Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Kotimaa

Somen piilomainonnasta pyydetään yhä useammin Mainonnan eettisen neuvoston lausuntoa

Ammattibloggaaja Henriikka Simojoen mielestä piilomainonnasta on vain haittaa kaikille osapuolille.

Bloggaaja Henriikka Simojoki merkitsee kaupalliset yhteistyöt aina tarkasti. Hänestä se on kaikkien etu. Kuva: Johanna Erjonsalo

Kun Henriikka Simojoen Aamukahvilla-blogin teksti on jonkun yrityksen maksama, lukija näkee heti otsikon jälkeen ilmoituksen siitä, kenen lukuun päivitys on tehty.

– Olen pitänyt alusta asti linjaa, että kerron avoimesti kaupallisesta yhteistyöstä.

Näin sen lain mukaan pitääkin mennä. Mainonnan eettisen neuvoston mukaan sosiaalisen median (some) piilomainonnasta on kuitenkin pyydetty kahden viime vuoden aikana entistä enemmän lausuntoja. Neuvoston pääsihteeri Paula Paloranta kertoo Uutissuomalaiselle, että ensimmäinen lausuntopyyntö aiheesta tuli kesällä 2016.

– Sen jälkeen niitä on tullut tasaiseen tahtiin. Ei puhuta numeraalisesti isoista luvuista, kun annettuja lausuntoja on tähän mennessä suurin piirtein tusinan verran. Odotamme kuitenkin, että tämä ei tähän lopu.

Eniten on tartuttu blogimainontaan. Kilpailu- ja kuluttajaviraston (KKV) lakimies Kristiina Vainio arvioi, että blogimainonta saattaa olla menossa parempaan suuntaan ja että valituksia tulee kuluttaja-asiamiehelle vähän. Somea koskevia valituksia ei kuitenkaan erikseen tilastoida.

Paula Palorannankin mukaan mainostajat Suomessa enimmäkseen noudattavat alan pelisääntöjä.

– Ehkä lausuntopyyntöjen lisääntymisessä näkyy se, että kentällä on uudenlaisia vaikuttajia, jotka voivat olla hyvinkin nuoria eivätkä ole tottuneet toimimaan yritysten kanssa.

Palorannan mukaan suuri osa Mainonnan eettisen neuvoston saamista lausuntopyynnöistä on koskenut nimenomaan melko nuorten ihmisten julkaisuja.

Mainostajilta tullut pyyntöjä salata yhteistyö

Aiemmin KKV:oon tuli Kristiina Vainion mukaan muutamia yhteydenottoja myös bloggaajilta, jotka kertoivat jonkun yrityksen pyytäneen salaamaan kaupallisen yhteistyön. Henriikka Simojoki kertoo saaneensa tällaisia pyyntöjä ”vaikka kuinka paljon”, muttei ole suostunut.

– Pääosin Suomessa tehdään tosi hyvin. Salaamista on toivottu lähinnä kansainvälisissä yhteydenotoissa. Tällaiset pyynnöt ovat myös koko ajan vähentyneet. Joskus kolme vuotta sitten ne olivat tosi yleisiä.

Simojoki kertoo blogimainonnan kentän viime vuosina selvästi kehittyneen ja ammattimaistuneen.

– Kaupallisen yhteistyön selkeä merkitseminen on kaikkien etu: kaupallisen yhteyden piilottaminen vain vähentää sosiaalisen median vaikuttajan ja yhteistyötahon uskottavuutta ja heikentää luottamussuhdetta seuraajiin.

Viitteitä lipsumisesta videopuolella

Vaikka pelisäännöt alkavat KKV:n näkökulmasta olla hallussa blogipuolella, on Kristiina Vainion mukaan ”pieniä viitteitä” siitä, että lain määräyksistä lipsutaan muissa sosiaalisen median kanavissa. Vainion mukaan KKV on jo tiedottanut aiheesta tapaamalla tubettajaverkostojen edustajia.

– Meillä ei ole ollut mitään valvontatapausta tai muuta tähän liittyen. Mutta kansainvälisessäkin keskustelussa on tuotu esiin, että esimerkiksi videot ovat huomattavasti haastavampia kuin perinteinen blogiteksti, johon voi heti alkuun kirjoittaa, että kyse on kaupallisesta yhteistyöstä.

Henriikka Simojoki kertoo ilmoittavansa Instagram Stories -palvelun videoilla mainonnasta tekstillä, joka näkyy koko ajan.

Bloggaaja valitsee yhteistyöt tarkkaan

Yritykset ovat somevaikuttajiin aktiivisesti yhteydessä. Viestintätoimisto Manifeston kyselyn, Blogibarometri 2017:n vastaajista yhteydenottoja oli saanut lähes jokainen.

Aamukahvilla-blogiin markkinointi päätyy yleensä Asennemedia-agentuurin kautta. Näin somevaikuttaja itse voi keskittyä olennaiseen.

– Hyvin monta kertaa enemmän sanon yritysten yhteistyöehdotuksiin ei kuin kyllä, kertoo helsinkiläinen Henriikka Simojoki.

Hänestä on tärkeää, että kaupallinenkin sisältö sopii bloggaajan tyyliin.

– Arvot ovat tosi isossa osassa, kun valitsen yhteistyökumppaneita. Ja se, onko kyseessä sanan konkreettisessa merkityksessä yhteistyö eli saavatko molemmat osapuolet siitä jotakin, tuoko se hyvää sisältöä kanaviini. Jos raha on ainoa, mitä minä siitä saan, jätän väliin.

Mainosteksti blogissa noin tuhat euroa

Rahaakin Simojoki saa sen verran, että somevaikuttaminen on ollut hänen päätyönsä puolentoista vuoden ajan ja iso osa tulovirtaa jo nelisen vuotta ennen sitä. Vaikka valtaosa bloggaajista on harrastajia, Simojoen kaltaisten joukko kasvaa. Viime vuoden barometrin vastaajista some oli päätyö 16 prosentille, kun luku toissavuonna oli 13 prosenttia.

Euroista Simojoki ei halua puhua kovin tarkkaan.

– Jos viisikymppinen kourassa lähtee kontaktoimaan ammattibloggaajia niin tulee lyhyt soittokierros, hän kuitenkin muotoilee ja lisää, että hyväntekeväisyyssopimuksissa ja aloittavien pienten yritysten kanssa raha ei välttämättä vaihdu.

Manifeston partneri Jonna Varhama kertoo, että melko ison blogin kaupalliset yhteistyöt maksavat yritykselle yleensä noin tuhat euroa, mutta isoimmat ja seuratuimmat somevaikuttajat veloittavat enemmän. Toisaalta joskus pelkkä tuote tai palvelukin riittää korvaukseksi.

– Edellisvuoden (2017) barometrimme mukaan 80 prosenttia bloggaajista tienaa kuukaudessa enintään 1 500 euroa. Toisaalta suosituimmat somevaikuttajat voivat tienata jopa useita tuhansia euroja kuukaudessa, Varhama sanoo.

Mainonta lisääntyy koko ajan

Blogeissa ja muissa somekanavissa mainostetaan koko ajan enemmän.

– Aivan viime aikoina blogiyhteistöiden kasvu on tasaantunut, mutta toisaalta esimerkiksi Instagramissa tehtävien yhteistöiden määrä on kasvanut, sanoo partneri Jonna Varhama Manifestosta, joka tekee vuosittain somevaikuttajille barometri-kyselyn.

Barometriin vastasi viime vuonna runsaat 200 sosiaalisen median sisällöntuottajaa.

Digimarkkinointia edistävän IAB Finland -järjestön mukaan niin sanottu natiivimainonta kasvoi viime vuonna noin 39 prosenttia. Natiivimainontaa ovat esimerkiksi kaupalliset yhteistyöt sivustojen artikkeleiden yhteydessä ja blogeissa. Suuri osa blogimainonnasta jää kuitenkin toiminnanjohtaja Birgitta Takalan mukaan IAB:n ja Kantar TNS:n tiedonkeruun ulkopuolelle, koska mukana ovat vain mediatalojen sivuilla olevat blogit.

– Natiivimainontaa tehdään, kun halutaan kohdentaa mainontaa niin, että mainos olisi mahdollisimman sopivassa paikassa. Jos kävijä menee lukemaan vaikkapa puutarhasta tai muodista, mainos on liitetty siihen sisältöön.

Takalan mukaan blogimainonnan vaikuttavuudesta ei ole laajaa tutkimusta, mutta alan nopea kasvu kertoo omaa kieltään. Enemmistö barometriinkin vastanneista uskoo, että somekanavien merkitys yritysten markkinoinnissa kasvaa tulevaisuudessa.

Bloggaaja on uskottava mainoskasvo

Bloggaaja Henriikka Simojoen mukaan somemarkkinoinnista on tullut entistä monikanavaisempaa ja pitkäjänteisempää. Hänkin tekee yritysyhteistyötä esimerkiksi Instagram-kuvapalvelussa ja mainostajien omissa kanavissa.

– Nykyään yritykset ja muut tahot myös uskaltavat antaa tekijälle mahdollisuuden itse ideoida. Tämä on mielestäni hyvä suunta, koska sosiaalisen median hahmo usein tuntee yleisönsä hyvin ja tietää, mikä toimii ja mikä ei, Simojoki sanoo.

– Somevaikuttajayhteistyötä tehdään ennen kaikkea uskottavan puolestapuhujan vuoksi. Huolellisesti valittu ja asiantunteva yhteistyöpostaus saattaa nostaa tuotteen tai palvelun kysyntää merkittävästikin, kertoo Varhama.

Digimarkkinointi kasvaa IAB Europe -järjestön mukaan ylipäätään. Sen Adex Benchmark 2017 -raportin mukaan kasvua oli Suomessa viime vuonna kymmenen prosenttia, 20 Euroopan maassa keskimäärin runsaat 13 prosenttia edelliseen vuoteen verrattuna.

Mainoksen oltava tunnistettava

Kuluttaja-asiamies teki ohjeet mainonnan tunnistettavuudesta blogeissa viisi vuotta sitten, kun blogiyhteistyöt alkoivat yleistyä. Samat säännöt koskevat myös muuta sosiaalista mediaa.

Lähtökohta on, että kaupallinen viesti on oltava tunnistettavissa sellaiseksi heti. Lisäksi on käytävä ilmi, kenen lukuun markkinoidaan. Pelkkä pieni präntti pitkän blogitekstin perässä ei siis riitä, eikä Mainonnan eettisen neuvoston linjauksen mukaan myöskään pelkkä "yhteistyössä"-sana, vaikka se olisi päivityksen alussa. "Kaupallinen yhteistyö" sen sijaan kelpaa.

Yritys, jonka tuotteita markkinoidaan, on vastuussa siitä, että mainonta on tunnistettavaa. Jos bloggaaja on ammatinharjoittaja, hänkin on kuluttajansuojalain tarkoittamalla tavalla vastuussa.

Jos epäilee somevaikuttajan kiertäneen pykäliä, ilmoituksen voi tehdä nettilomakkeella osoitteessa www.kkv.fi. Myös Mainonnan eettiseen neuvostoon voi tehdä lausuntopyynnön. Ensimmäisenä kannattaa kuitenkin huomauttaa asiasta bloggaajalle itselleen.

Minna Harmaala 
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Jatka lukemista LTV:n tarjoamana 2 vk maksutta!

Tilaa ESS VerkkoPlus 2 viikoksi maksutta ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa 2 vk maksutta

Oletko jo tilaaja?

Asiasanat

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi