Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Kotimaa

Hätäkeskuksiin satelee hätäpuheluita, mutta ei kanteluita: "Pidetään hyvänä merkkinä."

Hätäkeskuksiin tulee 7 000 8 000 hätäpuhelua päivässä. Kuva: Sami Lettojärvi

Kansalaiset vaikuttavat olevan tyytyväisiä hädän hetkellä saamaansa palveluun: kantelut Hätäkeskuslaitoksesta ovat harvinaisia.

Viime vuonna kanteluita tuli vireille 28, tänä vuonna heinäkuun loppuun mennessä puolet siitä.

Esimerkiksi poliisin toiminnasta tehtiin viime vuonna yksistään Poliisihallitukseen lähes 400 kantelua.

Kuuteen hätäkeskukseen tulee joka päivä yhteensä 7 000 – 8 000 hätäpuhelua. Vuodessa puheluita tulee 2,7 miljoonaa. Siihen nähden noin 30 kantelua on vähän.

– Pidämme sitä hyvänä merkkinä, sanoo Hätäkeskuslaitoksen hallintojohtaja Iiro Clouberg. Kantelut käydään läpi asiantuntijoitten kanssa ja tarvittaessa otetaan opiksi.

Kantelussa on tyypillisesti kyse siitä, että hätäpuhelun soittaja ei ole saanut mielestään asianmukaista apua.

Väite hätäkeskuspäivystäjän virheellisestä menettelystä on helppo tarkistaa, sillä kaikki hätäpuhelut nauhoitetaan ja tallennetaan viideksi vuodeksi.

– Tallenteen perusteella saadaan sekunnin tarkkuudella selville, mitä päivystäjä on missäkin tilanteessa tehnyt, Clouberg selventää.

Palautekanavakaan ei pursua

Kantelun voi tehdä myös sisäministeriön pelastusosastolle tai ylimmille laillisuusvalvojille, oikeusasiamiehelle tai oikeuskanslerille. Tällaisia kanteluja tehdään yhteensä kymmenkunta vuodessa.

Kansalainen voi lisäksi antaa palautetta sekä koko Hätäkeskuslaitoksen toiminnasta että yksittäisen hätäilmoituksen käsittelystä osoitteessa 112.fi. Vuosittain hätäilmoituksista tulee 500–600 palautetta. Ne koskevat hätäpuheluita ja 112-sovellusta.

– Kansalaisilta tulee myös ideoita, Clouberg kertoo.

Osa palautteesta koskee sairaankuljetusta, jolloin Hätäkeskuslaitos on väärä osoite.

Jos palaute sisältää kuvauksen jostain vakavammasta asiasta, se käsitellään kanteluna.

Ääritapauksessa kansalainen vaatii korvausta mielestään kärsimästään vahingosta. Mahdollisen korvauksen maksaa Valtiokonttori. Viime vuodelta on yksi vaatimus. Lausunnossaan Valtiokonttorille laitos katsoi, ettei korvauksen maksamiselle ole perusteita.

Vaatimuksia esitetään myös toiseen suuntaan. Hätäkeskuslaitos teki viime vuonna yhdeksän tutkintapyyntöä tietoliikenteen häirinnästä.

Marraskuussa Päijät-Hämeen käräjäoikeus tuomitsi keski-ikäisen lahtelaisen miehen sakkoihin. Hän oli soittanut hätäkeskukseen useita kertoja juovuksissaan yöaikaan.

Mikko Kivelä
mikko.kivela@ess.fi
Tämä sisältö on avoinna vain tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS Verkko Plus 1 kk vain 7,90 € (norm. 14,50 €) ja pääset käsiksi kaikkiin Etelä-Suomen Sanomien maksullisiin sisältöihin.

Tilaa tästä 1 kk 7,90 €

Oletko jo tilaaja?

Kommentit comments
Tilaa ilmainen ESS.fi uutiskirje Saat kiinnostavimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi X