Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Kotimaa

Romutuspalkkion maksaminen jatkuu, mutta missä ovat autot? Autopurkamoala ihmeissään

Liikennekäytöstä poistettuja autoja viedään myös maasta, mutta ne jäävät kummittelemaan Trafin rekistereihin.

Lahden Takuupurkamo toimii yhtenä Autovahinkokeskuksen välivarastona. Sinne tuodaa autoja Päijät-Hämeen lisäksi muun muassa Mäntsälästä, kertoo myyntipäällikkö Ari Mannelin. Kuva: Katja Luoma

Ikääntyneen autokannan nuorennusleikkaukseen tarkoitetun romutuspalkkion jatkokampanja on Trafin mukaan käynnistynyt ripeästi. Autopurkamoalan näkemys on toisenlainen.

– Romutuspalkkiokokeilu jatkuu, mutta ainakaan vielä se ei ole vaikuttanut alalla, sanoo Suomen Autopurkamoliiton toiminnanjohtaja Kari Heikkilä.

– Kun edellinen kampanja alkoi, se näkyi heti purkamoilla. Vähän tässä on ihmetelty.

Trafin mukaan ensimmäisen kampanjakuukauden eli tammikuun aikana romutuspalkkiota käytettiin noin tuhannen auton hankintaan. Vuoden 2015 kokeilussa ensimmäisen kuukauden aikana hankittiin 817 autoa.

Kari Heikkilä pohtii, voisiko taustalla olla se, että uusi auto on vasta tilattu, eikä vanhaa autoa ole vielä voitu luovuttaa romutettavaksi.

– Toinen vaihtoehto voi olla se, että autoja ei enää ohjaudu purkamolle vaan ne viedään suoraa murskaamolle.

Omistaja voi tehdä itse kierrätysilmoituksen netissä, ja murskaamo noutaa auton kotipihalta.

Kari Heikkilän mukaan noin viidesosa autoista poistuu purkamoitten kautta.

– Purkamoitten pääbisnes on ostaa kolariautoja ja myydä osia. Silti on harmi, että vain pieni osa autoista päätyy purkamoihin, sillä vanhoihinkin autoihin kysytään osia.

Kari Heikkilän mukaan purkamot haluavat palvella myös autonharrastajia, vaikka vanhat autot ovat niille vain kuluerä.

– Toiveena on, että harrastajat ilmoittaisivat, millaisia osia he tarvitsevat.

Haamuautoilla tehdään rahaa

Kuva: Anssi Hietamaa

Autopurkamoliiton Kari Heikkilää harmittavat myös niin sanotut haamuautot. Se tarkoittaa liikennekäytöstä poistettua autoa, jota ei oikeasti enää ole olemassa.

– Tällaisia henkilö- ja pakettiautoja on noin 700 000.

Liikennekäytöstä poistetusta autosta tulee haamuauto tavallisesti siten, että se myydään harmaille markkinoille joko kokonaisena tai leikkurilla paloiteltuna.

– Autoja viedään muun muassa Afrikkaan.

Ilmiö tunnetaan myös Suomen Autokierrätyksessä.

– Vienti ei välttämättä ole rikollista, mutta riesa se on, sillä autot eivät näy missään, toimitusjohtaja Arto Silvennoinen sanoo.

Hän arvelee, että maasta viedään vuosittain 20 000 autoa. Niitten arvo romuna on noin 3 miljoonaa euroa.

– Jos autot vietäisiin sen sijaan purkamoille, niillä olisi enemmän jalostusarvoa.

Poliisiammattikorkeakoulu julkaisi 2016 tutkimuksen, joka käsitteli jätevirtoihin liittyvää harmaata taloutta. Asiantuntijoitten arvio tuolloin oli, että myös tulevaisuudessa harmaa talous liittyy romukauppaan ja -autoihin.

Tuntuma: AVK lisännyt purkamista

Autopurkamoliiton Kari Heikkilän havaintojen mukaan autojen tuonti Saksasta on vähentynyt. Tuonti ei ole enää niin kannattavaa kuin joskus aikaisemmin.

Toinen muutos liittyy vakuutusyhtiöitten omistamaan Autovahinkokeskukseen.

– AVK on aina purkanut autoja. Nyt on sellainen tunne, että purkaminen on lisääntynyt. Ehkä siellä on huomattu, että ala on bisnes, Heikkilä pohtii.

Purkamoitten pääbisnes on ostaa kolariautoja ja myydä osia. Toiminnanjohtaja Kari Heikkilä

AVK painii aivan eri kokoluokassa kuin yksinomaan purkamoalalla toimivat yritykset. Sen liikevaihto on noin 10 miljoonaa euroa. Suomessa on kolme purkamoyritystä, joilla on useampi kuin yksi toimipiste. Niitten liikevaihto jää alle miljoonan euron.

Purkamot hankkivat purettavat autot pääosin juuri AVK:lta, jonne vakuutusyhtiöitten lunastamat autot päätyvät.

Suoraa asiakkaalta purkamot ostavat sellaisia Kasko-vakuuttamattomia autoja, joita ei kannata korjata.

AVK:lla Lahdessa kaksi välivarastoa

AVK:lla on eri puolilla maata välivarastoja, jonne kolariautoja kootaan ennen kuljettamista AVK:n toimipisteeseen. Toinen Lahden välivarastoista sijaitsee Lahden Takuupurkamon pihalla.

AVK käsittelee vuodessa noin 20 000 kolariautoa.

Hämeen poliisilaitoksen alueella sattui viime vuonna vajaat 1 100 tieliikenneonnettomuutta. Määrä on 13 prosenttia vähemmän kuin edellisvuonna. Myös onnettomuuteen osallisten ajoneuvojen määrä laski edellisvuodesta. Henkilöautojen kohdalla pudotusta oli noin yhdeksän prosenttia

Koko maassa kirjattiin viime vuonna noin 16 800 liikenneonnettomuutta. Niissä oli osallisena 27 000 ajoneuvoa, joista 19 800 oli henkilöautoja ja 1 750 pakettiautoja.

Hinaus vaikka toiselle puolelle Suomea

Jos kolari keskeyttää matkanteon, paikalle tarvitaan usein hinausauto. Uudehkot autot hinataan merkkikorjaamoon ja vanhemmat muihin korjaamoihin.

– Kysymme asiakkaalta, onko hän käyttänyt jotain tiettyä korjaamoa. Jos on, auto viedään sinne. Muut ajoneuvot hinataan sellaisiin korjaamoihin, jotka ovat olleet suosittuja. Se on merkki siitä, että niissä työt hoituvat, kertoo Hinauspalvelu T. Virtasen hinausautonkuljettaja Kari Feodorow.

Jos asiakkaalla on pula ajasta, mutta ei rahasta, kaikki on mahdollista: Kari Feodorow on vienyt auton Lahdesta Rovaniemelle asti. Hintaa kuljetukselle kertyi enemmän kuin auton arvo on.

– Vaihtoehtona oli, että asiakas olisi mennyt junalla kotiin ja tullut takaisin Lahteen hakemaan auton, kun se on korjattu.

Muutama viikko sitten Feodorowille tuli keikka Saksan Kieliin. Alun perin oli kyse Padasjoella vaurioituneen auton hinaamisesta satamaan, mutta:

– Osaan saksaa ja myin kuljetuksen Kieliin. Myyntityö on puolet tätä hommaa.

Myös ihmistuntemus hinausalalla on tärkeää.

– Suurelle osalle asiakkaista kyse on ensimmäisestä auton hinauksesta elämässä. Raavaat miehetkin voivat joutua sokkiin, jos autolle tapahtuu jotakin.

Mikko Kivelä
mikko.kivela@ess.fi
@
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Jatka lukemista LTV:n tarjoamana 2 vk maksutta!

Tilaa ESS VerkkoPlus 2 viikoksi maksutta ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa 2 vk maksutta

Oletko jo tilaaja?

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi