovat saaneet kutsun teinejä vilisevään Tubecon-tapahtumaan, joka pidetään viikon päästä 17.–18. elokuuta Helsingissä.

Ei niin helppoa kuin moni luulee

Kunhan vain ajelette vähän. Testikuski-Youtube-kanavan videot kuvaava ja editoiva Vento kertoo ihmisten yleisimmästä harhaluulosta, että koeajovideoiden tekeminen on helppoa.

– Kun reilu vuosi sitten aloitimme, yhden videon tekemiseen meni monta päivää. Nykyään saatamme saada valmista jopa parissa päivässä. Mutta edelleen voi sattua jotain älytöntä, ampiainen pörrää kuvassa tai ihmisiä ja autoja menee ohi väärällä hetkellä, ja pitää kuvata lisää, testiajot suorittava Siljander kertoo.

Hälinän välttämiseksi 80 prosenttia videoista kuvataan Padasjoella, koska ”siellä ei liiku ketään eikä mitään”. Siljander on asunut suurimman osan elämästään Padasjoella, joten hän tuntee kylän mutkat ja suorat. Se auttaa pitämään autot ehjinä.

Moni on kateellinen siitä, että kaksikko saa ajaa hienoilla ja uusilla tai uudehkoilla autoilla. Koeajovideoiden tekeminen on kuitenkin työtä, johon pitää keskittyä.

– Kun kamera käynnistyy, saatan unohtaa täysin, mitä minun piti sanoa, enkä välttämättä muista ajamastani autosta jälkeenpäin oikein mitään, Siljander naurahtaa.

– Eikä lainassa olevalla autolla ehdi välttämättä ajaa ylimääräistä omaa ajoa kuin 10 minuuttia, Vento lisää.

Autoliikkeet maksavat kulukorvauksen, ja Siljander ja Vento tienaavat myös tekemällä sisällöntuotantoa, yritysvideoita ja kopterikuvauskeikkoja. Molemmilla on päivätyö, Siljander on Telialla kehitysasiantuntijana ja Vento Fonectan asiakkuuspäällikkönä.

– Varmaan videoiden tekemisestä saisi pääelannon, jos uskaltaisi heittäytyä tekemään vain niitä, Siljander sanoo.

Myös budjetti rajoittaa tekemistä. Tunti ajoaikaa radalla maksaa 500 euroa. Kaksikon käyttämien kameroiden määrä on sentään kasvanut vuodessa yhdestä kuuteen, jopa seitsemään.

Automerkit ovat tarkkoja julkisuuskuvastaan

Kuten moni hyvä suunnitelma, Testikuski-Youtube-kanava syntyi alun perin vitsistä. Padasjokelainen Siljander ja orimattilalainen Vento olivat tuolloin töissä samassa yrityksessä, ja pallottelivat ideaa autojen testausvideosta. Homma lähti käyntiin Siljanderin kontakteilla autopiireihin ja Venton kokemuksella videokuvaamisesta.

– Teimme ensin yhden videon ihan huumorimielessä, mutta huomasimme videon saavan niin hyvin katsojia, että päätimme jatkaa. Nyt kaikkien videoidemme yhteenlaskettu katsojamäärä on jo yli 200 000, ja keskimäärin yhden koeajovideon katsoo 6 000–7 000 ihmistä, Siljander kertoo.

Molemmat Testikuski-tubettajat fanittavat Top Gearia, mutta omiin videoihinsa kaksikko on valinnut simppelin linjan.

– Teemme videoita suomalaisille, ilman rallienglantia, menemättä liikaa autojen teknisiin yksityiskohtiin. Videomme sisältävät huumoria vielä suhteellisen vähän. Lisäämme huumorin ja autolla kikkailun määrää jatkossa, Vento sanoo.

Arviot koeajoautoista pitää tehdä ottamatta liikaa kantaa. Automerkit herättävät tunteita, ja brändit ovat tarkkoja julkisuuskuvastaan. Osa maahantuojista haluaa tarkistaa Testikuskien tekemän videon ennen julkaisua, mutta osa uskaltaa jo luottaa kaksikkoon.

– Erään automerkin videosta piti poistaa kaikki huumoriin vivahtavakin, Siljander ja Vento kertovat.

Vento sanoo, että liika yrittäminen ja liian monen videon kuvaaminen peräkkäin näkyvät videoista. Homman pitää tuntua hauskalta.

– Pääasiassa saamamme palaute on ollut hyvää, ja kun kotipihassa on taas uusia autoja, paikalliset automiehet tulevat heittämään tarinaa ja kertomaan omia automuistojaan, Siljander sanoo.

Mitä tulee Tubeconiin, kumpikaan tubettaja ei tiedä, mitä heiltä tarkalleen ottaen tapahtumassa odotetaan.

– Ehkä saamme Noloimmat videot -palkinnon, Siljander heittää.

– On siellä K18-anniskelualue, jospa menemme sinne, Vento sanoo.

Saara Larkio
saara.larkio@ess.fi
@
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 7,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
7,90€

Oletko jo tilaaja?

Kommentit comments
Tilaa ilmainen ESS.fi uutiskirje Saat kiinnostavimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi