Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Kotimaa

Iittiläiset vahvasti ratahankkeen takana – "Tuskin ne täyttävät monttuja uudestaan"

Timo Lahnaoja muistaa kunnan edellisen sijoituksen epäonnen. Kuva: Mirja Hussain

KymiRing on Iitin kunnan mittakaavassa jättihanke. Kunta on sitoutunut siihen yhtenä yhtiön osakkaana, ja lisää rahaa pitäisi pian satsata. Kunnanvaltuustossa ei juuri ole kuultu poikkinaista sanaa, ja myöskin kadunmiehet uskovat hankkeen toteutumiseen. Kommentointiin halukkaita naisia ei tällä kertaa Kausalan raitilta löytynyt.

Padasjoella nyt asuva, elämäntyönsä Iitissä opettajana tehnyt Timo Lahnaoja selittää suosiota sillä, ettei Iitissä ole tapahtunut mitään hyvää pitkiin aikoihin.

– Jos kaikki toteutuu, kuten on luvattu, se on upea juttu.

Lahnaoja ihmettelee kuitenkin hiukan KymiRing-yhtiön tämän hetken vaitonaisuutta.

– Tähän asti se oli hyvin PR-myönteinen. Nyt on tapahtunut jokin muutos. Mutta rahoitusasioissa on oltava varovainen, on parempi olla hiljaa.

Poliitikot petaavat

Hän muistuttaa, että valtion tukea hankkeelle on löytynyt yllättävän helposti, kuten luvattuun tieliittymään.

– 25 vuotta on odotettu tien oikaisua Nastolasta Iitin Tillolaan, mutta rahaa ei ole herunut. Mutta yhteen liittymään löytyy heti.

Rahoitukseen liittyykin valtakunnan politiikkaa, hän näkee: rahoja junailevat yhdessä kansanedustaja Kalle Jokinen (kok.), joka on eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunnan puheenjohtaja ja työministeri Jari Lindström (sin.). Toinen on Hämeen ja toinen Kymen vaalipiiristä.

Lahnaoja tunnustaa, ettei tiedä mikä varsinaisen ratahankkeen bisnesidea on. Taustan hän kuitenkin muistaa hyvin:

– Se oli ennen soranottoalue ja siihen piti tulla Karjalan prikaatin ajoharjoittelurata.

Lacell pelottaa

Eteneekö hanke maaliin?

– Kyllä uskon niin, kun ollaan jo näin pitkällä. Tuskin ne täyttävät monttuja uudestaan.

Iitin kunnan tuki ei kuitenkaan liene itsestään selvää.

– Kunta on varovainen, kun se hävisi miljoonia Lacellin tapauksessa.

Kyse on kuitukangastehtaasta, joka kaatui konkurssiin 2012. Iitin kunta oli lainannut miljoonia tehtaan kiinteistöä varten. Nyt toimintaa jatkaa toinen yritys.

Esa Vornanen kaipaa Iittiin piristysruisketta. Kuva: Mirja Hussain

Uskomaton vaikutus

Iitin golfkentällä pelattiin viime elokuussa KymiRing GP-turnaus, mutta se ei suoranaisesti liity hankkeeseen.

Iitti Golfin toimitusjohtaja Jukka Ryynänen uskoo silti vakaasti ajoradan ja oheisalueen toteutumiseen.

– Moni ei tajua, miten isoja tapahtumia täällä voi järjestää. Se on koko Pohjois-Euroopan hanke, joka vaikuttaa lähes koko Suomen matkailuun.

Hän muistuttaa, että hankkeella on useita tukijalkoja: tapahtumat ja kilpailut, koulutus ja testaus.

Golfkentältä on matkaa rata-alueelle vajaat 10 kilometriä. Ryynänen toivoo, että tapahtumat toisivat myös lisää vakituisia ja vierailevia golfin pelaajia.

Yksityinen rahoitus tuntuu kuitenkin olevan tiukassa. Voisiko hän ajatella sijoittavansa itse KymiRing-yhtiöön ?

– En ole tällaisiin sijoittanut. En ole sijoittaja.

Ryynänen asuu itse Lahdessa, joten Iitin kunnan tukikaan ei koske häntä.

Varaosamyyjä Jesse Lunkka on nyt toiveikkkaampi kuin vime vuonna. Kuva: Mirja Hussain

Nousu vai tuho?

Kausalan Varaosaliikkeen myyjä Jesse Lunkka on luottavainen:

– Viime vuonna näytti jo huonolta, mutta nyt tilanne on jo parempi.

Hän toivoo, että rata toisi yöpyjiä ja asiakkaita kauppoihin.

Taksinkuljettaja Esa Vornanenkin kaipaa Iittiin piristysruisketta. Hän uskoo, että alueelle tulee varmasti jotain, kuten ehkä yleinen harjoittelurata.

Entä jos ei tule?

– Sitten tulee konkurssi ja joku saa myllätyn alueen halvalla. Ihmeen kauan asiaa on vatvottu.

Sekä Lunkka että Vornanen maksavat mielellään osuutensa jos Iitti päättää antaa hankkeelle tule 500 000 euroa.

– Mutta sen jälkeen ne pyytävät vähän ajan kuluttua lisää, epäilee Vornanen.

Bussinkuljettajat Paavo Manninen ja Jukka Laiho uskovat ratahankkeeseen. Rahaa voisi löytyä yllättävän läheltä. Kuva: Mirja Hussain

Tukisiko Bottas?

Bussinkuljettajat Jukka Laiho ja Paavo Manninen odottavat seuraavaa lähtöä Matkahuollon yhteydessä olevassa ravintolassa, jonka nimi Reissuralli voisi hyvin viitata moottoriurheiluun.

Näin ei ehkä ole, mutta Laiho tunnustaa, että moottoripyörä odottaa tallissa.

– Olen toiveikas, että rata valmistuu. Välillä alkoi jo epäilyttää, mutta nythän kerrotaan, että rahoitusta tulee.

Miksi Iitin kunta haluaa tukea hanketta?

– Iitin kunta on aina tukenut yrittäjiä.

Manninenkin uskoo, että rahat saadaan kokoon – mutta ei tiedä, mistä ne tulisivat. Hän antaa kuitenkin vinkin mahdollisista yksityisistä lähteistä: autourheilija Valtteri Bottas on kotoisin Lahden Nastolasta, ja Mika Häkkisellä on mökki Kouvolan Valkealassa.

Etäisyys Helsinkiin ei liioin ole hankkeen este: vain 1,5 tuntia Helsinkiin ja Utissa on lentokenttä, miehet korostavat.

Pirjo Kamppila
pirjo.kamppila@ess.fi
@
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 7,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
7,90€

Oletko jo tilaaja?

Aiheet:

Kommentit comments
Tilaa ilmainen ESS.fi uutiskirje Saat kiinnostavimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi