Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Kotimaa

Kaasupullojen paineensäätimissä Euroopan-laajuisia häiriöitä - "Voi jokunen kirosana päästä, jos kaasu loppuu koleana yönä ja uusi pullo ei toimikaan"

Viallisia tuotteita on poistettu myynnistä, mutta asiakkaiden hallussa niitä saattaa yhä olla.

Karavaanari Jorma Kaasalainen kertoo Herrasmannin leirintäalueella, että kaasulla on paha tapa loppua aina aamuyöstä. Kaasalaisella on aina varapullo mukanaan. Kuva: Mirja Hussain

Grillien äärellä ovat viime kuukausina leijailleet ilmassa sulotuoksujen sijaan ärräpäät. Moni grillaaja on joutunut toteamaan, ettei vasta ostetusta nestekaasupullosta saa ulos pihaustakaan.

Samaan ongelmaan ovat törmänneet myös karavaanarit. Vaikka Lahden leirintäalueilla ei ole ollut muutamaan viikkoon tungosta, SFC Lahden seudun puheenjohtajan Juha Hartmanin korviin on silti ehtinyt jo kantautua joitakin kertomuksia viallisista kaasupulloista.

– Ihan lähiaikoina, muutaman kuukauden sisällä olen kuullut, että pulloissa on ollut häikkää. Useampi ihminen on ihmetellyt, että mikä siinä nyt mättää, kun kaasu ei meinaa tulla ulos.

Hartmanin tuttava lähti hiljattain reissuun ja osti vajaan kaasupullon kaveriksi täyden varapullon matkailuauton tarpeisiin. Vanha kaasu riitti moneksi päiväksi, eikä uutta tarvittu heti. Kun tarvittiin, tuttava huomasi, ettei pullo toiminut.

– Kaveri oli vähän kiukkuinen siinä tilanteessa. Ymmärrän hyvin, että voi jokunen kirosana päästä, jos kaasu sattuu loppumaan koleana yönä ja uusi pullo ei sitten toimikaan.

Euroopan-laajuinen ongelma

Woikosken markkinointipäällikkö Maarit Könönen kertoo, että toimimattomista nestekaasupulloista on tullut jonkin verran valituksia. Sekä sivu- että painoventtiilipullojen toiminnassa on ollut häiriöitä.

Yritys on ottanut pulloja tutkittavakseen, mutta itse pulloista ei ole löytynyt vikaa, vaan pulloihin liitettävistä tarvikkeista.

– Meidän näkemyksemme mukaan valtaosa ongelmista on kaasupullojen paineensäätimissä. Tämä ei siis ole Woikosken, Agan tai muidenkaan kaasuntoimittajien ongelma, vaan se viittaa nimenomaan paineensäätimiin, Könönen sanoo.

Samaan lopputulokseen päätyi Tanskassa tehty tutkimus jo vuonna 2015. Kaasuntulo ei nimittäin ole takkuillut ainoastaan Suomessa, vaan ongelmiin on törmätty viime vuosina ympäri Eurooppaa. Vastaavista vioista on raportoitu ainakin Tanskassa, Norjassa ja Portugalissa.

Säätimet peräisin eri valmistajilta

Könösen mukaan Woikoski myy osalle jälleenmyyjistään kaasun lisäksi myös paineensäätimiä, kun taas jotkut asiakkaista ostavat Woikoskelta vain kaasun ja hankkivat paineensäätimet pulloihin omilta maahantuojiltaan.

– Woikoski ei itse valmista myymiään paineensäätimiä, mutta huolehdimme, että niiden osat ovat riittävän laadukkaita ja toimivia, Könönen sanoo.

Woikoski myy nestekaasupulloja noin 150 jälleenmyyjälle, muiden muassa Tokmannille ja Motonetille. Motonetiltä kerrotaan, että toimimattomista kaasupulloista on tehty reklamaatioita hyvin harvoin.

– Valituksia ei ole juurikaan tullut, tuotepäällikkö Henri Saarinen toteaa.

Vialliset pois hyllyiltä

Tokmannin paineensäätimet tulevat erilliseltä maahantuojalta. Viestintäpäällikkö Joséphine Mickwitzin mukaan osista on tehty valituksia tänä vuonna ensimmäistä kertaa.

– Tokmannin myymissä säätimissä ei ole ollut aiemmin vikoja. Tänäkin vuonna myynnissä olevat säätimet ovat EN-standardin mukaisia, Mickwitz sanoo.

Saman valmistajan paineensäätimiä on myynnissä useilla eri jälleenmyyjillä ympäri Suomea.

Mickwitz kertoo, että kun valituksia alkoi tulla, maahantuoja kävi kaikki tuotteet yksitellen läpi ja poisti vialliset myynnistä.

Alustavasti näytti siltä, että vikaa olisi ollut joka kymmenennessä paineensäätimessä, mutta lopulta vikaprosentti jäi tätä matalammaksi.

Säätimissä on laatueroja

Nestekaasupullojen paineensäädinten viat voivat johtua monesta asiasta.

– Paineensäätimen osissa saa olla standardien mukaan tietyn verran liikehdintää. Jos osat eivät ole laadukkaita, niin voi olla, ettei säätimessä oleva neula osu kohtaan, josta kaasu vapautuu, Könönen sanoo.

Könönen arvelee, että lämpötilallakin saattaa olla vaikutusta. Lämpimällä säällä säädin voi käyttäytyä eri tavalla.

Kaasupullojen toimimattomuus on hyvin harvoin venttiilin syy.

– Venttiilit eivät juurikaan hajoile. Nestekaasupullot ovat kierrossa ja ne katsastetaan säännöllisin väliajoin.

Jos kohdalle osuu toimimaton kaasupullo, Könönen kehottaa kokeilemaan pulloon toisenmerkkistä säädintä. Usein se auttaa.

– Voi myös ottaa säätimen kokonaan irti ja kokeilla laskea pikkuisen kaasua. Siitä ainakin huomaa, onko vika säätimessä vai pullossa. Pullotkin voivat joskus vaurioitua kuljetuksessa.

Viallisen voi yrittää palauttaa

Vaikka viallisia paineensäätimiä ei pitäisi enää olla hyllyissä, asiakkailla voi yhä olla hallussaan toimimattomia tuotteita.

Karavaanariyhdistyksen puheenjohtaja Juha Hartman huomauttaa, että karavaanarit eivät hanki uutta kaasupulloa vanhan loputtua, vaan uusi ostetaan varastoon jo hyvissä ajoin ennen edellisen tyhjenemistä.

– Voi mennä useitakin viikkoja, ennen kuin uusi pullo otetaan käyttöön. Harvalla on silloin enää kuittiakaan tallessa, eihän tuommoisen kulutustavaran kuitteja säilytellä viikkokausia. Siinä tilanteessa on tavallaan hävinnyt rahansa jo, Hartman pohtii.

Muun muassa Tokmannilla viallisia pulloja on kevään aikana vaihdettu toimiviin, mutta Mickwitz ei ota kantaa siihen, onnistuuko palautus myös ilman kuittia.

– Jos paineensäätimessä on ongelmia, asiasta kannattaa olla yhteydessä ostopaikkaan, Mickwitz neuvoo.

Juttua muokattu 13.6. klo 16.39: korjattu tietoa, kenelle Woikoski myy nestekaasupulloja ja kuinka paljon niistä reklamoidaan.

Jannika Melkko
jannika.melkko@ess.fi
@
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 7,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
7,90€

Oletko jo tilaaja?

Kommentit comments
Tilaa ilmainen ESS.fi uutiskirje Saat kiinnostavimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi