Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Kotimaa

Mäntyharjun Kinnin kemikaalivuodon ajankohta selvillä sekuntien tarkkuudella – torjuntatoimet purevat

Mäntyharjun maastoon valui MTBE:tä. Lehtikuva / Jussi Nukari

Mäntyharjun Kinnissä puolitoista viikkoa sitten sattuneen kemikaalivuodon seurauksia on saatu rajattua, mutta pitoisuushuiput läheisissä vesistöissä ovat vielä edessä, kertoo Etelä-Savon ely-keskus.

Haitta-aineiden kulkeutumista Kärmelammen ja Ojantauksenlammen ulkopuolelle on rajattu. Sarkavedessä haitta-ainepitoisuudet ovat edelleen alhaisia. Toisaalta alueen sulavat lumet aiheuttavat virtaamien kasvua, mikä tuonee lisää haitta-aineita myös Pajulampeen ja alueen isompaan järveen Sarkaveteen.

– Toimenpiteet on kohdistettu onnettomuuspaikan välittömään läheisyyteen ja pyritty pidättämään haitta-aineet sinne, kertoo ympäristönsuojelun asiantuntija Esa Rouvinen ely-keskuksesta.

Käytössä ovat esimerkiksi ratojen väliin kaivettu patoallas ja laskuojien tukkiminen. Rouvisen mukaan parhaillaan selvitetään, miten haitta-aineita voisi poistaa pintavesistä. Rouvisen mukaan alueella on sekä vakituista että mökkiasutusta.

– Kyllä asukkailta on tullut yhteydenottoja. Ne ovat olleet enemmänkin huolestuneita kuin syytteleviä, Rouvinen luonnehtii STT:lle.

Maastoon valuneen MTBE-kemikaalin haju tuntuu vedessä selvästi. Kemikaalilta haisevaa vettä ei pidä käyttää talousvetenä, ely-keskus neuvoo.

Kemikaalia ehti vuotaa useita tunteja

Mäntyharjun maastoon valui noin 35 tonnia metyylitertiaaributyylieetteriä (MTBE), kun lauantaina 7. huhtikuuta Kinnin seisakkeella tilapäisessä säilytyksessä ollut 50 säiliövaunun letka lähti liikkeelle ja yksi vaunuista törmäsi päätepuskimeen.

Vaunut lähtivät liikkeelle kello 11.40 ja ohi ajaneen junan kuljettaja huomasi onnettomuuden 27 minuuttia myöhemmin, kertoo Onnettomuustutkintakeskus Twitterissä.

Liikkeellelähtöaika selviää sekuntien tarkkuudella asetinlaitetallenteesta, kertoo Onnettomuustutkintakeskuksen johtaja Veli-Pekka Nurmi STT:lle. Asetinlaite on järjestelmä, jolla ohjataan vaihteita rautateillä.

– Vaunut eivät ole liikkuneet pitkää matkaa, mutta siitä meillä ei ole tietoa, koska vaunu on suistunut, Nurmi sanoo.

Bensiinin valmistuksessa käytettävää MTBE:tä ehti vuotaa vahingoittuneesta vaunusta arviolta useita tunteja, Nurmi kertoo.

– Pelastuslaitos pystyi tukkimaan vuodon vasta, kun nestepinta oli vajonnut riittävän alas, hän kuvailee.

Vaunujen liikkeellelähdön syyhyn Nurmi ei vielä ota kantaa.

STT

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tämä sisältö on avoinna vain tilaajillemme.

Tilaa ESS Verkko Plus 3 kk
vain 7,90 €/kk (norm. 14,50 €)

Tilaa tästä

Oletko jo tilaaja?

Kommentit comments
Tilaa ilmainen ESS.fi uutiskirje Saat kiinnostavimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi X