Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Kotimaa

Hyvinvointiyhtymän suorahankinnalle jälleen markkinaoikeuden tyrmäys

Tuorein kiista koski 450 000 euron suorahankintaa. Markkinaoikeus on kumonnut useita hyvinvointiyhtymän suorahankintoja viime vuosina.

Hyvinvointiyhtymän tekemä suorahankintapäätös kumottiin taas markkinaoikeudessa. Kuva: Sami Lettojärvi

Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymän tekemä suorahankinta kotihoidon optimointi- ja mobiiliratkaisujen laajentamisesta on kumottu markkinaoikeudessa. Toissa viikolla antamassaan päätöksessä oikeus kieltää hyvinvointiyhtymää tekemästä sopimusta 50 000 euron sakon uhalla.

Oikeuden mukaan hyvinvointiyhtymän on järjestettävä hankintasäännösten mukainen tarjouskilpailu, mikäli se aikoo toteuttaa kotihoidon optimointi- ja mobilliratkaisujen laajentamisen julkisena hankintana.

450 000 euron hankinta

Oikeuskiistan syynä on hyvinvointiyhtymän viime vuoden kesäkuussa tekemä suorahankintapäätös, jolla se hankki kotihoidon optimointi- ja mobiiliratkaisun laajennuksen Tiedolta enintään neljän vuoden siirtymäkaudelle. Suorahankinnan arvo oli yli 450 000 euroa.

Suorahankintapäätöksestä valitti FastROI. Sen valituksen mukaan hyvinvointiyhtymä väitti virheellisesti, että ainoastaan ohjelmistoyhtiö Tiedon kotihoidon optimointi- ja mobiiliratkaisu toimisi yhdessä Effica/Lifecare-potilastietojärjestelmän kanssa, joka myös on Tiedon valmistama.

FastROI huomauttaa valituksessaan, että sen valmistama vastaava ohjelmisto on parhaillaankin käytössä yhdessä Effica/Lifecare-järjestelmän kanssa esimerkiksi useammassa sairaanhoitopiirissä ja Espoossa.

FastROIN mielestä kyse ei myöskään ollut potilastietojärjestelmän laajennuksesta vaan kotihoidon tarpeisiin valittavasta omasta ohjelmistosta, joka vain hyödyntää potilastietojärjestelmää.

Hyvinvointiyhtymä perusteli monin syin

Hyvinvointiyhtymä toteaa markkinaoikeudelle jättämässään vastineessa, että tietojärjestelmähankinnan tekninen yhteensopivuus edellyttää yhden järjestelmän laajentamista kattamaan koko hyvinvointiyhtymän. Yhtymän mielestä kahta erilaista järjestelmää ei saa toimimaan yhteen tarkoituksenmukaisella tavalla.

Hyvinvointiyhtymä viittaa vastineessaan lisäksi hankintasäännösten vuonna 2017 voimaan tulleeseen muutokseen, joka lisää joustavuutta ja muuttuneiden olosuhteiden huomioonottamista hankintasopimuksia muutettaessa.

Hyvinvointiyhtymän mukaan suorahankinta tehtiin soteuudistuksen vaatimassa aikataulussa ja lyhyen siirtymäkauden tarpeita varten.

Markkinaoikeus tyrmäsi perustelut

Markkinaoikeus tyrmäsi päätöksessään hyvinvointiyhtymän perusteet. Oikeuden mukaan hyvinvointiyhtymän hankintayksikkö ei esittänyt selvitystä siitä, että sopimuskumppanin vaihtaminen ei ole mahdollista taloudellisista ja teknisistä syistä, ja että hankinnan kilpailuttaminen aiheuttaisi merkittävää haittaa tai kustannusten merkittävää päällekkäisyyttä.

Markkinaoikeus katsoo hyvinvointiyhtymän vedonneen kiireeseen perustellessaan suoranhankintaa soteuudistuksen aikataululla ja siirtymäajoilla. Oikeuden mukaan annetut selvitykset osoittavat kuitenkin, että kysymyksessä oli liikkeenluovutuksesta johtunut tarve laajentaa käytössä oleva järjestelmä kattamaan koko hyvinvointikuntayhtymä.

Näin mahdollisen kiireen ei voida katsoa aiheutuneen hankintayksiköstä riippumattomasta, ennalta arvaamattomasta syystä.

Markkinaoikeuden mielestä suorahankintaa ei voida perustella myöskään lisätilauksella. Kyseessä oli palveluhankintaa koskeva lisätilaus, jonka suorahankinnasta olisi pitänyt olla maininta alkuperäisen tietojärjestelmähankinnan hankintailmoituksessa.

Monta suorahankintaa kumottu oikeudessa

Suorahankinnan kumoamisen lisäksi markkinaoikeus velvoitti hyvinvointiyhtymän korvaamaan valittajan 224 euron oikeudenkäyntikulut viivästyskorkoineen.

Markkinaoikeuden päätöksestä voi hakea valituslupaa korkeimpaan hallinto-oikeuteen.

Markkinaoikeuden tuorein päätös on viides kerta, kun oikeus on muutaman vuoden aikana kumonnut hyvinvointiyhtymän tai sen edeltäjän Päijät-Hämeen sosiaali- ja terveysyhtymän tekemän hankintapäätöksen.

Esimerkiksi joulukuussa 2017 markkinaoikeus kumosi hyvinvointiyhtymän Lahden toimipisteitä koskeneen asiakasjärjestelmähankinnan. Tästä markkinaoikeuden päätöksestä hyvinvointiyhtymä on valittanut korkeimpaan hallinto-oikeuteen.

Kimmo Kangas
kimmo.kangas@ess.fi
@
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 7,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
7,90€

Oletko jo tilaaja?

Kommentit comments
Tilaa ilmainen ESS.fi uutiskirje Saat kiinnostavimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi