Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Kotimaa

Palolentoihin on kulunut jo nyt enemmän rahaa kuin koko viime kesänä yhteensä

"Useimpina vuosina rahasta on palautettu osa takaisin. Nyt kesä on niin poikkeuksellinen, että jo tässä vaiheessa piti anoa lisää rahaa."

Suomi on jaettu maastopalojen tähystämiseksi 25 reittiin. Palolennoille voivat osallistua vain tehtävään koulutetut henkilöt. Kuva: Marko Kauko

Maastopalojen tähystyslentoihin kului toukokuun aikana enemmän rahaa kuin koko viime kesänä yhteensä.

Tähystyslentotoimintaa hallinnoivalle Pohjois-Suomen aluehallintovirastolle (avi) myönnetään vuosittain 500 000 euron määräraha lentoja varten. Nyt määräraha on käytetty ja toinen 500 000 euron suuruinen määräraha myönnetty.

– Useimpina vuosina rahasta on palautettu osa takaisin. Nyt kesä on niin poikkeuksellinen, että jo tässä vaiheessa piti anoa lisää rahaa, pelastusylitarkastaja Pentti Kurttila Pohjois-Suomen avista kertoo.

Tähystyslentoihin kuluu tällä hetkellä lähes 50 000 euroa päivässä. Lisämääräraha riittää pahimmassa tapauksessa vain noin kymmeneksi päiväksi.

– Nyt kieltämättä ennustukset näyttävät siltä, että kuivuus jatkuu. Jotain pieniä vesikuuroja on luvassa, mutta ne eivät muuta tilannetta merkittävästi, Pohjois-Suomen avin pelastustoimen ja varautumisen johtaja Pasi Ryynänen sanoo.

"Hyvin nopeasti sekä omaisuusvahingot että sammutuskustannukset olisivat miljoonaluokkaa"

Sisäministeriön mukaan myös ministeriön budjetit ylittyvät, jos jo myönnetty miljoona euroakaan ei riitä loppukesäksi.

– Tähystyslennot maksetaan arviomäärärahasta, sillä etukäteen ei tiedetä, kuinka paljon rahaa tarvitaan. Nyt se katto on tulossa meilläkin vastaan. Se tarkoittaa, että esitys lisämäärärahasta on vietävä rahakuntaan, joka antaa siitä lausunnon, jonka perusteella sisäministeri (Kai Mykkänen, kok.) tekee päätöksen, ohjaus- ja kehittämisjohtaja Taito Vainio ministeriön pelastusosastolta kertoo.

Vainion mukaan maastopalojen riskit ovat niin suuria, ettei lentotähystystoimintaa voida hänen nähdäkseen lopettaa määrärahojen ylittymisen takia. Päätöksen tekee kuitenkin ministeri. Tavoitteena on havaita ja sammuttaa palot mahdollisimman nopeasti.

– Jos tätä ei tehtäisi ollenkaan, niin meillä todennäköisesti jäisi havaitsematta varsinkin korpialueilla sellaisia metsäpaloja, jotka pääsisivät leviämään aika suuriksi ennen kuin ne havaittaisiin. Hyvin nopeasti sekä omaisuusvahingot että sammutuskustannukset olisivat miljoonaluokkaa.

Metsäpaloindeksi määrää ilmaan

Toukokuun aikana palolentoja lennettiin yli 1 150 tuntia, koko viime vuonna niitä lennettiin yhteensä noin 530 tuntia. Tällä hetkellä päivittäin lennetään noin 50 lentoa. Yhden reitin kiertämiseen kuuluu aikaa kahdesta kolmeen tuntia. Avin karkean arvion mukaan noin joka kymmenennellä lennolla havaitaan maastopalo.

Suomi on jaettu tähystyslentoja varten 25 reittiin, joiden lentotoiminnan Pohjois-Suomen avi on kilpailuttanut. Reittejä lentävät pääasiassa paikalliset lentokerhot, vain kahta reittiä lentää yritys. Lentokerhot ja yritykset laskuttavat avia lennettyjen tuntien mukaan.

Lennon on lähdettävä ilmaan, jos Ilmatieteen laitoksen metsäpaloindeksi kohoaa riittävän korkeaksi.

Iida Tiihonen / Uutissuomalainen
@
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 9,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
9,90€

Oletko jo tilaaja?

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi