Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Kotimaa

Lahden Aluetaksi purki palvelusopimuksen helsinkiläisfirman kanssa – taksiyrittäjä raivostui

Helsinkiläinen taksiyritys on pyytänyt Kuluttaja- ja kilpailuvirastoa tutkimaan, rikkooko Lahden Aluetaksi toimillaan lakia. Lahden Aluetaksin hallituksen puheenjohtajan Jari Kasakkamäen mukaan palvelusopimuksen purkamiselle oli kestävät perusteet.

Helsinkiläinen taksiyritys on pyytänyt Kilpailu- ja kuluttajavirastoa tutkimaan Lahden Aluetaksin toimintaa. Kuva: Pirjo Kamppila

Lahden Aluetaksi on purkanut useita taksiyrittäjien kanssa solmittuja palvelusopimuksia heinäkuun alkupuolella sen jälkeen, kun uusi, kilpailun vapauttanut taksilaki astui voimaan.

Etelä-Suomen Sanomat on saanut haltuunsa yhden purkamisilmoituksen, jonka perusteluissa Lahden Aluetaksi ilmoittaa purkamisen syyksi helsinkiläisen taksifirman tekemän sopimusrikkomuksen.

Lahden Aluetaksin mukaan taksiyritys ei saa ilman kirjallista lupaa ottaa vastaan vahvistetun ajovuoron aikana tilauksia toisesta välityskeskuksesta, tässä tapauksessa Kela-kyytejä välittävältä Taksi Päijänteeltä.

– Se on selkeä pykälä Aluetaksin ja yrittäjän välisessä sopimuksessa. Jos sitä rikotaan, voimme yksipuolisesti irtisanoa sopimuksen, sanoo Lahden Aluetaksin hallituksen puheenjohtaja Jari Kasakkamäki.

Kasakkamäki ei halua sen suuremmin ottaa kantaa yksittäisen yrityksen kanssa tehtyyn sopimukseen, sen yksityiskohtiin tai irtisanomiseen. Hänen mielestään sopimusta rikkonut yritys olisi voinut välttää sotkun erottamalla Kela-kyydit ja muut kyydit toisistaan lisäämällä kapasiteettia.

– Lahden alueella on yrittäjiä, jotka ovat hankkineet toisen auton hoitamaan Kela-kyytejä ja ovat toisella autolla hoitaneet velvoitteensa meidän kanssamme.

Erimielisyyttä kyytien välittämisestä ja ajovuoroista

Helsinkiläisfirman toimitusjohtaja on raivoissaan Aluetaksin toiminnasta. Hänen tulkintansa mukaan uusi laki kieltää ajovuorojen laatimisen ja mahdollistaa useiden välityskeskusten käytön samanaikaisesti. Yrityksellä on Lahdessa tällä hetkellä yksi kuljettaja.

Nimettömänä pysyttelevä toimitusjohtaja on pyytänyt Kilpailu- ja kuluttajavirastoa (KKV) tutkimaan, onko Lahden Aluetaksi toiminut kilpailulainsäädännön vastaisesti toimissaan.

Aluetaksin Kasakkamäen mukaan toimitusjohtajan lain tulkinta on ”kovin suppea”.

– Ajovuorolista saa olla olemassa, kunhan se ei ole syrjivä. Me emme syrji ketään, Aluetaksin Kasakkamäki sanoo.

Hänen mukaansa Lahden Aluetaksin laatulupauksen toteuttaminen edellyttää ajovuorolistojen laatimista. Vuorojen ulkopuolella saa ajaa niin paljon kuin haluaa ja ottaa kyytejä mistä tahansa välityskeskuksesta, Kasakkamäki sanoo.

– Ajovuoron ulkopuolella emme tietenkään estä ajamasta kyytejä muiden välittämänä.

Lahden Aluetaksi haluaa ajovuorolistoilla varmistaa, että myös hiljaisina aikoina taksi on saatavilla.

– Tuntuu, että osa yrityksistä haluaa poimia rusinat pullasta.

"Jokainen autoilija itse päättää, milloin ajaa ja milloin ei"

KKV:n erikoistutkija Harri Puskala sanoo, ettei virasto voi todeta Aluetaksin menettelyä laittomaksi tai lailliseksi ennen tapauksen tutkimista. Hän ei siksi halua ottaa kantaa yksittäiseen tapaukseen, vaan kommentoi uusia käytäntöjä yleisellä tasolla.

Puskalan mukaan ajovuoroista sopiminen keskenään kilpailevien autoilijoiden kesken on lähtökohtaisesti kiellettyä.

– Uusi laki lähtee siitä, että jokainen autoilija itse päättää, milloin ajaa ja milloin ei, ilman muiden kanssa sovittuja ajovuoroja. Menettely voidaan katsoa sallituksi, jos siitä aiheutuu kuluttajalle hyötyä, Puskala sanoo.

Jokainen autoilija itse päättää, milloin ajaa ja milloin ei, ilman muiden kanssa sovittuja ajovuoroja. Kilpailu- ja kuluttajaviraston erikoistutkija Harri Puskala

Ajovuoroista sopiminen voi olla poikkeuksellisesti sallittua esimerkiksi hiljaisina vuorokaudenaikoina, jos yritykset voivat osoittaa, että se hyödyttää asiakkaita ja on välttämätöntä, Puskala sanoo.

– Näin voi olla esimerkiksi silloin, jos autoja ei olisi riittävästi ilman tätä yhteistyötä ja jos jokaisella autoilijalla on oikeus ajaa, vaikkei ole vuorossa.

Voiko taksikyytejä välittävä firma kieltää sen sopimuskumppaneita ottamasta kyytejä muilta välitysfirmoilta?

– Mikäli taksikyytejä välittävän firman katsotaan olevan määräävässä markkina-asemassa, katsotaan sillä olevan eräänlainen korotettu huolellisuusvelvollisuus sen suhteen, että markkinoilla on kilpailua. Voi kuitenkin olla myös niin, että lähtökohtaisesti kilpailua rajoittava menettely hyödyttää viime kädessä kuluttajaa, jolloin menettely voidaan sallia.

Yhteydet poikki keskiviikkona

Helsinkiläinen taksiyritys maksoi toukokuussa tuhansien eurojen palvelunavausmaksun Lahden Aluetaksin tilauksenvälitysjärjestelmään sekä maksupalveluiden siirtojärjestelmään liittymisestä. Nyt rahat ovat menneet ja sopimus Aluetaksiin on katkennut, toimitusjohtaja harmittelee.

– Tällaisten asioiden esiin nostaminen on provosointia. Jokainen yrittäjä maksaa aloittaessaan palvelunaloitusmaksun. Siinä ei ole mitään ihmeellistä, sanoo Kasakkamäki.

Keskiviikkona Aluetaksi katkaisi kaikki kyytien välitykseen ja maksuliikenteeseen liittyvät yhteydet helsinkiläisen taksifirman kuljettajan kanssa.

Reviiritaistelu?

Kasakkamäen mukaan lopulta mahdolliset riita-asiat ratkaisee puolueettomat viranomaiset, kilpailu- ja kuluttajavirasto ja tarvittaessa markkinaoikeus.

Helsinkiläisen taksifirman toimitusjohtajan mielestä vaikuttaa siltä, että Lahden Aluetaksi otti harkitun riskin, kun se irtisanoi sopimuksen vailla varmuutta irtisanomisen laillisuudesta. Taksifirman toimitusjohtaja pitää Lahden Aluetaksin toimintaa ”häikäilemättömänä markkina-aseman väärinkäyttönä”.

Kasakkamäki kiistää väitteet jyrkästi.

– Ei missään tapauksessa. Sopimus on irtisanottu, koska sitä on rikottu. Tämä on yksiselitteinen asia.

Pienet, ulkopuolelta tulevat uudet kilpailijat halutaan savustaa ulos, helsinkiläisen taksifirman toimitusjohtaja sanoo.

– Ennen kuin joku ulkopuolinen ottaa asiaan kantaa, moni on ehtinyt jo lähteä pois heidän reviiriltään, toimitusjohtaja sanoo.

Riittämättömät resurssit

KKV:n Puskalan mukaan virastoon tulee jatkuvasti uusia yhteydenottoja liittyen taksialan menettelytapoihin. Kaikkien tapausten tutkimiseen eivät viraston resurssit riitä.

– Tarkoituksenamme on syksyn aikana muodostaa kokonaiskuva kilpailua ja markkinoiden avautumista mahdollisesti estävistä toimintavoista. Arvioimme, mihin menettelytapoihin ja tapauksiin meidän kannattaa ensisijaisesti käyttää resursseja.

Erno Laisi
erno.laisi@ess.fi
Tämä sisältö on avoinna vain tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS Verkko Plus 1 kk vain 7,90 € (norm. 14,50 €) ja pääset käsiksi kaikkiin Etelä-Suomen Sanomien maksullisiin sisältöihin.

Tilaa tästä 1 kk 7,90 €

Oletko jo tilaaja?

Kommentit comments
Tilaa ilmainen ESS.fi uutiskirje Saat kiinnostavimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi X