Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Kotimaa

KKO piti Töölön pyöräturmatuomion ennallaan – oikeuden mukaan julkisuus ei ollut poikkeuksellista

Syyttäjä vaati pyöräilijän autollaan kiilanneen miehen rangaistuksen korottamista 4,5 vuoteen. Mies itse vaati, että rangaistusta tulisi alentaa puoleentoista vuoteen ehdollista vankeutta. LEHTIKUVA / MARKKU ULANDER

Korkein oikeus piti maanantaina ennallaan Töölön pyöräturmasta tuomitun autoilijan vajaan kolmen vuoden vankeusrangaistuksen.

Turma tapahtui Helsingin Töölössä elokuussa 2015. Mies kiilasi autollaan pyöräilijän eteen niin, että pyöräilijä lensi katuun ja sai kuolemaan johtaneet vammat. Pyöräilijä oli hetkeä aiemmin näyttänyt autoilijalle keskisormea.

Hovioikeus tuomitsi autoilijan törkeästä pahoinpitelystä, törkeästä kuolemantuottamuksesta, törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta ja liikennepaosta tieliikenteessä. KKO:ssa oli kyse rangaistuksen mittaamisesta.

Syyttäjä vaati rangaistuksen korottamista 4,5 vuoteen, jonka käräjäoikeus aikoinaan tuomitsi. Mies itse vaati, että rangaistusta tulisi alentaa puoleentoista vuoteen ehdollista vankeutta.

KKO ja hovi eri mieltä julkisuuden vaikutuksesta

KKO katsoi, ettei hovioikeuden Pasi Ilmari Rouhiaiselle, 38, määräämää kahden vuoden ja kahdeksan kuukauden vankeusrangaistusta ollut syytä muuttaa.

KKO:n mukaan autoilijan toiminta oli selvästi pääsyy siihen, että pyöräilijä sai kuolemaan johtaneet vammat. Toisaalta KKO huomioi, että tuomitun terveydentilaan liittyy asioita, joiden takia hänellä oli vaikeuksia säädellä käyttäytymistään.

Hovioikeus päätyi alentamaan käräjäoikeuden antamaa tuomiota muun muassa sillä perusteella, että tapaus oli saanut poikkeuksellisen suurta julkisuutta. KKO ei kuitenkaan pitänyt tapauksen saamaa julkisuutta poikkeuksellisena, leimaavana tai muutoinkaan epäasianmukaisena.

– Tapauksen saamaa julkisuutta ei voida pitää laadultaan tai laajuudeltaan poikkeuksellisena, kun otetaan huomioon rikosten luonne, niistä aiheutuneen seurauksen vakavuus ja niiden liittyminen muutenkin julkisuudessa kiinnostuksen kohteena olevaan eri liikennevälineiden asemaan liikenteessä, KKO toteaa ratkaisussaan.

STT
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 7,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
7,90€

Oletko jo tilaaja?

Kommentit comments
Tilaa ilmainen ESS.fi uutiskirje Saat kiinnostavimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi