Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Kotimaa

Ajokiellon saaneille jatkossa luvassa asennekoulua - kortti takaisin vasta kurssitodistusta näyttämällä

Liikennepsykologi toivoo, että uudistus laajenisi uusista kuskeista myöhemmin kaikkiin ajokieltoon määrättyihin kuljettajiin.

Ajokorttiuudistus vähentää pakollisia teoriatunteja korttia ajaessa, mutta tuo uutuutena ajokiellon saaneille pakollisen asennekoulutuksen. Ajo-opettaja Albert Toppinen Etelä-Hämeen autokoulusta olisi panostanut mieluummin ennaltaehkäisyyn myös liikennekäyttäytymisen opettamisessa. Uudistus koskee sekä auto- että moottoripyöräkortin ajavia heinäkuun alun jälkeen. Kuva: Sami Kuusivirta

Toistuvasti liikennesääntöjä rikkoville uusille kuljettajille on tulossa ajokieltoon määräämisen yhteydessä pakollista lisäkoulutusta. Koulutuksen tarkoituksena on saada kuljettajat pohtimaan omaan käyttäytymiseensä liittyviä riskitekijöitä. Uudistus koskee heinäkuun alun jälkeen kortin ajavia kuljettajia.

Neljän tunnin koulutukseen osallistuminen on edellytyksenä myös ajokortin takaisin saamiselle.

Koulutuksessa pohditaan sekä itsenäisesti että kouluttajan tuella ja vertaisryhmässä syitä ja taustatekijöitä omalle liikennekäyttäytymiselle.

– Päätös on hyvä, mutta neljä tuntia on liian vähäinen määrä, liikennepsykologi Mika Hatakka kommentoi.

Kyseessä on ensimmäinen kerta, kun Suomessa otetaan käyttöön asenteisiin vaikuttava liikennepsykologinen mini-interventio eli väliintulo.

– Kyllä näin voi käytännössä sanoa, johtava asiantuntija Tuire Simonen Liikenteen turvallisuusvirastosta Trafista kertoo.

Rattijuopumuksen osalta on ollut jo aiemmin käytössä yhdyskuntapalveluun liittyvä liikenneturvajakso, jonka järjestäminen on Rikosseuraamusviraston vastuulla.

Uuden kuljettajan ajokieltoon määräämiseen liittyvä koulutus on osa uutta ajokorttilakia, jonka on määrä tulla voimaan heinäkuun alussa. Eduskunnan hyväksymä laki odottaa presidentin vahvistusta.

Lain mukaan lisäkoulutuksen sisällöstä ja käytännön toteutuksesta tarkemmat määräykset antaa Trafi. Nämä määräykset ovat parhaillaan lausuntokierroksella.

Verkossa kontakti ei niin hyvä

Trafin määräysluonnoksen mukaan koulutuksen voisi suorittaa myös virtuaalisesti. Liikennepsykologi Sari Kukkamaa ei pidä verkossa suoritettavaa koulutusta kovin hyvänä asiana, mutta sanoo tehokkuuden riippuvan toteutustavasta.

– Käyttäytymisen muuttuminen on niin monimutkainen asia, että siihen tarvittaisiin välttämättä henkilökohtainen kontakti, eikä se aina onnistu niin hyvin virtuaalisesti. Joillekin toimii paremmin ryhmätapaaminen ja toisille yksilökoulutus.

Kukkamaan mielestä on ymmärrettävää, että kohderyhmäksi on otettu tuoreet kuljettajat. Nuorilla vakaviin liikenneonnettomuuksiin joutuneilla kuskeilla on tutkimusten mukaan ollut usein taustalla monia liikennerikkomuksia.

– Se on pieni ryhmä, jolla on kuitenkin todellinen riski joutua onnettomuuksiin. Riski liittyy nuoreen ikään, jolloin ollaan helposti yllytysherkkiä ja halukkaita ottamaan riskejä.

Lue myös: Kortti ei lähde enää hyllylle kolmesta ylinopeudesta
 

Kukkamaa toivoo, että jatkossa pakollinen koulutus laajentuisi myös vanhempiin kuskeihin. Suomessa ei ole keinoja puuttua toistuvasti liikennesääntöjä rikkoviin terveisiin kuljettajiin, jotka rangaistuksen jälkeen jatkavat samaan malliin.

– Sakko tai ajokielto ei muuta käyttäytymistä. Euroopan maiden kokemusten perusteella asenteisiin puuttuvalla koulutuksella voidaan liikennekäyttäytymistä muuttaa, Kukkamaa sanoo.

Hatakan mukaan riskikuljettajiin liittyy useita haasteita, kuten tunteiden hallinnan säätelyä sekä asennetta, että säännöt eivät heitä koske.

– Kyllä siinä saa jatkuvasti törttöillä, jos päätyy ajokieltoon. Ei se tapahdu, jos edes yrittää noudattaa sääntöjä, Hatakka sanoo.

Heinäkuun alussa voimaan tuleva ajokorttiuudistus koskee henkilöauton, traktorin, mopon, mopoauton ja mönkijöiden ajokorttien suorittamista.

Pakollisen opetuksen määrä vähenee. Henkilöauton ajokortin suorittajalta vaaditaan jatkossa 4 tunnin teoriakoulutus, 8 tunnin riskikoulutus ja 10 tunnin ajo-opetus.

Asenteiden muutos

Psykologiliiton liikennepsykologian työryhmä on jo vuosia ehdottanut Suomeen samankaltaista lääketieteellis-psykologista ajokyvyn arviointia kuin monissa Keski-Euroopan maissa on.

Ajokyvyn arviointi ja käyttäytymisen muutokseen tähtäävät kurssit ovat eri asioita. Monissa Euroopan maissa ne kuitenkin yhdistyvät, kun laajan ajokyvynarviointiprosessin jälkeen ohjataan asennekursseille.

Saksassa lääketieteellis-psykologisia ajokykyarviointeja on tehty vuodesta 1954. Kansan kielellä arviointi tunnetaan idioottitestin nimellä.

Tarja Koljonen / Uutissuomalainen
tarja.koljonen@uutissuomalainen.fi
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 9,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
9,90€

Oletko jo tilaaja?

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi