Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Terveys ja hyvinvointi

Näistä vinkeistä puutarhurin selkä on kiitollinen

Muista ergonomia! Jos paikkoja särkee, pihatöistä katoaa ilo ja puutarhanhoito muuttuu kärsimysnäytelmäksi. Kuva: Sami Lettojärvi

Piha- ja puutarhatöiden sesonki on käsillä. On siis aika muistuttaa myös oikeista työasennoista, jotta puutarhahommat olisivat ilo eivätkä kärsimystä.

Selkäliitto on koonnut seitsemän vinkkiä, joiden avulla selkä selviää töistä.

1. Lämmittele. Ennen pihatöiden aloittamista kierrä vartaloa heilauttamalla käsiä rennosti puolelta toiselle, pyörittele hartioita ja kurkottele vuorokäsin mahdollisimman korkealle, lisäksi kyykistele syvään jalat pienessä haarassa.

2. Haravoi lähellä vartaloa ja vaihda kätisyyttä säännöllisesti, jotta kuormitus jakautuisi tasaisemmin. Pidä hartiat alhaalla. Venytä välillä kylkiä kurkottamalla käsiä yläviistoon syvään hengittäen.

3. Kun kitket tai istutat, älä köyki, vana polvistu kukkapenkin ääreen pehmeälle alustalle tai toispolviseisontaan. Voit myös käyttää kitkemiseen tarkoitettuja pitkävartisia työkaluja.

4. Lapioidessa säilytä alaselässä luonnollinen notko, jousta lonkista ja polvista. Kun nostat painamaa lastia, kuten maapaakkua, pidä toisella kädellä kiinni lapion varren alaosasta. Siirrä jalkoja niin, että pystyt laskemaan kuorman lähellä vartaloa haluamaasi paikkaan. Jos heität multaa sivulle, käännä koko vartalo heittosuuntaan jaloista lähtien. Heitosta tulee hallittu ja kuormitus jakautuu tasaisesti koko kehoon.

5. Kun nostat ja kannat esimerkiksi multa säkkiä, aktivoi keskivartalon lihakset ja tee nosto jaloilla. Pidä taakka lähellä vartaloa koko noston ajan. Ojenna selkää ja avaa rintakehä, ettet painu kumaraan.

Kehon tasapuolisen kuormittamisen kannalta on parempi kantaa kahta pienempää ämpäriä tai multasäkkiä ja tehdä useampia reissuja.

6. Pensaiden ja oksien leikkaamisessa asetu aidan viereen käyntiasentoon. Pidä hartiat alhaalla. Pensaiden alaosaa leikatessa kallista ylävartaloa lonkista. Käytä kurkottelua vaativissa töissä pitkävartisia apuvälineitä tai tukevia tikkaita.

7. Tauot. Malta pitää taukoja ja jaa töitä useammalle päivälle. Muista tehdä palauttavia liikkeitä pihatöiden lomassa ja niiden jälkeen, venyttele erityisesti etu- ja takareidet, lonkankoukistajat sekä pohkeet ja kyljet.

Mervi Pasanen
mervi.pasanen@ess.fi
Tämä sisältö on avoinna vain tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS Verkko Plus 1 kk vain 7,90 € (norm. 14,50 €) ja pääset käsiksi kaikkiin Etelä-Suomen Sanomien maksullisiin sisältöihin.

Tilaa tästä 1 kk 7,90 €

Oletko jo tilaaja?

Kommentit comments
Tilaa ilmainen ESS.fi uutiskirje Saat kiinnostavimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi X