Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Kotimaa

Kuluttajat valittivat autoista ja asunnoista, puhelin- ja kotimyynnin valitukset kasvussa

Koti- ja puhelinmyynnin aiheuttamat ongelmat näkyivät kuluttajaneuvonnassa. Peruutusoikeus taataan, mutta räätälöityä remonttia ei voi perua.

Asuminen ja remontointi olivat yleisiä yhteydenoton syitä viime vuonna. Kuva: Armi Salonen

Kuluttajaneuvonnan ja kuluttaja-asiamiehen yhteiseen tietokantaan kirjattiin viime vuonna yli 73 000 yhteydenottoa, kertoo Kilpailu- ja kuluttajavirasto.

Edellisvuosien tapaan kuluttajien valitukset koskivat useimmiten ajoneuvoja, joita oli yli viidesosa kaikista yhteydenotoista. Yhteydenottojen kokonaismäärä oli laskussa.

Asumista koskevia yhteydenottoja oli kymmenesosa. Seuraavaksi yleisimmät tuoteryhmät olivat remontointi sekä elektroniikka ja kodinkoneet.

Suhteellisesti eniten yhteydenottojen määrä nousi vapaa-ajan tuoteryhmässä. Siinä erottuvat esimerkiksi lehtien puhelinmyyntiä koskevat yhteydenotot ja kuntosalisopimukset.

Kuluttajaneuvonta avasi kesällä 2016 internetissä Reklamaatio-apurin, joka auttaa valituksen tekemisessä yritykselle. Se on voinut vähentää viranomaisille asti tulleita valituksia.

Kotimyynnin valitukset kasvoivat

Selvää valitusten kasvua tapahtui viime vuonna puhelin- ja kotimyynnistä.

Nämä kumpikin ovat esimerkkejä myyntitavoista, joissa kuluttaja tavoitetaan yllättäen ja valmistautumattomana, kuvailee virasto. Tällöin kuluttaja saattaa tehdä sopimuksen, jota hän ei ehdi riittävästi harkita.

Kuluttajaneuvonnan mukaan koti- ja puhelinmyynnissä yhdistyvät myyntitavan luonne ja kuluttajille annetut puutteelliset tai harhaanjohtavat tiedot.

Esimerkiksi sähkösopimusten myynnissä kuluttaja voi luulla vain pyytäneensä tarjouksen tai lisätietoja, mutta myyjä käynnistääkin prosessin, jossa sähkönmyyjä vaihtuu.

Lain mukaan puhelinmyynnissä ja kotimyynnissä tulee kertoa kuluttajalle peruuttamisoikeuden sisällöstä ja siitä, onko tuotteella tai palvelulla peruuttamisoikeutta. Jos peruuttamisoikeutta ei poikkeuksellisesti ole, on myös siitä kerrottava.

Ei peruutusoikeutta

Erityisesti kotimyynnissä tulee lisää ongelmia siitä, että kyse voi olla asiakkaan tarpeisiin räätälöitävistä tuotteista. Tällöin lakisääteistä peruuttamisoikeutta ei ole. Kotimyynnissä voi kuitenkin olla kyse arvokkaista remonteista.

Remontti- ja korjaustöiden hinnasta kannattaa aina sopia kirjallisesti, muistuttaa kuluttajaneuvonta. Osapuolet voivat sopia erikseen esimerkiksi niin, että hinta perustuu hinta-arvioon, kiinteään hintaan, suuntaa-antavaan hintatietoon tai enimmäishintaan.

Yrityksen on hinta-arviota antaessaan ilmoitettava asiakkaalle selkeästi, koskeeko hinta-arvio vain työn osuutta, materiaaleja tai varaosia. Jos näin ei ole tehty, hinta-arvio tarkoittaa palvelun kokonaishintaa.

Perustelluista syistä sen voi ylittää enintään 15 prosentilla. Mahdollisista lisätöistä pitää sopia työn tilaajan kanssa. Yritys ei saa periä hinta-arvion mukaista hintaa, jos lopullinen hinta jää alle hinta-arvion.

Kotimyynti tarkkailuun

Kotimyynnissä kuluttajan asema on heikompi kuin puhelinmyynnissä, koska kotimyyntiä ei voi samalla tavoin kieltää ennakolta. Koti- ja puhelinmyynnin ongelmat korostuvat iäkkäiden kuluttajien osalta.

Kuluttaja-asiamies aikoo seurata etenkin kotimyyntiä tänä vuonna ja puuttuu tarvittaessa ongelmallisiin menettelyihin.

Vaikeimmat riidat päätyvät valtakunnallisen kuluttajariitalautakunnan käsiteltäviksi. Lautakuntaan saapui viime vuonna lähes 6 400 uutta ratkaisupyyntöä. Näistä yli tuhat koski lentojen viivästyksiä.

Käytettyjä autoja koskevat ratkaisupyynnöt lisääntyivät. Sen sijaan uusissa autoissa pitkät takuuajat ehkäisevät riitoja ennalta.

Virhe ja valitus

Toimi mahdollisimman pian

Jos huomaat hankkimassasi tuotteessa virheen, ota aina ensin ottaa yhteyttä myyntiyritykseen,

Tee reklamaatio mahdollisimman pian ja neuvottelemaan sopivasta hyvityksestä. Vaatimus kannattaa tehdä kirjallisesti.

Jos valituksesi ei auta, ota yhteyttä maistraattien maksuttomaan kuluttajaneuvontaan.

Kuluttajaneuvoja neuvoo yksityistä kuluttajaa riita-asiassa.

Saat nopeimmin yhteyden neuvojaan soittamalla numeroon 029 553 6901 (arkisin 9-15). Ota asiaan liittyvät paperit valmiiksi esille.

Voit asioida kuluttajaneuvonnan kanssa myös sähköisesti yhteydenottolomakkeella.

Elinkeinonharjoittajan on kerrottava verkkosivullaan ja vakiosopimusehdoissaan tieto riidanratkaisuelimestä.

Riidanratkaisuelimiä Suomessa ovat:

Kuluttajariitalautakunta (www.kuluttajariita.fi)

Vakuutus- ja rahoitusneuvonta FINE (www.fine.fi) (vakuutuslautakunta, pankkilautakunta, arvopaperilautakunta)

Liikennevahinkolautakunta (www.liikennevahinkolautakunta.fi)

Terveydenhuoltoa koskeva kantelu tehdään joko aluehallintovirastoon tai Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirastoon (Valvira).

Lähde: www.kkv.fi/kuluttajaneuvonta/
Pirjo Kamppila
pirjo.kamppila@ess.fi
@
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 9,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
9,90€

Oletko jo tilaaja?

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi