Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Kotimaa

Vaarassa olevien määrä putosi - Lifecare-potilastietojärjestelmän lääkelistavirheet koskevat 30 potilasta

Virheet lääkelistoissa koskevat lähinnä vuodeosastohoidossa ja kotihoidon piirissä olevia. Vakavia vaaratilanteita ole tullut Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymän tietoon. Kuva: Mirja Hussain

Torstaina selvisi, että Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymän Lifecare-potilastietojärjestelmän lääkelistavirheet koskevat 30 potilasta. Vielä tiistaina yhtymä arvioi, että virheellisiä lääkelistoja on jopa 1 251 potilaalla.

Yhtymän terveys- ja sairaanhoitopalveluiden toimialajohtaja Juhani Sand kertoo, että virheet lääkelistoissa koskevat vuodeosastohoidossa ja kotihoidon piirissä olevia. Lifecare-tietojärjestelmän toimittajan Tieto oyj:n mukaan lääkelistan virhe ei välity Reseptikeskuksen tietoihin.

– Tilannetta on käyty läpi Tiedon kanssa, ja eilisestä 1 251 potilaasta on päästy nyt kolmeenkymmeneen tapaukseen. Mitään vakavaa toteutunutta vahinkoa ei ole tullut vastaan, mutta jokainen virhe reseptitiedoissa on tietenkin liikaa, Sand sanoo.

Tähänastisen selvityksen perusteella on löytynyt yksi potilas, jonka lääkelistassa on ollut tarpeeton Panadol-kipulääke. Lisäksi muutamilla potilailla on ollut lääkelistassa useampaan kertaan sama lääke, mutta he ovat saaneet lääkettä oikean annoksen.

Tieto on Sandin mukaan paikantanut potilastietojärjestelmän ongelmat ja tunnistanut ohjelmassa olevan heikon kohdan. Tieto valmistelee parhaillaan ohjelmistopäivitystä, jolla ongelmat saataisiin poistettua. Päivitys on tällä hetkellä testivaiheessa.

– Puhutaan noin viikon toimitusajasta. Mutta tarkkaa päivämäärää siitä, koska päivitetty ohjelma on meillä toiminnassa, ei minulla vielä ole, Sand kertoo.

Ohjelmistovian syy ei sen sijaan ole vieläkään selvillä.

Lääkäreiden Facebook-ryhmässä tyrmistynyttä keskustelua

Lääkäriliiton toiminnanjohtaja Kati Myllymäki sanoo, että tietojärjestelmäongelmat kuulostavat vakavilta.

– Onhan tämä aivan käsittämätöntä, hän sanoo.

Myllymäki kertoo, että lääkäreiden Facebook-ryhmässä on ollut tyrmistynyttä keskustelua. Ryhmässä on satoja aiheeseen liittyviä kommentteja, monet hermostuneita.

– Kommenteissa kerrotaan Lifecare-järjestelmän vioista: kun sanelee, se kaataa koko järjestelmän, ajanvarauksia häviää, potilaalle ja hoitajille printattu lääkelista on erinäköinen kuin se, jonka lääkäri näkee ja jos lääkäri tiputtaa esimerkiksi kortisonilääkityksen tasoa, järjestelmä hävittää lääkkeen listalta kokonaan. Ja hoitajat eivät näe mikstuuroiden millilitramääriä osastolla, Myllymäki luettelee esimerkkejä Fb-kommenteista.

Juhani Sand kertoo saaneensa alaistensa kautta tietoa henkilökunnan kovasta huolesta.

– He ovat epävarmoja siitä, voiko järjestelmän näyttämiin tietoihin nyt ollenkaan luottaa.

"Firmat tuovat markkinoille keskeneräisiä tuotteita"

Lifecare-potilastietojärjestelmä ei ole ainut tietojärjestelmä, jonka ongelmia on puitu julkisuudessa. Kati Myllymäki on samaa mieltä niiden kanssa, jotka epäilevät, että firmat tuovat markkinoille keskeneräisiä tuotteita.

Niitä ei ole testattu loppuun asti virtuaalimaailmassa, vaan testaus tapahtuu kentällä. Se ymmärrettävästi rassaa terveydenhuollon henkilökuntaa.

– Nämä ovat suljettuja järjestelmiä, joita talon omat ICT-asiantuntijat eivät pääse korjaamaan. Lääkärit ja hoitajat ovat muutenkin paineessa, ja tietojärjestelmät ovat olleet hitaita jo ennen näitä vakavampia ongelmia. Mutta jos hoitava henkilökunta ei voi luottaa näkemäänsä lääkelistaan, se vie pohjan koko työltä. Sairaskertomuksen tietoihin pitää voida luottaa, Myllymäki sanoo.

Järjestelmätoimittajan vaihtaminen on monimutkainen kysymys

Myllymäki sanoo, että potilastietojärjestelmän toimittajan vaihtaminen nopeasti toiseen ei välttämättä ole realistinen vaihtoehto. Järjestelmät ovat monimutkaisia, ja olisi iso työ kouluttaa henkilökunta käyttämään jälleen uutta järjestelmää.

Myös pelkästään potilastietojen siirto uuteen järjestelmään olisi hidasta ja kallista.

– Sairaanhoidon toimintaa ei voi keskeyttää henkilökunnan koulutuksen tai tietojärjestelmien vaihdon ajaksi. Potilastietojärjestelmän vaihtaminen on aina riskivaihe, mutta nyt esiin tulleet ongelmat vaikuttavat poikkeuksellisen vakavilta, Myllymäki sanoo.

Juhani Sand sanoo, että tässä vaiheessa on liian aikaista kommentoida yhteistyötä Tiedon kanssa sen tarkemmin.

– Nyt tärkeintä on potilasturvallisuuden takaaminen. Mutta Tieto tekee tietojeni mukaan kaikkensa tilanteen ratkaisemiseksi. Kunnes niin tapahtuu, meidän henkilökuntamme täytyy tehdä tuplavarmistelua, jotta potilaiden nimet ja lääkitystiedot ovat silmien edessä varmasti oikein, Sand sanoo.

– Toivon Tiedolta nopeaa ratkaisua.

Lääkemääräysten uusimistapaa on tilapäisesti muutettu, jotta uusia virheitä ei syntyisi.

Päivitetty 8.3. klo 16:25: Lisätty tieto Reseptikeskuksesta ja tarkennettu lääkelistoissa ilmenneitä virheitä hyvinvointiyhtymän tiedotteen perusteella.

Saara Larkio
saara.larkio@ess.fi
@
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 7,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
7,90€

Oletko jo tilaaja?

Kommentit comments
Tilaa ilmainen ESS.fi uutiskirje Saat kiinnostavimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi