Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Kotimaa

Iitin ihme vaatii nopeasti lisämiljoonia – MotoGP tulossa jo ensi vuonna

Valtio lupaa tukensa, jos KymiRing pystyy keräämään oman osuutensa lähiviikkoina. Ratahanketta vetävä yhtiö lupaa kertoa asiasta ensi kuussa.

KymiRing-rataa on jo työstetty. Sen on tarkoitus olla auto- ja moottoripyöräkilpailujen käytössä ensi vuonna. Kuva: Sami Kuusivirta

Kansainvälinen moottoriurheilurata tuntuu kaukaiselta, kun köröttelee Lahdesta Iittiin lumipyryssä rekkojen perässä 40 kilometrin tuntivauhdilla.

Sellainen ihme on kuitenkin rakentumassa Iittiin. Kyseessä on KymiRing, josta kaavaillaan jopa Formula-luokan asfalttirataa. Toistaiseksi siitä muistuttaa vain pieni kyltti, lepattavat liput ja ryhmä harmaita parakkeja tien varressa. Radan pohjatyöt on tehty, mutta juuri nyt työt seisovat. Hankkeen kohtalo punnitaan pian – tai ainakin sen aikataulu.

Valtion rahaa on luvassa, mutta sen oheen vaaditaan näyttöä myös omasta rahoituksesta.

KymiRing-yhtiön hankejohtaja Timo Pohjola on parakissaan erittäin niukkasanainen. Ainoa lausuma on, että hankkeen rahoituksesta kerrotaan tiedotteella huhtikuussa.

Valmis kisaan 2019?

Parakin ikkunoista näkyy luminen kenttä, johon on jo saatu kolme miljoona euroa valtion rahaa. Seinillä on lehtileikkeitä ja ratakarttoja. Pohjola ei nyt anna mitään niistä kuvattavaksi, vaan vetoaa tulevaan tiedotteeseen, jossa asiat on päivitetty.

Hanketta on vedetty jo yli kymmenen vuotta, mutta nyt on silti kiire.

Kiireisintä päätöstä odottaa alueelle rakennettava eritasoliittymä. Samalla valtatie 12:a levennetään ohituskaistatieksi noin viiden kilomerin matkalla. Hinta on noin 17 miljoonaa, josta valtio on luvannut maksaa 14 miljoonaa ja loput Iitti ja Kouvola.

Rahoitus on kuitenkin sidottu siihen, että itse ratahanke todella toteutuu.

Kiire johtuu siitä, että KymiRing on tehnyt sopimuksen, jonka mukaan radalla ajetaan ratamoottoripyöräilyn kuninkuusluokkaa eli MotoGP:tä vuosina 2019–2023.

KymiRing-yhtiön hankejohtaja Timo Pohjola lupaa uutta tietoa ensi kuussa. Kuva: Mirja Hussain

Sopimukset umpeutuvat

Projektijohtaja Lars Westermark liikenneministeriöistä kertoo, että alun perin tiehankkeen rahoituksen piti olla selvillä marraskuun puoliväliin mennessä. Suunnittelu- ja rakentamisurakka kilpailutettiin jo viime kesänä. Sen voitti Destia.

Rahoituksen etsimiselle annettiin lisäaikaa helmikuun loppuun ja vielä kertaalleen tämän kuun loppuun asti, jolloin alustavat urakkasopimukset raukeavat. Sen jälkeen urakat pitää kilpailuttaa uudestaan, mihin kuluu ainakin puoli vuotta. Westermark uskoo kuitenkin, että tarvittaessa liikennejärjestelyt voidaan kesällä 2019 hoitaa poikkeusratkaisuilla.

Liikuntarahoja

Periaatteessa muulla päätöksenteolla ei ole yhtä tulenpalava kiire. KymiRing-yhtiölle on myönnetty valtion avustusta kolme miljoona euroa, jos yhtiö itse pystyy esittämään omasta takaa 10 miljoonan euron rahoituksen. Valtion tarjous on voimassa tämän vuoden ajan.

Yhtiö jätti jo tammikuussa avustushakemuksen opetus- ja kulttuuriministeriöön. Se lisäksi yhtiön osoitettava todisteet yksityisestä rahasta. Tietoja ei kuitenkaan ole vielä saatu tarpeeksi, kertoo opetus- ja kulttuuriministeriön ylijohtaja Esko Ranto.

Opetus- ja kulttuuriministeriö kuulosta tässä yhteydessä oudolta tuen jakajalta, mutta tuki aiotaan maksaa liikunnan määräahoista.

Iitille avunpyyntö

KymiRing-yhtiön omistajia ovat AKK Sports oy ja Suomen Moottoriliitto ry, molemmat 31 prosenttia sekä Iitin kunta ja A. Ahlström, kumpikin 19 prosentin siivulla. KymiRing on tiettävästi pyytänyt kaikilta omistajiltaan lisäsijoituksia.

Iitin hallinto- ja talousjohtaja Jarkko Salonen myöntää, että rahoituspyyntö on tullut, mutta ei kerro summia. Kouvolan Sanomien mukaan kyse on puolesta miljoonasta eurosta. Pyyntö aiotaan saada kunnanhallituksen käsittelyyn ensi kuussa.

Iitin kunnan omistamien osakkeiden nimellisarvo on nyt 29 700 euroa. Lisäksi kunta on myöntänyt yhtiölle lainaa noin 23 000 euroa. Iitti on sijoittanut hankkeeseen myös välillisesti, kun se on ollut mukana useissa hankeselvityksissä ja kaavoittanut alueen KymiRing-yhtiön laskuun.

Tämä on kuitenkin pientä verrattuna siihen, että varsinainen rakentaminen vaatisi siltä miljoonia euroja.

KymiRing liputtaa valtatie 12:n varrella. Kuva: Mirja Hussain

Idea sorakuopasta

KymiRing sijaitsee Iitin ja Kouvolan kaupungin rajalla. Koko hanke lähti alun perin liikkeelle suuresta soranottoalueesta, jota Kouvolan seudun kunnat halusivat kehittää.

KymiRing-hanketta on ajettu jo vuodesta 2007 ja KymiRing-yhtiö perustettiin vuonna 2013. Alueen oli alun perin määrä olla valmis tähän vuoteen mennessä.

Radalla on tarkoitus ajaa kilpaa niin kaksi- kuin nelipyöräisillä ajoneuvoilla.

Kouvolan kaupunki halusi vuonna 2016 lainata hankkeeseen kaksi miljoonaa euroa. Tuki kuitenkin kaatui vastikään Itä-Suomen hallinto-oikeuden näkemykseen, jonka mukaan kyseessä on liian suuri riski kaupungille. Nyt kaupunki etsii muita keinoja tukea hanketta.

Lahden kaupunki on sen sijaan ainakin toistaiseksi sivustakatsoja koko hankkeessa. KymiRing-yhtiö ei ole pyytänyt rahoitusta, vakuuttaa kaupunkikehitysjohtaja Olli Alho.

Wihurilta ei heru

AKK Sportsin taustalla on AKK-Motorsport-yhdistys, joka on suomalaisen autourheilun kattojärjestö.

– Pyyntöä ei ole tullut. Omistajat pohtivat keskenään, miten rahoitus saadaan kokoon, kommentoi AKK-Motorsport ry:n toimitusjohtaja Tatu Lehmuskallio.

A.Ahlström on mukana lähinnä maanomistajana.

Aiemmin on kerrottu, että varakas moottoriurheilun ystävä Antti Aarnio-Wihuri kieltäytyy osallistumasta rahoitukseen. Hän ei usko hankkeeseen ja perustelee kantaansa Iitin syrjäisellä sijainnilla.

Lisäksi paljon muuta

Moottorirata on osa suunniteltua suurempaa kokonaisuutta, johon liittyvät myös radan oheispalvelut. Tämän kokonaisuuden hinnaksi on arvioitu 25 miljoonaa euroa. Esimerkiksi kuljettajien koulutuskeskus ajoratoineen maksaa miljoonia euroja.

Tämäkin on vasta ensimmäinen vaihe kaikkiaan neljästä suunnitellusta – mutta Timo Pohjola ei nyt halua kertoa niistäkään.

Se hän kuitenkin paljastaa, että Puolustusvoimat käyttää jo harjoitusrataa. Se tarkoittaa ilmeisesti läheisen varuskunnan kuljettajakoulutusta.

Moottorirata

Iitin mammuttihanke

KymiRing-yhtiö rakennuttaa moottoriurheilukeskusta Iitissä.

Alueelle rakennetaan asfaltoitu 4,6 kilometrin kilpa-ajorata, jolla voi ajaa sekä autoilla että moottoripyörillä.

Suunnitelman mukaan radalla voidaan ajaa jopa Formula 1-kilpailuja.

Hanketta on suunniteltu yli 10 vuotta. Pääsuunnitelma vuonna 2010.

KymiRing perustettiin 2013. KymiRing-yhtiön osakkaita ovat AKK Sports oy, Suomen Moottoriliitto ry, Iitin kunta ja A. Ahlström-yhtiö.

2015 hanke sai 3 miljoonaa euroa valtion tukea. Hankkeen kustannusarvio on noin 25 miljoonaa euroa.

Asemakaava tuli voimaan 2016 ja rakentaminen alkoi.

Elokuussa 2017 sopimus MotoGP:n Suomen osakilpailun järjestämisestä vuosina 2019–2023.

Valtio lupaa tänä vuonna lisää tukea 3 miljoonaa euroa, jos yhtiö saa kasaan omaa rahaa 10 miljoonaa.

Tieliittymä ei enää ehdi valmistua kesään 2019 mennessä. Mahdollisen kisaliikenne voidaan kuitenkin hoitaa poikkeusjärjestelyin.

Pirjo Kamppila
pirjo.kamppila@ess.fi
@
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 7,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
7,90€

Oletko jo tilaaja?

Aiheet:

Kommentit comments
Tilaa ilmainen ESS.fi uutiskirje Saat kiinnostavimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi