Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Kotimaa

Hengenvaarallinen Kärpäsenmäen suojatie puretaan, mutta tien saa ylittää jatkossakin samasta paikasta

Poliisin mukaan autoilijat eivät pysähdy suojatien eteen Kärpäsenmäellä. Pysähtymisen riskinä on peräänajo.

Rekkoja jyristää tasaiseen tahtiin ylös ja alas Lahden Kärpäsenmäkeä. Kun liikennevirtaan tulee tauko, parikymppinen Verneri Nieminen sujahtaa tien yli suojatietä pitkin pyörällä. Viisikaistaisen tien ylitys ei miestä hirvitä, vaikka Uudenmaan Ely-keskus on arvioinut vanhan raviradan kohdalla sijaitsevan suojatien erittäin vaaralliseksi.

–Kun käyttää silmiään, tiestä pääsee kyllä yli. Ei se niin vaarallinen ehkä ole kuin kuvitellaan, Nieminen sanoo.

Ely-keskus on eri mieltä. Sen mukaan mahdollisuus vakavaan loukkaantumiseen suojatiellä on erittäin suuri.

Suojatien poistamiselle on painavat perusteet: Tiellä kulkee keskimäärin 22 500 ajoneuvoa vuorokaudessa ja rekkaliikenne on vilkasta. Nopeusrajoitus alueella on 60 kilometriä tunnissa.

–Se arvioitiin ylivoimaisesti vaarallisimmaksi suojatieksi alueellamme. Päätimme, että otamme sen pois, ennen kuin jotain tapahtuu, Uudenmaan Ely-keskuksen liikenneturvallisuusvastaava Marko Kelkka kertoo.

En suosittele kokeilua lapsille enkä vanhuksille. Ylikomisario Jouni Takala

Ylikomisario Jouni Takala Hämeen poliisista kannattaa suojatien poistamista, sillä autot eivät juuri pysähdy sen edessä.

–Jalankulkijat eivät edes yritä mennä liikenteen sekaan. Jokainen tietää, ettei ajoneuvojono pysähdy. Jos se pysähtyy, se aiheuttaa melkein jo peräänajon.

Edellisestä jalankulkijan loukkaantumiseen johtaneesta kolarista suojatiellä on kulunut 14 vuotta.

Liikennevalot eivät olisi toimineet

Suojatien purkamisen vaihtoehtona pohdittiin liikennevalojen rakentamista. Kärpäsenmäki on kuitenkin niin pitkä ja jyrkkä, että ajatuksesta luovuttiin nopeasti.

–Rekat jäisivät talvella ylämäkeen jumiin liikennevaloista lähtiessään. Alamäessä rekka puolestaan olisi vaikea saada pysähtymään ajoissa, Kelkka sanoo.

Kuva: Sami Kuusivirta

Myöskään nopeusrajoituksen laskeminen ei tullut kysymykseen.

–50 kilometrin nopeusrajoitusta ei noudatettaisi siellä. Suojatien purkaminen jäi ainoaksi vaihtoehdoksi, Kelkka toteaa.

Tällä hetkellä suojatien kohdalla sijaitsee kameratolppa. Kelkan mukaan se on hillinnyt kuljettajien vauhtia suojatien kohdalla.

Ohitustie parantaa liikenneturvallisuutta

Rakenteilla oleva Lahden eteläinen kehätie siirtää pahimman rekkarallin pois Kärpäsenmäeltä reilun parin vuoden päästä. Kelkka uskoo, että ohitustie parantaa tieturvallisuutta jatkossa valtatie 12:lla.

Tämä ei kuitenkaan vaikuttanut Ely-keskuksen päätökseen poistaa Kärpäsenmäen suojatie.

–Emme voineet jäädä odottamaan paria vuotta, kun siinä on nyt vaarallinen suojatie, Kelkka sanoo.

Suojatie puretaan kesäkuussa tai viimeistään heinäkuussa. Valkoisten suojatieraitojen jyrsimisen jälkeen paikalle pystytetään väliaikaiset varoitusmerkit muistutukseksi siitä, että suojatie on poistettu.

Jalankulkijoille purkutyö tarkoittaa satojen metrien patikointia seuraavaksi lähimmälle suojatielle.

–Kiertomatkaa tulee 300–400 metriä, mutta toisaalta samalla vähenee todennäköisyys jäädä auton alle, Kelkka sanoo.

Lue myös: IS: Suomessa 72 erittäin vaarallista tasoristeystä – listalla myös Päijät-Hämeessä sijaitsevia risteyksiä
 

Liikenneturvallisuusvastaava kuitenkin muistuttaa, että tien voi ylittää vanhan suojatien kohdalta jatkossakin. Nyt ylitys on vain tehtävä omalla vastuulla.

–Tien ylitys ei ole kiellettyä siinä kohdassa jatkossakaan, koska etäisyys muihin suojateihin on suhteellisen pitkä. Pitää vain aina ensin odottaa, että autot menevät ensin. En suosittelisi siitä ylimenoa ainakaan ruuhka-aikaan.

Ylikomisario Takala korostaa, että jalankulkijoiden pitää itse arvioida, voiko tien ylittää entisen suojatien kohdalta turvallisesti. Liikenne ei saa myöskään häiriytyä ylityksestä.

–En suosittele kokeilua lapsille enkä vanhuksille.

Kärpäsenmäen suojatien pyöräretkillään viikoittain ylittävä Verneri Nieminen aikoo jatkossa ylittää tien suosiolla toisaalta.

–On täällä muitakin suojateitä, mistä pääsee jatkossa yli. Lähellä on alikulkujakin, mistä pääsee turvallisesti.

Suojatiesäännöissä opettelun varaa

Suojateitä kunnioitetaan Kelkan käsityksen mukaan Lahden seudulla pääsääntöisesti melko hyvin.

–Paljon on kuitenkin niitäkin, jotka eivät noudata sääntöjä. Riski on aina olemassa.

Hämeen poliisin ylikomisarion Jouni Takalan mukaan suojatiesääntöjä noudatetaan vaihtelevasti.

Lue myös: Suojatie keskellä Kärpäsenmäkeä on koko eteläisen Suomen vaarallisin, poistetaan käytöstä

–On myös niitä, jotka eivät tunne sääntöjä eivätkä välitä tuntea niitä.

Poliisin otetaan yhteyttä suojatierikkomuksista usein. Poliisin valvontatilanteissa pysäyttämät kuljettajat vetoavat Takalan mukaan usein siihen, ettei jalankulkija ollut astumassa juuri suojatielle.

–Valvonta on haastavaa. Suojateitä on paljon, ja kaikkia ei ehditä valvomaan pidempiä aikoja.

Juha Kaita-aho
juha.kaita-aho@ess.fi
@
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 7,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
7,90€

Oletko jo tilaaja?

Kommentit comments
Tilaa ilmainen ESS.fi uutiskirje Saat kiinnostavimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi