Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Kotimaa

Kuudessa viikossa lähes 5 000 ajokieltoa – Näin katsastuskriteerien muuttaminen näkyy käytännössä

Katsastusuudistus lisäsi kieltojen määrää rajusti. Ensi vuonna katsastuksien määrään ennustetaan huimaa pudotusta, mikä voi johtaa konkursseihin ja irtisanomisiin alalla.

Marko Oinonen katsasti Aku Korhosen Ladan Kuopion K1:n katsastusasemalla. Kuva: Annukka Miettinen

Katsastusten perusteella annetut ajokiellot ovat lisääntyneet räjähdysmäisesti sen jälkeen, kun katsastuskriteereitä ja -aikoja muutettiin toukokuussa.

Trafin keräämien tietojen mukaan katsastusasemilla määrättiin kuuden viikon aikana 21.5.–3.7. kaikkiaan noin 4 800 ajokieltoa, kun niitä vuoden ensimmäisen puoliskon aikana määrättiin 3 870.

Koko viime vuonna ajokieltoja annettiin noin 8 700. Luku ei kerro ajokieltoon joutuneiden ajoneuvojen määrää, sillä yksi ajoneuvo voi saada kiellon useasta syystä.

Renkaat ja jarrut suurimpia syitä

Ajokieltoon johtavien vikojen listaa laajennettiin toukokuun uudistuksen yhteydessä.

Eniten ajokieltoja määrättiin huonoista renkaista, noin 1 500. Renkaiden takia ajokiellon voi nykyisin saada, jos urasyvyys on alle 1,6 millimetriä.

Ennen uudistusta renkaiden urasyvyyden takia asiakas pystyi saamaan vain hylkäyksen.

Jarruviat olivat listalla seuraavina. Vuotavista jarruputkista annettiin kuudessa viikossa kaikkiaan 1 100 ajokieltoa. Kieltoja määrättiin myös muun muassa heikkotehoisista tai toimimattomista seisontajarruista.

Sen sijaan tuulilasivioista ei annettu yhtään ajokieltoa.

Yksikönpäällikkö Olli Ahtola Trafista toteaa, että ajokieltojen lisäys on merkittävä.

– Toki ajanjakso uudistuksen ja uusien arvosteluperusteiden tulon jälkeen on lyhyt. Seuraamme, mihin tilanne tästä kehittyy, kun tietoisuus uusista kriteereistä leviää.

Ahtola pitää hyvänä, että huonoista renkaista annetaan ajokieltoja.

– Toivotaan, että tämänkin kautta autoilijoiden tietoisuus renkaiden kunnon merkityksestä kasvaa.

Vaikka ajokieltojen määrä lisääntyi huimasti, korjauskehotusten ja hylkäysten määrä päin vastoin väheni hiukan.

"Huono uudistus"

Myös katsastusajat muuttuivat toukokuussa. Pääsääntö on, että 4–10-vuotias henkilö- tai pakettiauto katsastetaan joka toinen vuosi.

Uusi järjestelmä astuu voimaan, kun auto katsastetaan ensimmäisen kerran toukokuun 20. päivän 2018 jälkeen.

Yksityisten katsastustoimipaikkojen liiton toiminnanjohtajan Björn Ziesslerin mukaan katsastusten määrä kesäkuussa väheni hiukan verrattuna vuoden takaiseen.

– Osaltaan se voi johtua siitä, että julkisuudessa oli paljon katsastuskriteerien tiukentumisesta. Joten huhti-toukokuussa toimipaikoissa oli melkoinen ryysis.

Ziessler pitää katsastusaikavälien muutosta huonona, ja uudistus tietää hänen mukaansa vaikeuksia yrittäjille. Liitto on ennakoinut, että vuonna 2019 katsastusmäärät putoavat rajusti, kun taas seuraavana vuonna määrä jälleen nousee.

– On laskettu, että ensi vuonna katsastusmäärät putoavat jopa yli 20 prosenttia. Tämä tietää konkursseja ja irtisanomisia alalla, Ziessler sanoo.

Ajoneuvon käyttöönottopäivä ei jatkossa enää kerro katsastusajankohtaa, vaan se määräytyy edellisen katsastuksen mukaan. Asiakas voi kuitenkin tuoda autonsa katsastukseen määriteltyä päivämäärää aiemminkin, jos hän on esimerkiksi myymässä autoaan.

Ziesslerin mukaan tätä kuluttajansuojaa parantavaa mahdollisuutta on hyödynnetty vasta vähän.

Uusi järjestelmä

Katsastusajat ja -kriteerit muuttuivat 20.5.2018.

Ensimmäisen kerran henkilö- tai pakettiauto katsastetaan nyt, kun auto on nelivuotias. Sen jälkeen katsastus on joka toinen vuosi.

Yli kymmenvuotiaat ajoneuvot katsastetaan vuosittain.

Myös ajoneuvon katsastusajankohta väljenee. Seuraava katsastusaika määräytyy edellisen katsastuksen mukaan, mutta auton omistaja voi tuoda auton katsastukseen vapaasti ennen määrättyä ajankohtaa.

Edelleen ajoneuvo voidaan hyväksyä, antaa korjauskehotus, hylkäys tai ajokielto.

Osa korjauskehotuksen alaisista vioista muuttuu hylkäysperusteisiksi ja osa hylkäysvioista johtaa ajokieltoon.

"Näihin romuihin meinaa aina kiintyä liikaa"

Aku Korhonen myöntää, että vuoden 1992 Ladan katsastus jännittää, vaikka kaiken pitäisikin olla kunnossa.

– Ainahan näissä vanhoissa voi olla jotain, minkä takia hylätään.

Korhonen osti Ladan äitienpäivänä itselleen kesäautoksi. Laittamista autossa riittää, mutta jos intoa löytyy, saattaa menopeli jäädä käyttöön pidemmäksikin aikaa.

– Näihin romuihin meinaa aina kiintyä liikaa, Korhonen myöntää nauraen.

Katsastusuudistukseen Korhonen perehtyi ennen katsastusasemalle ajoa.

– Ilmeisesti ainakin tuulilasin halkeamien ja renkaiden kanssa ollaan nykyään tarkempia.

Kuopion K1 Katsastuksen Marko Oinonen mukaan uudistus ei ole tuonut suuria muutoksia katsastusaseman arkeen, vaikka ajokieltojen määrät ovatkin jonkin verran lisääntyneet.

Uudempien autojen pidentynyttä katsastusväliä Oinonen pitää joillekin autoille liian pitkänä. Samaa epäilee Korhonen, vaikka uudistus ei katsastusaikojen osalta hänen 26 vuotta vanhaa Ladaansa koskekaan.

Uudistus tuo monelle autolle katsastukseen välivuoden ensi vuodelle. Se voi näkyä katsastusasemilla asiakasmäärien pienentymisenä.

– Asiaa on meilläkin mietitty jo pidemmän aikaa ja varauduttu sopeuttamalla henkilömäärää, Oinonen kertoo.

Ladasta ei löydy huomautettavaa ja Korhonen pääsee kurvaamaan kesäpäivän viettoon.

– Läpi meni, hieno homma, Korhonen huikkaa mennessään.

Antti Launonen / Uutissuomalainen
@
Iida Tiihonen / Uutissuomalainen
@
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Jatka lukemista LTV:n tarjoamana 2 vk maksutta!

Tilaa ESS VerkkoPlus 2 viikoksi maksutta ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa 2 vk maksutta

Oletko jo tilaaja?

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi