Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Kotimaa

Tämä talvi toi auton pesuun oudon ilmiön - "Koskaan ennen ei ole tullut asiakkaita suoraan konepesusta"

Sitkeä lika autojen kyljissä on mysteeri ammattilaisellekin. Pesuun tarvitaan tupla-aika ja lisää kemikaaleja.

Normaali auton käsinpesu kestää 20 minuuttia, mutta sitkeä lika vaatii tupla-ajan, kertoo pesulayrittäjä Avni Sadik. Kuva: Sami Kuusivirta

Lahden Trion autopesulan yrittäjä Avni Sadik on tänä talvena törmännyt outoon ja uuteen ilmiöön: autojen pintaan on pinttynyt vaikeasti irrotettavaa likaa.

- Normaalisti liuotinaineella saa 80 prosenttia liasta pois ja säämiskäpesulla loput. Siihen menee 20 minuuttia. Mutta nyt tulee autoja, joita pitää pestä 40 minuuttia ja joudumme käyttämään vahvempia aineita. En tiedä, miksi lika on niin tiukassa.

Ilmiö näkyy erityisen selvästi valkoisissa autoissa. Pinnassa on ikään kuin tahnaa, hän kuvailee.

- Koskaan ennen ei meille ole tullut asiakkaita suoraan konepesusta, jossa auto ei ole tullut puhtaaksi, Sadik kertoo noin viiden vuoden kokemuksella.

Asiakas voi luulla, että minä huijaan. Yrittäjä Anvi Sadik

Ongelmat alkoivat lumen tulon myötä.

- Kun ensimmäinen auto tuli, luulin että se on vain yksi erittäin likainen. Nyt voi tulla viisi likaista valkoista päivässä.

Lisää työtä ja hintaa

Pinttyneen auton pesu vaatii enemmän aikaa ja pesuainetta, mutta ongelma ei näy päälle päin.

- Asiakas odottaa, että normaali pesu on 20 euroa. On ikävä periä enemmän. Asiakas voi luulla, että minä huijaan.

Pesulan asiakkaat ovat epäilleet Lahdessa käytettävää uutta liukkauden torjunta-ainetta. Sitä on epäilty myös ESS.fin keskustelupalstalla.

Ecomelter-aineen käyttö tosin rajoittuu ydinkeskustaan ja valtatie 24:lle Vääksyssä. Uusi Ecomelter-aine on suolaa kalliimpaa, mutta ei ole vaarallinen pohjavesille.

Avni Sadik on joutunut tilaamaan pesuaineita aiempaa suuremmissa kanistereissa. Kuva: Sami Kuusivirta

Uusia aineita teille?

Uuden ilmiön vahvistaa myös Pettixin yrittäjä Petri Karlén. Hänellä on useita autopesuloita Lahdessa, Hämeenlinnassa ja Hyvinkäällä.

- Sama ongelma koko Etelä-Suomessa.

Sitkeä likaantumisilmiö alkoi tänä vuonna, kun lämpötila laski alle nollan. Karlén epäilee teiden suolauksessa käytettävien aineiden muuttuneen.

- Destia ei kerro, mitä aineita he käyttävät.

Destian nettisivuilla tosin kerrotaan, että talvihoidossa käytetään pääosin natriumkloridia eli ruokasuolaa. Kalsiumkloridia käytetään hyvin pienissä määrin esimerkiksi mustan jään torjunnassa.

Nastoista metallia?

Pettixin pesuloissa pestään autot käsityönä.

- Kokeilin (tänä talvena) yhtä pesukatua, mutta auto jäi likaiseksi. Suola, bitumi ja nastapöly jäi kiinni.

Hänellä on ainakin yksi muukin selitys ilmiölle:

- Moottoritiellä renkaiden nastat kuluvat ja levittävät metallipölyä.

Joka tapauksessa lika ei irtoa normaalikonstein. Pettixillä joudutaan nyt käyttämään pesussa 2-3 ainetta, mukana raudanpoistajaa, jota myydään vain ammattilaisille.

Hän antaa vinkin omatoimipesijöille: aina kannattaa käyttää liuotinta. Muuten lika hankautuu edestakaisin ja vahingoittaa maalipintaa.

Pirjo Kamppila
pirjo.kamppila@ess.fi
@
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 9,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
9,90€

Oletko jo tilaaja?

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi