Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Kotimaa

Kansanedustajat sallisivat autotraktoreiden huristella 60 km/h

"Kyseessä on turvallinen henkilöauto, joka ei saa häiritä muun liikenteen virtaa."

Nopeusrajoitettu henkilöauto on turvallisempi menopeli kuin nykyinen mopoauto. Kuva: Toni Tiainen

Eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunnan jäsenet ovat valmiit nostamaan nopeusrajoitetun auton maksiminopeuden 60 kilometriin tunnissa. Uutissuomalainen tavoitti 17 valiokunnan jäsenestä 14.

Heistä 13 vastasi kysymykseen sopivasta maksiminopeudesta alle 18-vuotiaiden käyttämille henkilöautoille, joista kaavaillaan nykyisten mopoautojen korvaajia. Selkeä enemmistö eli 8 vastanneista kannattaa 60 km/h:ta ja kaksi 45 km/h:ta. He perustelevat tätä liikenteen sujuvuudella. Kaikki kyselyyn vastanneet korostivat, että tulevien traktoriautojen kuljettajille pitää antaa ajo-opetusta.

– 60 kilometriä tunnissa, jotta liikenteen virta ei häiriinny liikaa. Nopeusrajoitetut henkilöautot ovat turvallisempia kuin mopoautot, perustelee esimerkiksi Mikko Alatalo (kesk.).

Jari Myllykosken (vas.) mukaan 60 kilometrin nopeus on vähemmän vaarallinen muulle liikenteelle kuin 45 kilometrin nopeus.

– Nopeusrajoitus tulisi ehdottomasti asettaa 60 kilometriin tunnissa. Kyseessä on kuitenkin turvallinen henkilöauto, jolla pystyisi sujuvasti liittymään muuhun liikenteeseen taajamissa, Jari Ronkainen (ps.) sanoo.

Valiokunnan puheenjohtaja Ari Jalonen (sin.) kertoo katsovansa asiaa nuoren kuljettajan turvallisuuden kannalta.

– Yksi siihen liittyvä asia on se, ettei hän ole tien tukkeena eikä aiheita ohituspaineita eli vaarallisia ohitustilanteita, siksi 60 km/h, Jalonen sanoo.

Kaksi kannattaa 45 km/h

Myös Markku Pakkanen (kesk.), Jukka Kopra (kok.), Ari Torniainen (kesk.) ja Susanna Koski (kok.) ja kannattavat 60 kilometrin maksiminopeutta.

– Maanteillä pitäisi olla mahdollisimman vähän liikennettä, jonka ajoneuvotyyppikohtaiset maksiminopeudet, nopeusrajoitukset ovat muun liikenteen valtavirtaa hitaampia. Nopeusrajoituksen asettamista tulisi tarkastella rakenteellisen turvallisuuden näkökulmasta myös uusimpien mopojen osalta, Koski sanoo.

Lue myös: Traktoreiden erikoismies on kirjoittanut jo seitsemän tietokirjaa
 

Kopra kertoo, että tällä hetkellä uutena kaupassa myytävät mopot ovat pääsääntöisesti rakenteeltaan turvallisia suuremmissa kuin 45 km/h nopeuksissa.

– Mielestäni mopojen nopeusrajoitus voitaisiin nostaa myös 60 kilometriin tunnissa. Tämä sujuvoittaisi liikennöintiä erityisesti kaupunkialueilla, joilla tällä hetkellä muuta liikennettä hitaammin kulkevat mopot ovat usein tulppana, Kopra sanoo.

Sofia Vikman (kok.), Jyrki Kasvi (vihr.) ja Jani Mäkelä (ps.) ottavat tarkemman kannan nopeuteen vasta asiantuntijakuulemisen jälkeen. Kyselyyn vastanneista 13 kansanedustajasta Mats Löfström (r.) ja Suna Kymäläinen (sd.) kannattavat alhaisempaa nopeutta.

Pelkkä ajokoe ei riitä

Kaikki kyselyyn vastanneet korostivat Jalosta lukuun ottamatta, että tulevien traktoriautojen kuljettajille pitää antaa ajo-opetusta, mutta se määrää on harkittava. Pelkkä ajokoe ei riitä. Jalonen ei ottanut keskeneräiseen asiaan vielä kantaa.

– Ehdottomasti pitää olla sekä ajo-opetusta että ajokoe, mielestäni jopa liukkaan kelin harjoitusta sekä simulaattorilla että jääradalla. Ajo-opetus voidaan hyvittää seuraavien ajokorttien hankinnassa, Alatalo sanoo.

Myllykosken mukaan nuorille pitää antaa mahdollisuus tuntea, kun auto lähtee käsistä. Auto pysähtyy liukkaalla eri tavalla kuin kuivalla kelillä.

– Nopeusrajoitetun henkilöauton kuljettamiseen oikeuttavaan ajokorttiin tulisi sisällyttää teoria- ja ajo-opetusta sekä teoria- ja ajokoe, Ronkainen sanoo.

Vikmanin mukaan rajoitetun henkilöauton ajoon oikeuttavaan ajokorttiin kannattaa sisällyttää ajo-opetusta.

– Opetusta ei ole mitään syytä jättää odottamaan kuljettajan myöhempää ikää, Vikman sanoo.

Kosken mukaan ajo-opetuksen antamista on harkittava, jos on selkeästi osoitettavissa ajo-opetuksen lisäämisestä johtuva liikenneturvallisuuden lisäys.

– Kyllä, jos ollaan liikenteen seassa. Nyt on yksi erikoinen poikkeus, joka tulee käsiteltäväksi. Traktorilla ei tällaista vaatimusta ole. Traktorikortin saaminen edellyttää pelkkää teoriakoetta, vaikka se on järeä työkalu, Kasvi sanoo.

Ari Helminen / Uutissuomalainen
ari.helminen@uutissuomalainen.fi
@
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 9,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
9,90€

Oletko jo tilaaja?

Asiasanat

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi