Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Kotimaa

Bussikuskit ajavat yhä useammin pitkiä matkoja ilman lakisääteisiä taukoja – "Kiinnijäämisen riski on aika pieni, sillä valvonta on olematonta"

Työstään irtisanoutunut kuljettaja on huolissaan siitä, millaisia riskejä liian tiukoiksi vedetyt aikataulut aiheuttavat liikenteessä.

AKT:n työsuojelusihteerin Pasi Ritokosken mukaan linja-autonkuljettajien lainmukaiset tauot toteutuvat nykyään huonommin kuin ennen. Kuva: Jonne Heinonen

58-vuotias lammilainen linja-autonkuljettaja Voitto Kukkola on ajanut tilausajoja kahden eri bussiyhtiön leivissä tänä vuonna. Kesäkuussa hän sai tarpeekseen alan epäkohdista ja irtisanoutui.

– Tajusin, että jos jatkan, elämä on pelkkää työn tekemistä. Työtunteja kertyi kahdessa viikossa helposti 120–150, kun säännöllinen työaika on 80 tuntia kahdessa viikossa.

Itsekin aikanaan tilausajoliikenteessä yrittäjänä toiminut Kukkola ei kieltäytynyt ylitöiden tekemisestä, sillä hän kuvitteli, että kyseessä on tilapäinen tarve. Muilta kuljettajilta hän kuitenkin kuuli, että kyseessä on yleinen käytäntö.

– Jos on lojaali taloon päin, saa käyttöön uudet autot ja erityiskohtelua. Jos taas alkaa rutista, niin saa käyttöönsä vanhat autot ja savustetaan ulos. Touhu on mennyt entistä hullummaksi.

Päivän ajomääräykset jaettiin Kukkolalle monesti vasta edellisenä iltana. Tiukat aikataulut aiheuttivat usein sen, ettei hän ehtinyt pitää lakisääteisiä taukojaan päivän aikana.

– Päivässä saattoi olla 4–5 eri keikkaa. Silloin keikat ajettiin sen mukaan, miten ne oli aikataulutettu. Tilausajossa ei voi vain pysähtyä ja sanoa, että nyt pidetään 45 minuutin tauko ellei siitä ole jo ajoa tilatessa sovittu.

Molemmissa yrityksissä Kukkolalle sanottiin, että hän on itse vastuussa siitä, että lakisääteiset tauot tulee pidettyä.

Ajoajat ylittyvät ja tauot jäävät vajaiksi

Auto- ja kuljetusalan työntekijäliiton AKT:n työsuojelusihteeri Pasi Ritokoskelle Kukkolan mainitsemat ongelmat ovat tuttuja. Hänen mukaansa linja-autonkuljettajien lainmukaiset tauot toteutuvat huonommin kuin ennen.

– Tilausajopuolella on monenlaista onnenonkijaa. Tehdään vähän mitä sattuu. Toiset pyrkivät noudattamaan sääntöjä, toiset menevät sieltä, missä aita on matalin. Kaukoliikenteen kiristyneen kilpailun myötä lepoajat eivät toteudu sielläkään läheskään entiseen malliin.

Tilausajoliikenteessä toimii paljon isoja ja pieniä yrityksiä. Työaikalainsäädännön sekä ajo- ja lepoaika-asetuksen noudattaminen on Ritokosken mukaan ollut monessa yrityksessä ongelma jo pitkään.

– On yrityksiä, joissa toimitaan todella hienosti ja tehdään tilaajalle heti selväksi, jos ajateltu aikataulu ei toimi. Toiset puolestaan ottavat vain ajotilauksen vastaan, ja se on sitten kuljettajan ongelma, miten hän hoitaa tauot matkan päällä.

Työsuojelusihteerin mukaan tämä johtaa helposti siihen, että ajoajat ylittyvät, tauot jäävät vajaiksi ja vuorokausilepo liian lyhyeksi.

– Vastuu työn teettämisestä on kuitenkin aina työnantajalla, Ritokoski muistuttaa.

Autoliikenteen työnantajaliiton ALT:n toimitusjohtajan Mari Vasaraisen tietoon ei ole tullut tapauksia, joissa ajo- ja lepoaika-asetuksia rikottaisiin.

– Jos näin tapahtuu, niin silloin poliisin pitää puuttua asiaan. Kyllä kaikkien pitää lainsäädäntöä noudattaa.

"Yrityksissä kyllä tiedetään, ettei näin voi toimia"

Ajoaikoja ja taukoja seurataan kauko- ja tilausajoliikenteessä nykyään digipiirtureilla, jotka tallentavat bussin ajonopeuden, pysähtymiset ja tauot. Kukkolan mukaan alan yleinen käytäntö on, että piirturista poistetaan kortti, kun 9 tuntia on ajettu.

– Kiinnijäämisen riski on aika pieni, sillä valvonta on olematonta. Jos poliisi pysäyttää seuraavana päivänä, kortista näkyy, että ajaminen on lopetettu ajallaan ja kaikki on kunnossa. 17 vuoden aikana minua ei kertaakaan pysäytetty sen vuoksi, että olisi tarkastettu ajopiirturin tiedot.

ALT:n Vasaraisella ei ole tietoa mainitun kaltaisesta toiminnasta.

– Silloin toimitaan lain vastaisesti. Ei niin saa toimia, Vasarainen sanoo.

Tilausajopuolella on monenlaista onnenonkijaa. AKT:n työsuojelusihteeri Pasi Ritokoski

Keväällä Kukkola kertoo tehneensä 15 tunnin työpäivän ilman taukoja. Päivän ajovuorot Päijät-Hämeessä ja Uudellamaalla oli ilmoitettu hänelle edellisenä iltana. Keikkojen väliset ajat menivät siirtymisiin.

– Ei siinä ehtinyt kuin sämpylän hakea kuppilasta nopeasti. Jos poliisit olisivat pysäyttäneet minut, olisin saanut sakot.

Kukkolan mukaan yrityksissä, joissa hän työskenteli, ei kehotettu kuljettajia tekemään mitään laitonta. Jos hän ilmoitti, että ajomääräykset eivät mahdollista lakisääteisiä taukoja, asiaan luvattiin palata, mutta näin ei tapahtunut.

– Yrityksissä kyllä tiedetään, ettei näin voi toimia. Kauniilla puheilla saadaan kuitenkin vastuu siirrettyä kuljettajille.

Oikeuksia ei uskalleta käyttää

Kukkola on huolestunut siitä, millaisia riskejä liian tiukalle vedetyt aikataulut aiheuttavat liikenteessä.

– Matkalla ei esimerkiksi uskalla juoda paljoa, kun ei ehdi käydä vessassa. Verensokerit laskevat, ja väsymys iskee. Liikenteessä on tämän vuoksi aikamoisia miinoja.

Ritokosken mukaan kuljettajalla on työturvallisuuslain perusteella aina oikeus pakottavasta tarpeesta keskeyttää ajo esimerkiksi vessassa käynnin vuoksi.

– Tätä oikeutta ei vain uskalleta käyttää.

Lainsäädäntö

Taukoja 4,5 tunnin välein

Linja-autonkuljettajan työpäivä saa lain mukaan kestää enintään 14 tuntia. Maksimityöhönsidonnaisuusaika on 15 tuntia.

Ajoaikaa saa olla enintään 9 tuntia päivässä. Kahdesti viikossa ajoaikaa voidaan pidentää enintään 10 tuntiin.

Tauotta saa ajaa 4,5 tuntia kerrallaan, minkä jälkeen on viimeistään pidettävä 45 minuutin tauko. Sen jälkeen saa ajaa toiset 4,5 tuntia ilman taukoja.

9 tunnin ajon jälkeen on jälleen pidettävä 45 minuutin tauko, minkä jälkeen saa ajaa vielä yhden tunnin.

Juha Kaita-aho
juha.kaita-aho@ess.fi
Tämä sisältö on avoinna vain tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS Verkko Plus 1 kk vain 7,90 € (norm. 14,50 €) ja pääset käsiksi kaikkiin Etelä-Suomen Sanomien maksullisiin sisältöihin.

Tilaa tästä 1 kk 7,90 €

Oletko jo tilaaja?

Kommentit comments
Tilaa ilmainen ESS.fi uutiskirje Saat kiinnostavimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi X