Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Kotimaa

Tasoristeyksien turvallisuutta voi parantaa myös nopeilla ja edullisilla konsteilla – "Ihmisten pitäisi ottaa tasoristeyksien riskit vakavammin"

Raaseporin onnettomuuspaikan tasoristeyksen vaarallisuusarvio nousee. LEHTIKUVA / JUSSI NUKARI

Kaikki Suomen tasoristeykset tulisi kartoittaa, sanoo Liikenneturvan toimitusjohtaja Anna-Liisa Tarvainen. Hänen mukaansa tulisi selvittää, miten turvallisuutta voidaan parantaa edes pienillä, nopeilla ja edullisilla paikallisilla ratkaisuilla, jos tasoristeyksien poistaminen kokonaan ei ole mahdollista.

– Täydellinen tasoristeyksien poistaminen olisi tietenkin tehokkain ratkaisu, sillä siten tasoristeysonnettomuuksia ei voisi tapahtua. Nopealla aikataululla tämä ei kuitenkaan ole realistista, Tarvainen sanoo.

– Tuhansien tasoristeysten joukossa on kuitenkin varmasti niitäkin, joiden turvallisuutta voidaan parantaa nopeilla konsteilla.

Turvallisuuteen paneuduttuva myös syrjäseudulla

Tarvaisen mukaan teiden ja rataosuuksien ylläpitäjät voisivat kukin pohtia, miten omissa kunnissa sijaitsevien tasoristeyksien turvallisuutta voitaisiin parantaa.

– Kaikille tasoristeyksille löytyy paikalliset toimijat ja viranomaistahot, jotka vastaavat radan ja tien ylläpidosta. He tietävät, mitkä nimenomaisen paikan ongelmat ovat ja mikä niihin auttaisi. Tien ylläpitäjälle se on arkipäivää, Tarvainen sanoo.

Vaikka liikennettä olisi paikalla vähän, vaarallisen tasoristeyksen tilanteeseen on kuitenkin puututtava, Tarvainen huomauttaa.

– Mitä harvemmin toisia kulkijoita reitillä on, sitä suurempi yllätys kohtaaminen on.

Tietoisuutta tasoristeysten vaarallisuudesta pitäisi lisätä.

– Ihmisten pitäisi ottaa vakavasti tasoristeysten riskit ja vaarat. Vaikka tasoristeyksiä onkin poistettu suuri määrä takavuosina, niiden riskit ovat edelleen liian suuria, Tarvainen sanoo.

Suomen rataverkoilla oli viime vuoden lopulla yhteensä reilut 3 000 tasoristeystä.

Viime vuosina rahaa ei ole laitettu tasoristeysten poistoon tai korjaukseen

Viime vuosina ei ole osoitettu erillisrahoitusta yksittäisten tasoristeyksien poistoon ja parantamiseen, kertoo Liikennevirasto.

Viraston ylitarkastajan Jarmo Koistisen mukaan viimeisen kolmen vuoden aikana esimerkiksi yksittäisiin tasoristeyksiin ei ole rakennettu valolaitteita tai puomijärjestelmiä.

Liikenneviraston arvion mukaan uusi puomilaitteisto valoineen maksaa paikasta riippuen 10 000–250 000 euroa. Äänivaroituslaitteet maksavat noin 50 000 euroa. Turvallisuutta voidaan parantaa myös näkymien parantamisella. Stop-liikennemerkin pystyttäminen maksaa arviolta 1 000 euroa.

Onnettomuuspaikan tasoristeyksen vaarataso nousee

Koistisen mukaan eilisen Raaseporin onnettomuuspaikan tasoristeyksen vaarallisuusarvio nousee.

– Tässä tapauksessa nousee varmaan luokkaan kuusi, arvioi Koistinen.

Aiemmin risteyksen luokitus oli viisi kymmenportaisella asteikolla. Luokitus perustuu Liikenneviraston työkaluun, jolla se arvioi tasoristeyksien olosuhteita.

– Siinä otetaan huomioon esimerkiksi tien nopeus, radan nopeus, tien päällyste, keskivuorokausiliikenne, näkemät ja onnettomuushistoria.

Onnettomuuspaikalla ei ollut stop-merkkejä, puomeja tai ääni- ja valovaroituslaitteita.

STT

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tämä sisältö on avoinna vain tilaajillemme.

Tilaa ESS Verkko Plus 3 kk
vain 7,90 €/kk (norm. 14,50 €)

Tilaa tästä

Oletko jo tilaaja?

Kommentit comments
Tilaa ilmainen ESS.fi uutiskirje Saat kiinnostavimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi X