Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Kotimaa

Taksien hinnat vapautuvat, mutta euron takseja tuskin tulee

Asiakas saa valita, istuuko Mersun vai Ladan kyytiin.

Helsingissä taksia vuodesta 2013 ajanut Iidle Omar kehuu taksiuudistusta, koska se helpottaa oman taksin hankkimista, mitä hän nyt suunnittelee. Kuva: Laura Oja

Suomen Taksiliiton toimitusjohtaja Timo Koskinen vertaa tulevaa taksiuudistusta ravintola-alaan, jossa on erilaista tarjontaa ja kaikille niille on kysyntää. Joku tyytyy kuuden euron pizzaan, toinen valitsee ravintolan, missä on valkoiset pöytäliinat ja ateria maksaa satasen.

– Oleellista on, että kuluttaja näkee taksimaailman muuttumisen. Hänen kannattaa olla aavistuksen valveutuneempi siitä, mistä taksin tilaa ja minkä taksin ottaa käyttöönsä, Koskinen sanoo.

Koskisen mukaan asiakas ei voi enää lähteä siitä, että kaikki on kunnossa, mutta jatkossakin on laadukasta ja korkeatasoista palvelua.

Alalla nuorennusleikkaus

Eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunnan jäsenet ovat saaneet paljon palautetta kentältä ja ovat olleet puhumassa taksiyrittäjille. Kansanedustaja Jukka Kopra (kok.) arvioi, että alalla tapahtuu nuorennusleikkaus. Moni vanhempi taksiyrittäjä jää tässä murrosvaiheessa eläkkeelle.

Hän arvioi, että monet yrittäjät näkevät uudistuksen mahdollisuutena kehittää oma bisnestä ja ala tulee uudistumaan positiivisella tavalla. Ensimmäisen vuoden aikana kuullaan myös ylilyönneistä, mutta viranomaisten on hoidettava ne ja tarvittaessa on muutettava lakia.

– Kun uusi vapaus asettuu, taksiliikenne toimii vielä paremmin kuin nyt, Kopra sanoo.

Helsingissä taksia vuodesta 2013 ajanut Iidle Omar pitää taksiliikenteen vapauttamista myönteisenä uudistuksena.

– Se helpottaa oman taksin hankkimista, Omar sanoo.

Hän kertoo asiakkaiden kyselevän jonkin verran uudistuksesta.

– He kyselevät tuleeko huijareita, Omar naurahtaa.

Miten käy syrjäseutujen?

Opposition edustajat ja osa hallituspuolueidenkin kansanedustajista on arvostellut uudistusta. Hallituspuolueiden edustajien näkemykset ovat lieventyneet. Alalle tulon kynnys helpottuu paljon ja suurissa kaupungeissa toimijoita tulee lisää.

Liikenne- ja viestintövaliokunnassa istuva ja uudistuksen epäilijöihin kuulunut Mikko Alatalo (kesk.) kysyy, onko muutos sittenkään kauhean iso. Poliisi on vaatinut, että taksit on tunnistettava. Alatalon mukaan suurin uhkakuva uudistuksen jälkeen on se, että syrjäseudulla ei pystytä varmistamaan palvelujen saatavuutta.

Alatalo arvioi alalle tulevan "kaikenlaisia yrittäjiä". Hän kehottaa "kunnon toimijoita" brändäämään palvelunsa niin kuin on jo tapahtumassa.

Perusasia ei muutu

Liikenne- ja viestintävaliokunnan puheenjohtaja Ari Jalonen (sin.) sanoo taksikentän muuttuvan monella tavalla, mutta perusasia ei muutu.

– Suomalainen taksi on maailman paras ja luotettava. Se ei ole häviämässä mihinkään.

Jalonen arvioi, että mukaan tulee uusia toimijoita, jotka toimivat eri konseptilla. Aika näyttää, miten ne saavuttavat sellaisen uskottavuuden ja luotettavuuden, että asiakkaat alkavat käyttää niiden palveluita.

Halpatakseja tuskin tulee

Koskisen mukaan hinnoittelun vapautuminen saa hinnat elämään. On aikoja, jolloin taksikyyti on nykyistä edullisempaa ja on aikoja, jolloin se on kalliimpaa.

Kuljettajan palkka ja sen sivukulut ovat jatkossakin suurin kustannuserä. Se merkitsee Koskisen mukaan sitä, ettei Suomen voi tulla niin sanottuja halpatakseja.

– Tähän maahan ei tule euron takseja eikä niin sanottuja halpatakseja. Hetken tarjouksia ja kampanjoita voi tulla, Koskinen sanoo.

Kopra arvioi hintojen hakevan uomaansa. Taksin ja asiakkaan pitää löytää yhteinen sävel siitä, ettei kyydin hinta tule yllätyksenä.

– Kun tolpalla on hiljaista, kannattaa kyyti myydä halvalla, jotta voi palvella asiakasta ja saat pidettyä markkinan. Sesonkiaikoina hinta nousee ja se pitää kuluttajan hyväksyä.

Alatalo arvioi, että hinnoittelussa voi tapahtua ylilyöntejä, mutta niihin on puututtava.

Pienyrittäjä tehokkain

Asiakkaan pitää nyt ottaa tolpalta ensimmäinen taksi ja se auto, minkä on tilannut. Kopran mukaan jatkossa asiakas äänestää jaloillaan.

– Asiakas ottaa sen auton, joka miellyttää eniten. Tämä on se asia, joka yrittäjien pitää oivaltaa, Kopra sanoo.

Suomessa taksit ovat toimineet tähän saakka henkilö ja auto-periaatteella. Koskinen arvioi kentän keskittyvän, koska jatkossa yrittäjä voi jatkossa ostaa niin paljon autoja kuin rahoittajat sallivat. Hän jatkaa, että isojenkin yritysten lähtökohtana on se, että he hankkivat brändinsä alle yrittäjiä eikä autoja.

– Pienyrittäjää on vaikea lyödä kustannustehokkuudessa, Koskinen sanoo.

Suomen Taksiliitto on arvostellut uudistusta, mutta Koskinen sanoo nyt, että "näillä mennään" ja kehottaa taksiyrittäjiä kehittämään toimintansa. Hän näkee taksiyrittäjien tulevaisuuden varsin valoisana ennen kaikkea suurissa keskuksissa. Kaupungistuminen sekä oman auton suosion laskeminen sataa taksien laariin.

– Mitä paremmin julkinen liikenne, junat, lentokoneet ja bussit toimivat, sen parempi takseille, koska meidän suurin kilpailija on henkilöauto.

Luvat vapautuvat

Taksien hinnoittelu ja taksilupien saaminen vapautuu heinäkuussa. Autojen määrää eli käytännössä lupien määrää ei rajoiteta.

Taksinkuljettajalla on oltava edelleen ajolupa, jonka saaminen edellyttää terveyttä ja rikostaustan tarkistusta.

Hintasääntelystä luovutaan hintasääntelystä, mutta hinta tai määräytymisperuste on ilmoitettava asiakkaalle etukäteen.

Päivystysvelvollisuuksista luovutaan. Kunnille voidaan ostaa päivystyksiä. Taksinkuljettajilla säilyy koe ja Trafi voi asettaa hinnoille katon.

Ari Helminen / Uutissuomalainen
ari.helminen@uutissuomalainen.fi

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tämä sisältö on avoinna vain tilaajillemme.

Lue 2 viikkoa ilmaiseksi

Oletko jo käyttänyt ilmaisen tutustumisjaksosi?

Tilaa ESS Verkko Plus nyt 3 kk vain 9,90 € / kk!

(norm. 14,50 € / kk)

Oletko jo tilaaja?

Suosittelemme

Kommentit comments

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi X

Juttu jatkuu mainoksen jälkeen