Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Kotimaa

Kortti ei lähde enää hyllylle kolmesta ylinopeudesta

Uusi tieliikennelaki muuttaa sakotuskäytäntöä. Kansanedustajat haluavat kuitenkin säilyttää nykyisen 7 kilometrin ylinopeustoleranssin.

Eduskunta käy torstaina lähetekeskustelun uudesta tieliikennelaista, jonka esittelee liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner. Kuva: Antti Aimo-Koivisto

Uusi tieliikennelaki muuttaa sakotuskäytäntöä. Tämän seurauksena kuljettajan ajokortti ei lähde hyllylle kolmesta lievästä ylinopeudesta.

- Pienet liikennerikkeet siirtyvät rikoslain alaisuudesta hallinnolliselle puolelle. Rikesakko muuttuu hallinnolliseksi maksuksi. Esimerkiksi pienistä ylinopeuksista tulisi liikennevirhemaksu, kertoo liikenne- ja viestintävaliokunnan jäsen Jukka Kopra (kok.).

Hän pitää uudistusta hyvänä, sillä nykyisin pienen liikennerikkeen seuraukset voivat olla kohtuuttomat. Poliisin on määrättävä ajo-oikeuden haltija ajokieltoon, jos hän on vähintään neljästi kahden vuoden tai kolmesti vuoden kuluessa saanut rikesakon ylinopeudesta tai syyllistynyt muuhun lievään liikennerikkomukseen.

- Uudistuksessa rikkomusten alapää kevenee ja kortti ei lähde hyllylle kolmesta virhemaksusta, Kopra sanoo.

Rajana 10 kilometrin ylinopeus

Myös liikenne- ja viestintävaliokunnassa istuva Markku Pakkanen (kesk.) pitää uudistusta hyvänä, koska lievät ylinopeudet eivät vaaranna oleellisesti liikennettä.

Jos kortin haltijalle kertyy toistuvasti liikennevirhemaksuja tai rikkomukset ovat vakavia, poliisin on määrättävä kuljettaja ajokieltoon. Näistä poliisitarkastaja Heikki Kallio Poliisihallituksesta mainitsee muun muassa yli 10 kilometrin ylinopeudet, jos suurin sallittu nopeus on enintään 60 kilometriä tunnissa.

Kopran mukaan uudistuksessa on myönteistä myös se, että liikennevirhemaksun saaneen ulkomaalaisen autoilijan on maksettava maksu ennen poistumistaan maasta. Nyt ulkomaalainen autoilija voi lähteä maasta maksamatta sakkoa.

- Hallinnollinen maksu voidaan velvoittaa maksamaan rajalla ennen maasta poistumista, Kopra sanoo.

Sakotuskynnys 7 kilometriä

Julkisuudessa on keskusteltu paljon siitä, että uusi tieliikennelaki sakottaa jo yhden kilometrin ylinopeudesta. Uutisointi on saanut liikenneministeri Anne Bernerin (kesk.) ampumaan tiedon alas jo ainakin kolmesti Twitter-tilillään.

Liikenne- ja viestintävaliokunnan jäsenet pitävät keskustelua harhaanjohtavana, sillä jo nyt lievästä ylinopeudesta voidaan sakottaa. Poliisijohto on kuitenkin antanut soveltamisohjeet, ettei alle seitsemän kilometrin ylinopeudesta sakotettaisi.

Todellinen sakotuskynnys on kymmenen kilometrin ylinopeus, sillä soveltamisohjeissa otetaan huomioon kolmen kilometrin mittarivirhe. Liikenne- ja viestintävaliokunnan jäsenet pitävät tärkeänä, että nykyinen toleranssi säilyy jatkossa.

"Toleranssi on välttämätön"

- Tämä on ihan välttämätön. Nykykäytännön pitää jatkua, Pakkanen sanoo.

Hän perustele toleranssia muun muassa sillä, että rekkojen vauhti kiihtyy väkisinkin alamäissä. Jari Ronkaisen (ps.) mielestä toleranssin on jatkuttava ehdottomasti yksin sen vuoksi, että autoissa on mittarivirheitä. Valiokunnan puheenjohtaja Ari Jalonen (sin.) peräänkuuluttaa kansantajuisuutta ja haluaa säilyttää poliisin ohjeistuksen.

Kopran mukaan siirtyminen liikennevirhemaksuun edellyttää sitä, että asteikko on aloitettava yhdestä kilometristä. Mitään harmaata aluetta ei voi olla olemassa. Myös Kopra korostaa toleranssin välttämättömyyttä.

- Ei ole järkevää kuormittaa poliisia nykyistä pienempiin ylinopeuksiin puuttumisella. Se ei paranna liikenneturvallisuutta, Kopra sanoo.

Kopran mukaan valiokunnan on tuottava lainsäätäjän tahtotila poliisin tietoon ja toleranssin on koskettava ehdottomasti myös lisääntyvää kameravalvontaa.

Lievästi juopuneen ajo voidaan keskeyttää

Kallion mukaan uusi tieliikennelaki tuo liikennevirhemaksun ohella paljon uutta kuten uusia liikennemerkkejä ja suojatiesäännön tarkennuksen.

- Poliisille tulee oikeus keskeyttää ajo alle rattijuopumusrajan 0-0,49 promillea, Kallio jatkaa.

Sakot muuttuvat

Liikennevirhemaksu voidaan määrätä tieliikenteen vähäisistä rikkomuksista, joista määrätään tällä hetkellä rikesakko. Maksut vaihtelevat 20 eurosta 200 euroon.

Liikennerikoksista, kuten rattijuopumuksesta, tuomitaan edelleen sakkoa tai vankeutta. Rikokset voivat johtaa ajo-oikeuden menetykseen.

Esimerkkejä:

20 euroa: Jalankulkija kävelee päin punaista.

40 euroa: Polkupyöräilijä ajaa päin punaista.

50 euroa: Autoilija ajaa ylinopeutta 1-5 km/h tiellä, jonka nopeusrajoitus on yli 60 km/h.

100 euroa: Autoilija puhuu matkapuhelimeen ajon aikana.

Ari Helminen / Uutissuomalainen
ari.helminen@uutissuomalainen.fi
@
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Jatka lukemista FC Lahden tarjoamana 2 vk maksutta!

Tilaa ESS VerkkoPlus 2 viikoksi maksutta ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 2 vk
0 €

Oletko jo tilaaja?

Asiasanat:

Kommentit comments
Tilaa ilmainen ESS.fi uutiskirje Saat kiinnostavimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi