Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Kotimaa

Matkailujärjestöt arvioivat uuden matkapakettilain nostavan hintoja – matkustajien kuluttajansuojaan tavoitellaan parannuksia

Uuden lain taustalla on Euroopan unionin matkapakettidirektiivi, jonka tarkoituksena on yhdenmukaistaa matkapaketteja koskevia sääntöjä. LEHTIKUVA / RONI REKOMAA

Matkojen hinnat saattavat nousta, kun uusi matkapakettilaki astuu voimaan sunnuntaina, arvioivat matkailujärjestöt.

– Entistä useampi matka ja matkanmyyjä tulee lainsäädännön piiriin. Jos ennen yksittäisinä matkailupalveluina myydyistä majoitus- ja kuljetuspalveluista tuleekin paketti, josta pitää antaa vakuus, niin kyllä se näkyy matkan hinnassa, Suomen matkatoimistoalan liiton toimitusjohtaja Heli Mäki-Fränti sanoo STT:lle.

Matkailu- ja ravintolapalvelujärjestö MaRan toimitusjohtaja Timo Lappi on samoilla linjoilla.

– Jos varaa hotellista huoneen ja ostaa teatterilipun ja ne myydään yhdessä, siitä voi syntyä matkapaketti. Se on tuotu hyvin pienimuotoisiin tapahtumiin ja yrittäjänäkökulmasta se tarkoittaa pienille matkailuyrittäjille lisää velvoitteita ja lisää byrokratiaa. Ainahan se maksaa, ja asiakas on ainoa, mistä raha saadaan, hän sanoo.

Korvaus mahdollinen esimerkiksi "lomanautinnon menetyksestä"

Mahdolliset hinnankorotukset johtuvat siitä, että matkapaketin myyjien sopimus- ja vakuusvastuut kasvavat huomattavasti nykyisestä uuden lain myötä. Kuluttaja voi muun muassa hakea korvausta "lomanautinnon menetyksestä", jos matkassa on ollut merkittävä virhe. Hyvitystä matkan aikana koetusta mielipahasta voi hakea vielä kolmen vuoden kuluttua matkasta.

Uusi laki koskee tilanteita, joissa kuluttaja ostaa yhteishintaan vähintään kaksi erityyppistä matkapalvelua, esimerkiksi lennot ja hotellin tai retken lomakohteessa eli matkapaketin. Samalla vanha valmismatka-termi jää historiaan.

Matkapaketiksi luetaan myös yhdistelmät, jotka matkustaja itse kokoaa matkanjärjestäjän verkkosivuilta tekemällä erilliset sopimukset eri palveluntarjoajien kanssa.

Taustalla EU-sääntöjen yhdenmukaistaminen

Matkapakettilaki on herättänyt huolta matkailualan yrittäjien joukossa.

– Aina voi sanoa, että se parantaa kuluttajansuojaa, mutta tarvitseeko kuluttaja suojaa esimerkiksi tilanteessa, jossa suomalainen asiakas varaa hotellihuoneen ja teatterilipun? Lappi ihmettelee.

Uuden lain taustalla on Euroopan unionin matkapakettidirektiivi, jonka tarkoituksena on yhdenmukaistaa matkapaketteja koskevia sääntöjä.

Mäki-Fränti muistuttaa, että sen tarjoama laaja kuluttajansuoja pätee vain matkapaketteihin ja yhdisteltyihin matkajärjestelyihin, ei omatoimimatkoihin, joissa matkapalvelut ostetaan erillisinä

– Koska EU tuo näin vahvaa kuluttajansuojaa nimenomaan matkanjärjestäjien myymien pakettien osalta, toivoisimme, että asiakkaat osaisivat arvostaa sitä ja katsoisivat, mistä matkansa ostavat, hän sanoo.

Aikaisemmin matkustaja on voinut perua matkansa vähäisin kustannuksin henkilökohtaisen, ylipääsemättömän esteen sattuessa. Käytännössä matkanjärjestäjä on ollut velvollinen palauttamaan rahat matkustajalle.

– Suomi on ollut ainoa EU-maa, jossa on tällainen linjaus. Uudessa matkapakettidirektiivissä ei anneta matkustajalle tällaista mahdollisuutta, Mäki-Fränti sanoo.

Muutokset vaikuttavat sunnuntaista alkaen varattaviin matkoihin. Vanha laki kulkee uuden rinnalla, ja esimerkiksi viime keväänä ensi talveksi varattuun matkaan sovelletaan valmismatkalakia.

Heinäkuun ensimmäisenä päivänä myös laki valmismatkaliikkeistä korvataan lailla matkapalveluyhdistelmien tarjoajista.

STT

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tämä sisältö on avoinna vain tilaajillemme.

Tilaa ESS Verkko Plus 3 kk
vain 7,90 €/kk (norm. 14,50 €)

Tilaa tästä

Oletko jo tilaaja?

Kommentit comments
Tilaa ilmainen ESS.fi uutiskirje Saat kiinnostavimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi X