Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Kotimaa

”Jokaisella miehellä pitäisi olla oma panssarivaunu” - katso videolta, miten MT-LB-panssarivaunua ajetaan

Ari Heikkilä on tyytyväinen. Miehellä on mieleisensä aikuisten lelu - oma panssarivaunu.

Noin 13 000 kiloa painava kuljetuspanssarivaunu on pysäyttävä näky. Omistaja vastaa rennon jätkämäisesti, kun häneltä utelee syitä MT-LB-vaunun hankkimiseen.

- Minusta jokaisella miehellä pitäisi olla oma panssarivaunu.

MT-LB:tä käytetään lähinnä miehistönkuljetus- ja komentopaikkavaununa. Koeajoon saamamme vaunu on vuosimallia 1990 ja hankittu aikoinaan Ruotsin armeijalle. Sieltä vaunu sai ripauksen länsimaista tekniikkaa ja ruotsinkieliset käyttöohjeet.

Heikkilä osti vaunun suomalaiselta keräilijältä vuonna 2011. Siinä vaiheessa mittarissa oli tuhat kilometriä ajoa.

Ällitälli tai taistelusammakko

Edessä ovat paikat vaununjohtajalle/ampujalle ja kuljettajalle. Kuljettaja näkee eteenpäin pienestä lasiluukusta. Ainoastaan johtajalla on avattava luukku, joten käännyttäessä ja peruutettaessa kuljettaja on vaununjohtajan ohjeiden varassa. Heidän lisäkseen kyytiin mahtuu 11 kuljetettavaa.

Ampumaluukut ovat sivulle ja taakse. Moottori sijaitsee vaunun keskellä, ja niinpä kaikki kuljetuskapasiteetti on vaunun reunoilla.

Lue myös: Tämä sementtiauto saa tietä kolmionkin takaa
 

Suomen puolustusvoimilla on ollut käytössään näitä ajoneuvoja vuodesta 1984. Niillä korvattiin muun muassa vanhentunutta BTR-kalustoa. Suomalaisten suussa vaunu on saanut lempinimet ”ällitälli” ja ”taistelusammakko”, jälkimmäisen ilmeisesti siksi, että sillä on harjoiteltu liikkumista myös vedessä.

Vuonna 2011 Suomi osti Ruotsista 147 käytettyä vaunua lisää. Yhden vaunun hinnaksi tuli silloin noin 18 400 euroa varaosineen. Yksityishenkilöille on päätynyt joitakin vaunuja Ruotsista, sillä suomalaisella huutokauppasivustolla on kaupattu MT-LB:tä 12 500 euron hintaan.

Kulkee se vedessäkin

Ajoneuvossa on nelitahtinen V-8 dieselmoottori. Tilavuus on 14,9 litraa ja teho 240 hevosvoimaa. Suurin nopeus teillä on 60 km/h. Yleensä ajetaan maastossa, jolloin kulutus on noin 100 litraa sadalla kilometrillä.

Vaunulla voi ajaa vedessäkin. Vesiajo vaatii tyyntä säätä, eikä virtauskaan voi olla kova, sillä ajoneuvo kulkee vedessä vain 5 kilometrin tuntivauhtia. Sisälle päässyt vesi on pumpattavissa pois.

MT-LB tarjosi autotoimituksen videoryhmälle suojan kuvitelluilta luodeilta ja kranaatin sirpaleilta. Samalla oli mahdollisuus leikkiä vaununjohtajaa ja ajajaa.

Koeajon alkaessa toimittaja Harri Blomqvistin ilme oli samanlainen kuin matematiikan tunneilla lukiossa. Kuskin pää tuntui olevan kiinni katossa eivätkä jalat mahtuneet polkimille. Eikä rattiakaan löytynyt. Kuva: Teijo Argillander
Harri Blomqvist
Oletko kiinnostunut autoista?
Oletko kiinnostunut autoista?
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 9,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
9,90€

Oletko jo tilaaja?

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi