Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Kotimaa

Uudet autot katsastetaan pian aikaisempaa harvemmin – katsastusala pelkää rankkaa takaiskua liiketoimintaansa

Toukokuun 20. päivänä voimaan astuva lakimuutos merkitsee, että uudet henkilö- ja pakettiautot katsastetaan aikaisempaa harvemmin. Auton omistajan kannalta muutos on myönteinen, mutta toteutuvatko katsastusyrittäjien pelot toiminnan kannattavuuden putoamisesta?

Keväisin katsastuskonttoreilla on täystyöllisyys. HelppoKatsastuksen Lahden aseman päällikkö Lasse Vettenranta tutkii, onko auton alusta lain edellyttämässä kunnossa. Kuva: Janne Ranne

Katsastussäännösten muutos herättää huolta alan yrityksissä. Säännösmuutos on vähentämässä katsastuskäyntejä 15–20 prosenttia nykyisestä, mikä tietysti vaikuttaa toiminnan kannattavuuteen.

Muutos liittyy uusien henkilö- ja pakettiautojen katsastuskertojen vähenemiseen. Toukokuun 20. päivänä ja sen jälkeen käyttöönotettavat uudet autot pitää katsastaa ensimmäisen kerran neljäntenä käyttövuonna. Sen jälkeen leima on haettava kahden vuoden välein, kunnes auto täyttää 10 vuotta. Siitä eteenpäin ajoneuvo käy syynissä vuosittain.

Auto pitää nykysäännösten mukaan katsastaa ensimmäisen kerran viimeistään kolmen vuoden aikana käyttöönottopäivästä. Sitten on vapaavuosi, jonka jälkeen katsastusmiehen luona vieraillaan vuosittain.

Mitä hinnoille tapahtuu?

Katsastusasemat voivat reagoida asiakaskäyntien vähenemiseen niin, että ne nostavat palveluidensa hintoja. Korotuspaineita olisi jo nyt purettavana, ja osa yrityksistä potee vakavaa tulojen puutetta.

Plus Katsastus oy:n toimitusjohtaja Marko Aavikko arvioi, että katsastuskertojen väheneminen voi olla ratkaiseva isku kuilun partaalla hoippuville yrityksille. Suomessa on nykyisin noin 520 katsastusasemaa.

– Jos kilpailijoita seuraa, niin monet ovat tappiolla jo nyt.

Katsastusasemaketju HelppoKatsastuksen toimitusjohtaja Tuomo Luoma ei usko, että katsastusfirmat paikkaisivat käyntikertojen vähenemistä hinnankorotuksilla. Ongelma on ennemminkin ollut se, että hintoja on poljettu.

Luoma huomauttaa katsastushintojen pudonneen tuntuvasti sen jälkeen, kun ala vapautui kilpailulle vuonna 1994. Samaan aikaan Suomessa on enemmän alan yrityksiä kuin Ruotsissa.

– Tämä toimiala on ajettu seinähulluun tilanteeseen.

Vaikutus suurin Etelä-Suomessa

Luoma arvioi, että katsastuskäyntien harveneminen koettelee alan yrityksiä hyvin eri tavoin eri puolilla maata.

Vaikutus on suurin Etelä-Suomessa, jossa uutta ajoneuvokantaa on eniten. Sen sijaan muutos ei samalla tavoin tunnu Pohjois- ja Itä-Suomessa, jossa autot ovat paikka paikoin paljonkin vanhempia kuin muualla Suomessa. Vanhojen autojen katsastusvälit pysyvät ennallaan.

– Autokannassa voi olla kolmen vuoden ikäero, kun ajaa Espoosta Itä-Suomeen, vertaa Luoma.

Lahden katsastusasemilla ajoneuvokanta on Liikenteen turvallisuusviraston Trafin tilastojen mukaan ollut keskimäärin 12–14-vuotiasta. Pääkaupunkiseudulla on on joillakin katsastusasemilla päästy jopa alle yhdeksän vuoden.

Katsastus kilometrien mukaan

Toimitusjohtaja Marko Aavikko pitää katsastuskertojen vähentämistä epäonnistuneena uudistuksena. Hänen mielestään olisi voitu pohtia sitä, että leimalla käymisen ajankohta määräytyisi kilometrien eikä ajan perusteella.

– Jos auto on 6–8 vuoden ikäinen, niin koko Euroopan tasolla se on jo vanha.

K1 Katsastuksen aluejohtaja Esa Tuovola muistuttaa, että muutos vaikuttaa vasta vaiheittain, kun uusien säännösten mukaan katsastettavien autojen joukko kasvaa.

– Vaikutus on suurimmillaan vuonna 2021.

Sesonki saattaa koventua

Lakipykälien rukkaaminen uuteen uskoon voi merkitä katsastuskonttoreille entistä kovempia kevätkiireitä. Jo nyt säpinä on kovimmillaan maalis-kesäkuussa, mikä johtuu katsastusajankohdan määräytymisestä käyttöönottopäivän mukaan.

Autoja ostetaan eniten alkuvuodesta, jolloin niitä myös katsastetaan eniten alkuvuodesta. Loppusyksyllä taas katsastuskonttoreilla on hiljaista.

Uudet säännökset vapauttavat autokansan päättämään itse, milloin he menevät hakemaan leimaa ajopeliinsä. HelppoKatsastuksen toimitusjohtaja Tuomo Luoma epäilee, että kevät pysyy edelleen suosittuna. Kesän lähestyessä autoa laitellaan, huolletaan ja mahdollisesti ostetaan uudet renkaat. Monelle voi olla luontevaa myös katsastaa auto urakan päätteeksi.

Leima kaikissa valmiina

Sama lakimuutos merkitsee myös, että autoliikkeet voivat katsastaa vaihtoautonsa milloin tahansa. Silloin on mahdollista, että liike myy kaikki autot katsastettuina.

– Se avaa uusia liiketoimintamahdollisuuksia, arvioi lakiasiainjohtaja Timo Niemi Autoalan keskusliitosta.

Petri Koivisto
petri.koivisto@ess.fi
@
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 9,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
9,90€

Oletko jo tilaaja?

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi