Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Kotimaa

Inhimillinen virhe toi potilastietoihin aivoinfarktin - "Alkoi epäilyttää, olenko ymmärtänyt jotain väärin"

Omakannan potilaskertomuksiin päätyy joskus virheitä.

Kuva: Ruut Kiiskilä

Aivoinfarkti, potilaskertomuksessa luki. Jyväskyläläisnainen oli mennyt katsomaan lääkärinlausuntojaan terveydenhuollon sähköisestä Omakanta-palvelusta, ja nyt hänellä oli palvelun mukaan ollut aivoinfarkti.

– Alkoi epäilyttää, että olenko ymmärtänyt jotain väärin. Kävin kyllä samana päivänä lääkärissä, mutta aivoinfarktia minulla ei ole ollut, hän kertoo.

Naista arveluttaa, kuinka virheelliset tiedot palvelussa voivat vaikuttaa tulevaisuuden hoitoihin. Hän ei halua esiintyä jutussa omalla nimellään terveystietojen henkilökohtaisuuden takia.

Keski-Suomen sairaanhoitopiirin johtajaylilääkärin Vesa Katajan mukaan vastaavat virheet ovat harvinaisia. Sairaanhoitopiiriin potilaskäyntejä tulee noin 370 000 vuodessa, jotka tallennetaan potilasasiakirjoihin ja useimmat päätyvät myös Omakantaan.

Katajan pöydälle korjauspyyntöjä päätyy vuodessa alle viisi.

– Osa faktankorjauksista tehdään suoraan potilasarkistoon. Kaikki eivät välttämättä tule minulle asti, mutta suhteellisen harvoin virheitä tulee verrattuna siihen, miten paljon kirjauksia järjestelmään tehdään, Kataja kertoo.

Vakavat virheet harvinaisia

Omakanta-palveluun voi tulla kahdenlaisia virheitä: joko kyseessä on virhekirjaus, jolloin potilaan potilaskertomukseen kirjataan virheellistä tietoa, tai sitten henkilön potilaskäynnin tiedot kirjataan vahingossa eri ihmiselle.

Tavallisempi virheistä on juuri virhekirjaus. Niitä tapahtuu silloin, kun lääkäri muistaa tiedon väärin ja sanelee sen tekstinpurkajalle virheellisenä.

– Lääkäri on voinut katsoa esimerkiksi 15 potilasta päivän aikana, ja potilaan tekstiä sanellessaan yhdistää toisen potilaan vaivan sanelemaansa kertomukseen. Se on tällainen inhimillinen virhe.

Nykyteknologialla ne ovat tosi harvinaisia tapauksia. Pirjo Ikävalko

Jälkimmäinen virhe on vakavampi, mutta myös harvinaisempi. Käytännössä se ei ole uusi asia, vaan vertautuu siihen, että ennen vanhaan olisi lähetetty lääkärinkäynnistä kirje väärälle henkilölle.

– Olen kuullut, että tällaisia olisi joskus sattunut, mutta nykyteknologialla ne ovat tosi harvinaisia tapauksia, Omakanta-palvelun viestinnän asiantuntija Pirjo Ikävalko kertoo.

Järjestelmää virheistä on turha syyttää: sinne kirjataan suoraan, mitä lääkäri tai kirjuri on kirjoittanut. Siksi myös virheenkorjauspyyntö täytyy tehdä Kelan sijaan siihen terveydenhuollon yksikköön, jossa on ollut hoidettavana.

Potilasturvallisuus ei kärsi

Kataja arvioi, etteivät virhekirjaukset vaaranna potilasturvallisuutta. Todennäköisyys sille, että virheellinen kirjaus aiheuttaa vaaratilanteen on häviävän pieni, mutta teoreettinen mahdollisuus on olemassa.

– Melkein 30 vuoden urani aikana en ole kuullut yhdestäkään tilanteesta, jossa hätätoimenpide olisi tehty väärin virheellisen kirjauksen tai väärän henkilön tietojen takia.

Päin vastoin: nykyään ihmiset huomaavat itse virhekirjaukset ja tekevät niistä korjauspyynnön. Ennen potilas ei välttämättä ikinä nähnyt potilaskertomuksia, jolloin myös mahdolliset virhekirjaukset jäivät papereihin.

Lääkärin mielipidettä ei välttämättä muuteta potilaan mieleiseksi. Vesa Kataja

Kun Omakanta-palvelu otettiin viime vuonna käyttöön, lääkärit yleensä tarkistivat potilaskertomukset, ennen kuin ne kirjattiin sähköiseen palveluun.

Keväästä alkaen potilaskertomukset ovat siirtyneet päivän viiveellä Omakantaan, sillä ihmiset haluavat tiedot käynneistään mahdollisimman nopeasti. Se lisää virheiden todennäköisyyttä.

Toisaalta Katajan mukaan virheenkorjauspyynnöt eivät ole lisääntyneet uudistuksen jälkeen.

– Faktat korjataan aina, mutta jos lääkäri on kirjannut mielipiteensä tekstiin, sitä ei välttämättä muuteta potilaan mieleiseksi.

Omakanta

Näin korjaat virheen tiedoissasi

Viranomaisella on vastuu korjata virheellinen tieto potilasasiakirjoissa. Jos huomaat virheen potilastiedoissasi, voit vaatia sen korjausta sairaanhoitopiiriltä.

Huoltaja voi esittää korjausvaatimuksen lapsen puolesta.

Virheen korjausta vaaditaan Keski-Suomen sairaanhoitopiirin nettisivuilta ladattavalla lomakkeella. Potilaan on esiteltävä lomakkeessa perustelut vaatimilleen muutoksille, poistoille tai korjauksille.

Lomake toimitetaan postitse Keski-Suomen sairaanhoitopiirin potilaskertomusarkistoon. Sähköisesti virheen korjaamista ei voi vaatia.

Tarkemmat ohjeet löytyvät Keski-Suomen sairaanhoitopiirin nettisivuilta.

Joonatan Hulkkonen

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tämä sisältö on avoinna vain tilaajillemme.

Tilaa ESS Verkko Plus 3 kk
vain 7,90 €/kk (norm. 14,50 €)

Tilaa tästä

Oletko jo tilaaja?

Kommentit comments
Tilaa ilmainen ESS.fi uutiskirje Saat kiinnostavimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi X