Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Kotimaa

Helsinki-Vantaata perjantaina uhannut lakko peruttu, Ilmailualan Unioni päätti ottaa aikalisän

Alun perin kiistassa oli kyse avustettavien matkustajien saattopalveluja tarjoavien lentokenttäavustajien työehtokiistasta. LEHTIKUVA / Markku Ulander

Avustettavien matkustajien palveluita perjantaina uhannut lakko sekä tukilakko peruuntuvat, kertoo Finavia. Tukilakot olisivat vaikeuttaneet koko Helsinki-Vantaan kentän toimintaa.

Avustettavien matkustajien palvelut ovat saatavissa normaalisti perjantaina.

Valtakunnansovittelijan toimiston mukaan Ilmailualan Unioni (IAU) ja Palvelualojen työnantajat Palta ry ovat käyneet keskusteluja ratkaisusta vt. valtakunnansovittelija Jukka Ahtelan johdolla.

Osapuolet jatkavat keskusteluja ensi viikon maanantaina.

Kesäkuun 21. päivälle suunniteltu lakko tukitoimineen on edelleen voimassa.

Alun perin erimielisyydessä oli kyse Lassila & Tikanojan (L&T) ja Ilmailualan Unionin työehtosopimuskiistasta.

Ilmailualan Unioni haluaa, että lentokenttäavustajien työhön sovelletaan sen työehtosopimusta. Lassila & Tikanojan työntekijöiden työ- ja palkkaehdot määräytyvät kiinteistöpalvelualan työehtosopimuksen perusteella, jonka mukaan sen sopimus Finavian kanssa on hinnoiteltu, kertoo L&T:n yhteiskuntasuhdejohtaja Jorma Mikkonen.

L&T:llä on neljä vuotta kestävä sopimus tarjota avustajapalveluita Helsinki-Vantaalla. Sopimus alkoi viime joulukuun alussa, ja se sisältää option jatkaa avustajapalveluiden tuottamista Helsinki-Vantaalla kolmen lisävuoden ajan, Mikkonen kertoo. L&T on toiminut Helsinki-Vantaalla kiinteistöalan sopimuksella kymmenisen vuotta.

Mikkosen mukaan työehtosopimuksen muuttaminen tarkoittaisi noin 25 prosentin nousua palkkakustannuksissa.

Lassila & Tikanojalla suunnitellaan nyt vetäytymistä Helsinki-Vantaalta.

– Olemme aloittamassa yt-neuvottelut henkilöstömme kanssa, Mikkonen sanoo.

"Vammaisten avustaminen ei ole siivoustyötä"

IAU:n varapuheenjohtaja Pekka Kähkönen kertoo, että IAU päätti ottaa kiistan neuvottelussa aikalisän sen jälkeen, kun L&T ilmoitti aloittavansa yt-neuvottelut.

Keskiviikkona se neuvotteli suoraan Finavian kanssa.

Kähkösen mukaan kiistan keskiössä on avustajien palkkaus.

– Kyse vammaisten avustamisessa ei ole siivoustyöstä, hän toteaa.

– Haluamme saada työntekijät alan palkkauksen piiriin.

– Jos Finavian kanssa ei päästä tyydyttävään tulokseen, (suunnitelmaa) muutetaan niin, että tukilakot toteutuvat joka tapauksessa, eli lakko koskee kaikkia matkustajia eikä vain vammaisia.

"Vammaisten oikeuksia käytetään härskisti pelinappulana"

Yhdenvertaisuusvaltuutetulle on tehty kantelu seuraamuksista, joita Ilmailualan Unionin suunnittelemasta lakosta mahdollisesti koituu vammaisille matkustajille.

Kantelun on tehnyt Lakitoimisto Kumpuvuori , joka pyytää valtuutettua selvittämään, onko vammaisten matkustajien avustamisen estyminen lakon aikana vastoin yhdenvertaisuuslakia.

EU-asetuksen mukaan lentokenttä on velvollinen järjestämään avustajapalvelut vammaisille kaikissa tilanteissa, sanoo kantelun tehnyt lakimies Jukka Kumpuvuori STT:lle.

– Lentokentällä ei ole mitään mahdollisuutta vapautua tästä vastuusta, Kumpuvuori sanoo.

– Vammaisten oikeuksia käytetään nyt todella härskisti pelinappulana. Vaikuttaa siltä, että liitto yrittää pakottaa kentän toimimaan EU-asetuksen vastaisesti.

STT
Tämä sisältö on avoinna vain tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS Verkko Plus 1 kk vain 7,90 € (norm. 14,50 €) ja pääset käsiksi kaikkiin Etelä-Suomen Sanomien maksullisiin sisältöihin.

Tilaa tästä 1 kk 7,90 €

Oletko jo tilaaja?

Kommentit comments
Tilaa ilmainen ESS.fi uutiskirje Saat kiinnostavimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi X