Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Kotimaa

Sysmäläisen poliitikon ja kunnan työntekijän tylylle sähköpostille epäuskoinen vastaanotto: "Malliesimerkki siitä, miten ei pidä toimia"

Sysmän kunnan palveluksessa työskentelevän ja kunnanvaltuustossa istuvan Jukka Nurmisen (sd.) tyly vastaus sysmäläiselle rivikuntalaiselle saa paikallisilta viestintäammattilaisilta epäuskoisen vastaanoton. Sysmäläinen Jani Aalto päätti taannoin lähettää Sysmän kunnanjohtajalle Marketta Kitkiöjoelle ehdotuksia Sysmän elinvoiman kehittämiseksi. Kitkiöjoki käänsi saamansa sähköpostiviestin asianosaisille kunnan työntekijöille. Sote-palveluiden tilaajana kunnassa työskentelevä Nurminen vastasi Aallon ehdotuksiin lyhyesti mutta karkeasti: "Moi, Älä jauha paskaa, persaukisia suhareita on nähty jo tarpeeksi. Jukka"

Kuva: Anssi Hietamaa

Sysmän kunnan palveluksessa työskentelevän ja kunnanvaltuustossa istuvan Jukka Nurmisen (sd.) tyly vastaus sysmäläiselle rivikuntalaiselle saa paikallisilta viestintäammattilaisilta epäuskoisen vastaanoton.

Sysmäläinen Jani Aalto päätti taannoin lähettää Sysmän kunnanjohtajalle Marketta Kitkiöjoelle ehdotuksia Sysmän elinvoiman kehittämiseksi. Kitkiöjoki käänsi saamansa sähköpostiviestin asianosaisille kunnan työntekijöille.

Sote-palveluiden tilaajana kunnassa työskentelevä Nurminen vastasi Aallon ehdotuksiin lyhyesti mutta karkeasti:

"Moi,

Eihän noin voi vastata kenellekään missään yhteydessä. Hollolan kunnan tiedottaja Pilvi Kallio-Meriläinen

Älä jauha paskaa, persaukisia suhareita on nähty jo tarpeeksi.

Jukka"

Heinolan kaupungin tiedottaja Lauri Majuri naurahtaa epäuskoisesti kuullessaan Sysmän tapauksesta.

- Okei. Tämä on malliesimerkki siitä, miten ei kuulu toimia.

Hollolan tiedottajan Pilvi Kallio-Meriläinen on mykistyä kuullessaan Sysmän tapauksesta.

- Siis mitä ihmettä? En ole oman urani aikana törmännyt tällaiseen. Täysin poikkeuksellinen tapaus. Eihän noin voi vastata kenellekään missään yhteydessä.

Lahden kaupungin viestintäjohtaja Heini Moisio pitää Sysmän esimerkkiä "hämmästyttävänä". Sysmän tapauksen kaltaisia julkisuuteen nousseita ylilyöntejä ei Lahdessa ole ollut ainakaan neljään vuoteen, sanoo tuon ajan kaupungin viestinnästä vastannut Moisio. Lievempiä esimerkkejä Moisiolta kuitenkin löytyy.

- Ilmeisen kiireisenä hetkenä terveyskeskuksen päivystyksessä työntekijä oli ärähtänyt asiakkaalle sillä tavalla, että asiakas katsoi parhaaksi ottaa yhteyttä. Asiaa selvitettiin silloin sote-toimialan kanssa ja tapaus käytiin työntekijän kanssa läpi. Otimme yhteyttä myös asiakkaaseen ja selvitimme asian.

"Pitäisi pyytää rehellisesti ja suoraan anteeksi"

Miten Majuri reagoisi, jos Sysmän kaltainen tapaus kävisi Heinolassa?

- Ensin pitäisi ehdottomasti pyytää rehellisesti ja suoraan anteeksi. Jos maito on maassa, niin selittelemään ei voi enää lähteä. Varmasti asiaa käytäisiin laajemmin läpi myös sisäisesti, jotta virheestä voitaisiin oppia. Esimiehillä on merkittävä rooli tällaisissakin tilanteissa, sanoo Majuri.

Myös Kallio-Meriläisen ja Orimattilan viestintäsuunnittelijan Saara Paajasen mukaan julkinen ja ripeä anteeksipyyntö on vähintä, mitä tulisi tehdä.

Lahden viestintäjohtaja: Poliitikot vastaavat omista puheistaan

Moision ja Lahden kaupungin linja poliitikkojen suhteen on selvä. Jokainen poliitikko vastaa omista tekemisistään ja puheistaan. Kaupungin virallisissa tilaisuuksissa poliitikoilta odotetaan kuitenkin arvokasta käytöstä.

- En ole poliitikkoja ohjeistanut, mutta olen kyllä suositellut, miten kannattaa toimia. Politiikan puolella meillä on ollut muutama sellainen tapaus, joissa olen joutunut ottamaan yhteyttä valtuustoryhmän puheenjohtajaan. Hän on sitten hoitanut asiaa eteenpäin. Näissä tapauksissa valtuutettu on käyttäytynyt kaupungin järjestämissä tilaisuuksissa asiattomasti.

Heinolan kaupungin tiedottaja Majuri sanoo, etteivät poliitikotkaan voi vapaasti laukoa kaupungin nimissä mitä sattuu.

- Kaupungin viestintä sisältää niin luottamushenkilöiden kuin viranhaltijoidenkin viestinnän. Ei niitä voi erottaa toisistaan.

Toisaalta Orimattilan viestintäsuunnittelija Paajanen sanoo, että kaupungin työntekijä edustaa työnantajaansa myös vapaa-ajallaan ja esimerkiksi sosiaalisessa mediassa. Esimerkiksi työnantajan moittimista julkisesti ei katsota hyvällä, Paajanen sanoo.

"Kun katsoo silmiin, sanoo kädestä päivää ja esittelee itsensä, pääsee maailmassa vähän helpommin eteenpäin"

Moision mukaan hyvä ja onnistunut viestintä lähtee perusasioista.

- Kun katsoo silmiin, sanoo kädestä päivää ja esittelee itsensä, pääsee maailmassa vähän helpommin eteenpäin. Ihan peruskäytöstavat, joita ei toki Lahden kaupungin työntekijöille tarvitse erikseen opettaa.

Moisio sanoo käyvänsä tasaisin väliajoin kertomassa kaupungin uusille työntekijöille Lahden viestintälinjauksista. Moision mukaan jokaisella kaupungin työntekijällä on oikeus kertoa omasta työstään ja siihen liittyvistä asioista.

- Tai ottaa selvää asioista, joista ei vielä tiedä, Moisio täydentää.

Moision mielestä yksi ammattikunta työllistää kaupungin työntekijöitä muita enemmän.

- Vaikein kohderyhmämme on toimittajat, koska he ovat niin vaativia asiakkaita, aikoinaan 25 vuotta Yleisradiossa toimittajana työskennellyt Moisio sanoo ja naurahtaa.

Heinolaan "hermokeskus", Hollolassa ja Orimattilassa sähköinen palautejärjestelmä

Heinolassa viranhaltijoiden ja kaupunkilaisten yhteydenpitoa pyritään parantamaan ja helpottamaan uusien viestintälinjausten mukaisesti. Heinolassa ollaan perustamassa parhaillaan asiakaspalveluyksikköä, jonka yhteyteen tulee "hermokeskus", johon tietopyynnöt ja reagointia vaativat yhteydenotot kootaan. Tällä tavoin jokaiseen kysymykseen pyritään löytämään asiantuntevin vastaaja, Majuri kertoo.

Hollolassa ja Orimatilassa on käytössä sähköinen palautejärjestelmä, josta kysymykset ohjautuvat suoraan asiasta vastaavalle kunnan työntekijälle.

- Pääsääntöisesti sekä kuntalaisen kysymys että viranhaltijan vastaus ovat julkisesti kaikkien luettavissa palvelusta. Seuraamme aika tarkasti, kuinka hyvin ja nopeasti työntekijämme kysymyksiin vastaavat, kertoo Hollolan Kallio-Meriläinen.

Erno Laisi
erno.laisi@ess.fi
Tämä sisältö on avoinna vain tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS Verkko Plus 1 kk vain 7,90 € (norm. 14,50 €) ja pääset käsiksi kaikkiin Etelä-Suomen Sanomien maksullisiin sisältöihin.

Tilaa tästä 1 kk 7,90 €

Oletko jo tilaaja?

Kommentit comments
Tilaa ilmainen ESS.fi uutiskirje Saat kiinnostavimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi X