Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Kotimaa

Berner väläyttää uusia raiteita Lahdesta Jämsän kautta Jyväskylään

Keli vaikuttaa jatkossa ajonopeuteen. Liikenne- ja viestintäministeri lupaa myös lisää vaihtuvia nopeusrajoituksia maanteille.

Anne Bernerin mukaan Lahden oikorata on yksi tarkasteluun tulevista kohteista. Kuva: ESS / Arkisto

Kelin mukaan vaihtuvat nopeusrajoitukset yleistyvät maantieliikenteen digitalisaatiossa. Liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerin (kesk.) mukaan vaihtuvia nopeusrajoitusmerkkejä asennetaan lisää kattavasti koko valtatieverkostolle lähivuosina.

– Tämä on yksi osa digitalisaation laajempaa hyödyntämistä, joka korostuu uudessa tieliikennelaissa, Berner sanoo Keskisuomalaiselle.

Kelin mukaan vaihtuvat rajoitukset lisäävät osaltaan liikenneturvallisuutta, kun autoilijat ohjataan ajamaan olosuhteiden mukaista nopeutta kiinteän rajoituksen sijaan.

Myös todellisen ajonopeuden näyttäviä nopeusnäyttötauluja on luvassa lisää. Niissä tutka mittaa lähestyvän auton todellisen nopeuden ja vilauttaa lukeman taulussa juuri ennen kuin auto ohittaa kohdan.

Taulujen avulla kuljettaja voi tarkistaa auton nopeusmittarinsa ”heiton” ja ajaa jatkossa täsmällisemmin juuri oikeaa nopeutta.

– Käytössä olevaa teknologiaa tulee hyödyntää, jotta liikenneturvallisuus kohenisi. Digitalisaation mahdollisuudet ovat laajat. Tekniikka kehittyy ja autoilijalle voidaan syöttää liikenneturvallisuustietoja myös suoraan auton hallintalaitteisiin, Berner sanoo.

Jatkoa Lahden oikoradalle?

Junaliikenteen visioksi 2030-luvulle tultaessa Berner paaluttaa rataverkon isot muutokset, joilla luodaan talouskasvua tukevia työssäkäyntialueita koko maassa, houkutellaan matkustajia nopeilla junamatkoilla sekä lisätään tavaraliikennettä.

Bernerin mukaan Lahden oikorata on yksi tarkasteluun tulevista kohteista. Lahden oikoradassa tehtäisiin uudet raiteet Jyväskylästä Jämsän kautta Lahteen, mikä nopeuttaisi huomattavasti nykyistä junamatkaa Keski-Suomesta Helsinkiin.

– Kun henkilöjunaliikenteen kilpailu avataan, pyrimme saamaan liikennöitsijät mukaan raideliikenteen investointeihin, Berner sanoo.

Kilpailutettu junaliikenne alkaa Etelä-Suomen taajamajunaliikenteessä näillä näkymin vuonna 2022. VR:stä puolestaan eriytetään kalustoyhtiö, huolto- ja kunnossapitopalveluyhtiö sekä kiinteistöyhtiö.

– Tavoitteena on, että uudet yhtiöt aloittaisivat toimintansa ensi vuoden alussa.

Lentokenttien verkosto säilymässä

Lentoliikenteessä Berner näkee tärkeän roolin maakuntakentillä, joiden verkosto säilyy ”lähtökohtaisesti”.

– Tarvitsemme tiiviin kaupunkikenttäverkoston, koska pienilmailu ja drooniliikennöinti ovat kasvussa. Myös lentotaksitoiminta on yksi sellainen tulevaisuuden ala, jota maakuntakentät tukevat.

Bernerin mukaan maakuntakentät hyötyisivät etälennonjohdon käyttöönotosta.

– Etälennonjohto laskisi Finavian kustannuksia, mikä puolestaan antaisi mahdollisuuden laskea lentoyhtiöiltä perittäviä lähestymis- ja muita kenttäpalvelujen maksuja.

Etämallissa maakuntalentokentän lennonjohto hoidetaan kauempana sijaitsevasta keskusvalvomosta. Apuna ovat muun muassa kamerat ja erilaiset tietoliikenneyhteydet.

Berner odottaa uuden lain edellyttämien saumattomien matkaketjujen piristävän maakuntalentojen suosiota.

Uusi laki velvoittaa, että matkustus on saumatonta riippumatta siitä, millaisella liikennevälineellä matkustaa. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että yhdellä matkalipulla voi matkustaa esimerkiksi bussissa, junassa ja lentokoneella.

Rai Suihkonen
Tämä sisältö on avoinna vain tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS Verkko Plus 1 kk vain 7,90 € (norm. 14,50 €) ja pääset käsiksi kaikkiin Etelä-Suomen Sanomien maksullisiin sisältöihin.

Tilaa tästä 1 kk 7,90 €

Oletko jo tilaaja?

Kommentit comments
Tilaa ilmainen ESS.fi uutiskirje Saat kiinnostavimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi X