Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Kotimaa

Hyvästit kuukausien kampanjoille - kuluttaja-asiamies patistelee silmälasimyyjiä reiluun markkinointiin

Silmälasikaupassa käydään kovaa kilpailua. Kampanjoinnin pelisäännöt halutaan selviksi. Kuva: Sami Kuusivirta

Optinen ala on huonekalu- ja urheiluvälinekaupan lisäksi yksi niistä toimialoista, joiden markkinoinnista tulee kuluttajaviranomaisille jatkuvasti yhteydenottoja. Yksi valituksen kohde on se, että silmälasitarjousten sisällöstä ja rajoituksista ei ole kerrottu tarpeeksi selvästi.

Kuluttaja-asiamies ja optinen ala ovat nyt yhdessä päivittäneet alan markkinointia koskevaa linjausta. Tavoitteena on, että esimerkiksi tarjousten sisällöstä ja rajoituksista kerrottaisiin markkinoinnissa selvästi.

Kuluttajien on saatava mainoksista riittävät ja oikeat tiedot mahdollisista tarjouksia koskevista rajoituksista. Tärkeä on esimerkiksi tieto siitä, mitä linssivahvuuksia tai -ominaisuuksia ja minkä merkkisiä kehyksiä tarjous koskee. Markkinoinnissa on siis esimerkiksi kerrottava, jos tarjous koskee vain yksiteho- tai monitehovakiolinssejä ja jos se koskee vain tiettyjä kehysmerkkejä eikä liikkeen koko valikoimaa. Myös termit ”vakiolinssit” ja ”peruslinssit” on avattava niin, että kuluttaja ymmärtää, mitä niillä tarkoitetaan.

Erikoistarjous voi kestää enintään kuukauden

Optisella alalla esiintyy myös usein pitkiä tarjous- ja alennuskampanjoita. Vakiintuneen oikeuskäytännön mukaan alennusmyynti saa samassa toimipaikassa kestää yhtäjaksoisesti enintään 2 kuukautta ja vuoden aikana korkeintaan 3 kuukautta. Erikoistarjoukset puolestaan voivat kestää enintään yhden kuukauden.

Kuluttaja-asiamies on neuvotellut ongelmista NÄE ry:n sekä Instru Optiikan, Specsavers Finlandin, Fenno Opticalin ja Silmäaseman kanssa. Jos ongelmia edelleen esiintyy, kuluttaja-asiamies ilmoittaa ryhtyvänsä oikeudellisiin valvontatoimenpiteisiin. Viime kädessä yritys voidaan viedä markkinaoikeuteen lainvastaisesta markkinoinnista.

– Kun pelisäännöt ovat selvät, markkinahäiriöiden syntyminen saadaan estettyä valvonnalla, uskoo kuluttaja-asiamies Antti Neimala.

Markus Luukkonen
markus.luukkonen@ess.fi
Tämä sisältö on avoinna vain tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS Verkko Plus 1 kk vain 7,90 € (norm. 14,50 €) ja pääset käsiksi kaikkiin Etelä-Suomen Sanomien maksullisiin sisältöihin.

Tilaa tästä 1 kk 7,90 €

Oletko jo tilaaja?

Kommentit comments
Tilaa ilmainen ESS.fi uutiskirje Saat kiinnostavimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi X