Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Kotimaa

Uber tekee paluun Suomeen heinäkuussa – Taksiliitto: "Ei siinä mitään, jos he toimivat samoilla pelisäännöillä kuin muutkin"

Heinäkuussa voimaan tuleva liikennepalvelulaki sallii uusien toimijoiden pääsyn taksialalle. Kyytipalvelu Uber iskee apajille ensimmäisten joukossa.

Daryl Tay käyttää Uberia usein kotonaan Singaporessa. Jenni Ahonen voisi kuvitella Uberista vaihtoehdon taksille. Kuva: Aku Isotalo

Kyytipalvelu Uber palaa Suomeen vuoden tauon jälkeen. Heinäkuun alussa tulee voimaan uusi liikennepalvelulaki, joka vapauttaa taksilupien sääntelyn ja sallii uusien toimijoiden pääsyn alalle.

Ennen toimilupajärjestelmä on ollut tarkasti kiintiöity, mutta nyt luvan voi saada kuka tahansa ehdot täyttävä hakija.

Yritysluvan lisäksi ammattimaisten kuljetusten järjestämiseen vaaditaan edelleen taksinkuljettajan ajolupa, jonka saa kokeen läpäisemällä. Erillistä koulutusta ei enää tarvitse käydä koetta varten.

Uberin Suomen viestintäjohtaja Outi Sjöman kertoo, että Uber-kuskit ilmestyvät kaduille ”mahdollisimman nopeasti”.

Sovellus toimii aluksi vain pääkaupunkiseudulla.

– Tietysti olemme kiinnostuneita muistakin kaupungeista nyt, kun uusi laki mahdollistaa toiminnan kehittämisen ja laajentamisen.

Uber etsii parhaillaan kuljettajia. Sjöman sanoo, että kiinnostuneita yhteydenottoja on tullut reippaasti eri puolilta Suomea, mutta tarkkaa tietoa kuljettajien kotikaupungeista ei ole. Kaikki eivät edes ilmoita paikkakuntaansa yhteydenotossaan.

Alkutaival herätti vastustusta

Uber kokeili siipiään pääkaupunkiseudulla vajaan kolmen vuoden ajan 2014–2017. Tuona aikana Uber työllisti satoja kuljettajia, ja sovellusta ladattiin 150 000 kertaa.

Taksilupien puuttuminen Uber-kuskeilta herätti kuitenkin ammattipiireissä niin laajaa vastustusta, että viime elokuussa yhtiö päätti laittaa toiminnan tauolle.

Lue myös: Poliisi tutkii yhä satojen Uber-kuskien rikosepäilyjä

Nyt lainsäädännön keventyessä vaaditut luvat löytyvät myös Uber-kuljettajien taskuista.

– Kaikilla Uberin kautta kyytejä tarjoavilla kuskeilla tulee olemaan henkilökuljetukseen tarvittava ajolupa. Osa heistä on itse yrittäjiä, ja osa tarjoaa kyytejä jonkun toisen yrittäjäluvan alla, Sjöman sanoo.

Toiminta läpinäkyvää

Laissa Uber on määritelty välityspalveluksi, jonka tarkoituksena on yhdistää kuljetuspalveluiden tarjoajat ja autokyytiä tarvitsevat matkustajat. Yhtiön velvollisuuksiin kuuluu tarkastaa, että kuljettajien luvat ovat kunnossa, ja jakaa tietoja veroviranomaisille.

– Toimitamme verottajalle vuosittain tiedot siitä, mikä on välitettyjen kuljetusten korvausten kokonaissumma.

Uberia on aika ajoin epäilty harmaan talouden lisäämisestä, koska kyytejä tarjoavilta kuljettajilta ei edellytetä todistuksia esimerkiksi työnantaja- tai työntekijämaksujen hoitamisesta.

Sjöman ei ymmärrä tällaisia väitteitä, sillä kyseiset maksut eivät ole välityspalvelun asia.

– Kuljettajat eivät ole työsuhteessa Uberiin, vaan he ovat itsenäisiä toimijoita. Harmaalla taloudella viitataan usein käteistalouteen, mutta Uberissa ei käytetä käteistä lainkaan, vaan matka maksetaan sovelluksen kautta kortilla. Tieto maksuista on siten hyvin läpinäkyvää.

Kaikilla Uberin kautta kyytejä tarjoavilla kuskeilla tulee olemaan henkilökuljetukseen tarvittava ajolupa. Uberin Suomen viestintäjohtaja Outi Sjöman

Sovellus laskee tilatun matkan hinnan automaattisesti. Kuljettajat eivät itse päätä hintoja.

– Emme ole vielä julkistaneet tarkkaa hinnoitteluamme, mutta tavoitteenamme on olla kukkarolle sopiva liikkumisen muoto.

Uber toimii nykyään yli 600 kaupungissa ja 65 maassa.

– Ihmiset arvostavat liikkumisessa kätevyyttä, edullisuutta ja selkeää hintaa. Ne ovat kilpailuvalttimme.

Taksiliitto kritisoi lain valmistelua

Suomen Taksiliitto kuului Uberin kovaäänisimpiin vastustajiin kyytipalvelun ensimmäisenä toimintakautena. Liitto suhtautuu kuitenkin suopeasti yhtiön paluuseen lakimuutoksen jälkeen.

– Ei siinä mitään, jos he toimivat samoilla pelisäännöillä kuin muutkin ja noudattavat lakia. Ei tässä kilpailua pelätä, vaan sitä, että joillain yrittäjillä toimintaolosuhteet ovat erilaiset kuin toisilla, toteaa Taksiliiton toimitusjohtaja Timo Koskinen.

Sen sijaan uuden liikennepalvelulain valmistelua Koskinen kritisoi. Esimerkiksi viikko sitten liikenne- ja viestintäministeriö esitti lakiin muutosta, joka helpottaisi matkailualan yrittäjien asiakaskuljetuksia. Koti- ja matkailupalveluyritysten järjestämissä kuljetuksissa kuljettaja ei tarvitsisi ajolupaa, kun taas muut kuljetuksia järjestävät tahot tarvitsevat.

– On melko kohtuutonta, että reilua viikkoa ennen lain voimaantuloa sitä vielä muotoillaan moneen otteeseen uudestaan, Koskinen sanoo.

Eduskunta hyväksyi lain huhtikuussa 2017. Koskisen mukaan taksiyrittäjät ovat siitä lähtien valmistautuneet uuteen lakiin.

– He ovat sopineet hinnoista, osallistuneet tarjouskilpailuihin sekä tehneet investointinsa ja suunnitelmansa lain perusteella. Meidän kannaltamme tässä on nyt kyse mahdottoman merkittävistä lakimuutoksista.

Taksiuudistus

Miten taksinkäyttö muuttuu?

Uusi liikennepalvelulaki tulee voimaan 1.7.

Taksien hinnoittelu vapautuu. Hintoja kannattaa vertailla, sillä ne voivat vaihdella esimerkiksi kellonajan, taksiyrityksen, tilaustavan ja haluttujen lisäpalveluiden mukaan.

Taksamittari ei ole takseissa enää pakollinen, jos hinta ei perustu matkan tai ajan mittaamiseen. Asiakkaan on kuitenkin saatava tietää matkan hinta ja hinnoitteluperusteet taksiin astuessaan. Yli 100 euron matkoista on sovittava asiakkaan kanssa etukäteen.

Kiintiöity toimilupajärjestelmä loppuu. Taksina voi toimia henkilöautojen lisäksi muitakin ajoneuvoja.

Taksien päivystysvelvollisuus poistuu. Hiljaiseen aikaan ja kaupunkien ulkopuolella taksi kannattaa tilata etukäteen.

Taksiyrityksellä pitää yhä olla liikennelupa ja kuljettajien on suoritettava taksinkuljettajan koe. Kuljettajien terveys- ja ajo-oikeustiedot sekä rikostausta tarkastetaan edelleen.

Lähde: Kilpailu- ja kuluttajavirasto
Jannika Melkko
jannika.melkko@ess.fi
Tämä sisältö on avoinna vain tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS Verkko Plus 1 kk vain 7,90 € (norm. 14,50 €) ja pääset käsiksi kaikkiin Etelä-Suomen Sanomien maksullisiin sisältöihin.

Tilaa tästä 1 kk 7,90 €

Oletko jo tilaaja?

Kommentit comments
Tilaa ilmainen ESS.fi uutiskirje Saat kiinnostavimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.

Suosittelemme

Paikallismediat

Lue seuraavaksi X