Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Kotimaa

Bussin ja rekka-auton ratissa istuu yhä useammin vanhus – "Tilastoihin on ilmestynyt rautainen ikämiesten porukka"

Yhä useammassa raskaan liikenteen ajoneuvossa on eläkeiän ohittanut kuljettaja. Talouden noususuhdanne on pumpannut vauhtia myös maantiekuljetuksiin, jolloin töitä löytyy myös seniorikuskeille. Lääkärintarkastukset eivät välttämättä kerro koko totuutta heidän kunnostaan.

Kärköläläinen kuljetusyrittäjä Heikki Väkiparta ajoi rekka-autoa melkein 50 vuotta. Hän pitää sopivana nykyistä käytäntöä, jossa 70 vuotta täyttäneen rekkakuskin kunto tutkitaan kahden vuoden välein. Kuva: Janne Ranne

Bussin tai raskaan ajoneuvoyhdistelmän ratissa istuu yhä useammin iäkäs kuljettaja. Seniori-ikäisillä voimassaolevien linja-auto- ja rekkakorttien määrä on viimeisten neljän vuoden aikana kasvanut vauhdilla.

Nousu ei näy vielä 65–69-vuotiaissa, mutta yli seitsemänkymppisillä korttien määrä kääntyy rekkojen ja bussien osalta selvään kasvuun. Kasvun huippu osuu erityisesti 75–79-vuotiaisiin kuljettajiin.

– Tilastoihin on ilmestynyt rautainen ikämiesten porukka. Tämä on mielenkiintoinen kuvio, sanoo Suomen kuljetus ja logistiikka SKAL ry:n viestintäpäällikkö Heini Polamo.

Liikenteen turvallisuusviraston Trafin tilastoista ilmenee, että sama kehitys näkyy myös Päijät-Hämeessä. Iältään 75–79-vuotiden ryhmässä Lahdessa oli tämän vuoden alussa 13 henkilöllä rekkakortti, kun neljä vuotta sitten heitä ei ollut yhtään. Lahtelaisia bussikortin haltijoita oli samassa ikäluokassa neljä vuotta sitten yksi, ja tämän vuoden alussa viisi.

Monta syytä

Alan asiantuntijoilla ei ole kaikenkattavaa selitystä edellä mainitulle ”kuviolle”. Erilaisia osasyitä toki löytyy.

Talouden nousukausi ruokkii kuljetusalaa, ja ammattitaitoisista kuskeista on kysyntää. Se merkitsee, että myös ikänestorit ovat tervetulleita rattiin. Tämä tosin edellyttää, että heillä on voimassaoleva ammattipätevyys. Pelkkä ajokortti ei nykyään enää riitä.

Konkarit ajavat työnantajafirmassaan lomatuuraajina. Seniorivuosiin ehtineet yrittäjät jatkavat hekin ajamista, jos lääkärit eivät ole toisin päättäneet. Urheiluseurat käyttävät joskus bussikuskeinaan elon ehtoopuolen ammattilaisia, jotka heittävät keikan silloin ja toisen tällöin.

Ja miksi eivät heittäisi, jos omaa osaamista pystyy myymään edes jollakin hinnalla.

– Eläkekertymä mahdollistaa sen, että pystyy ajamaan pienellä verotuksella, muistuttaa Liikenneturvan yhteyspäällikkö Tapio Heiskanen.

Metsäalalla pulaa

Lahden seudun kuljetusyrittäjien puheenjohtaja Markku Toivola arvioi, että linjaliikenteessä näkyy veteraanikuskeja jopa useammin kuin rahtiajossa. Kovin kysyntä raskaan liikenteen osaajista syntyy kuitenkin metsäpuolelle.

– Auto pitää tuoda kuorman kanssa metsästä pois, ja se ei onnistu kaikilta, huomautta Toivola.

Hänen mukaansa kuljetusala ei tällä hetkellä vedä nuoria puoleensa, mikä lisää varttuneemman työvoiman tarvetta. Ammattikunnan ikähaitari venyy, kun ajouraa voi terveydentilasta riippuen jatkaa vielä yli 70-vuotiaaksi. Aikaisemmin kuljettajan ura linja-auton tai yhdistelmän ratissa katkesi viimeistään 70-vuotiaana.

Moni pienensi kalustoaan

Lahtelaisen kuljetusliike L.&H. Timosen toimitusjohtaja Heikki Timonen näkee hänkin lakimuutoksen yhdeksi syyksi ikäkuskien yleistymiseen. Kun kuljetusyrittäjät ennen joutuivat luopumaan yhdistelmäkortistaan, he saattoivat vaihtaa rekka-auton kuorma-autoon ja ajaa sitä kuorma-autokortilla. Nyt rekkakortin voi pitää voimassa ilman ikäkattoa.

Timosen mielestä kuski voi vielä yli 70-vuotiaanakin olla riittävän hyvässä iskussa raskaan ajoneuvon puikkoihin. Tosin takeita siitä ei ole.

– Se on yksilökohtaista, mihin kuntoon on mennyt. Toiset ovat alle 60-vuotiaan kunnossa ja toiset yli 80-vuotiaan kunnossa.

Timonen on itsekin kysellyt eläkeikään ehtineitä kuljettajiaan takaisin töihin. Heillä ei kuitenkaan enää ollut voimassaolevaa ammattipätevyyttä.

Tarkastus joka toinen vuosi

Yksi syy raskaan kaluston ikäkuljettajien yleistymiseen on tietysti, että ihmiset pysyvät terveempinä yhä pitempään. Yli 70-vuotiaan bussi- tai rekkakuskin täytyy siitä huolimatta käydä laajennetussa lääkärintarkastuksessa joka toinen vuosi.

Syynissä käydään läpi kuljettajan ikääntymisen sekä mahdollisten sairauksien ja lääkkeiden yhteisvaikutukset. Asianomaisen omilla arvioilla on vaikutusta siihen, päättääkö lääkäri antaa tämän pitää korttinsa.

Kortin uusija voi kertoa terveydestään totuuden tai sitten ei. Johtava asiantuntija Tuire Simonen myöntää, että väärinkäytöksiä ei voi kokonaan sulkea pois.

– Seulasta on aikaisemminkin voinut päästä läpi.

Raskaan kaluston iäkkäät kuljettajat eivät erotu riskiryhmänä Liikenneturvan onnettomuustilastoissa. Turmapiikki osuu sen sijaan 30–40-vuotiaisiin.

Kuorma-autokortit vähenivät

Varttuneessa kuljettajakunnassa kuorma-autokorttien määrä on kulkenut jyrkästi toiseen suuntaan. Kaikissa ikäluokissa 65-vuotiaista lähtien kuormurikorttien lukumäärä on koko maassa pudonnut enemmän tai vähemmän jyrkästi.

Senioriväestöllä voimassaolevien henkilö- ja pakettiautokorttien määrä on puolestaan nousussa koko maassa. Tämän vuoden alussa 28 739 kansalaisella oli ajo-oikeus henkilöautoon ja pakettiautoon.

Kuva: Kati Eloranta
Petri Koivisto
petri.koivisto@ess.fi
Tämä sisältö on avoinna vain tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS Verkko Plus 1 kk vain 7,90 € (norm. 14,50 €) ja pääset käsiksi kaikkiin Etelä-Suomen Sanomien maksullisiin sisältöihin.

Tilaa tästä 1 kk 7,90 €

Oletko jo tilaaja?

Kommentit comments
Tilaa ilmainen ESS.fi uutiskirje Saat kiinnostavimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi X