Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Kotimaa

Gallup: Hybridi on suomalaisista järkevin autohankinta

Perussuomalaisten ja sinisten äänestäjät muita vahvemmin bensiinin kannalla. Vihreät vieroksuvat polttomoottoreita muita enemmän.

Kuva: Mikko Pitkänen

Uuden auton ostoa harkitsevan kannattaa suunnata katseet hybridiin. Tätä mieltä ovat Uutissuomalaisen Tietoykkösellä teettämän USU-gallupin vastaajat. Heistä 51 prosenttia pitää hybridiä suomalaisille järkevänä valintana seuraavaksi autoksi.

Hybridi päihitti toiseksi tulleen bensiiniauton selkeästi: bensakonetta pitää järkevänä 38 prosenttia. Diesel jäi neljänneksi 16 prosentilla ja väliin kiilasi sähkö, jonka mainitsi 25 prosenttia. Kaasuautoa kannattaa vain 8 prosenttia. Vastaajat saivat mainita useamman kuin yhden käyttövoiman.

Gallup-tulos ei yllätä Autoliiton toimitusjohtajaa Pasi Niemistä. Hybridiauton suosioon saattaa vaikuttaa esimerkiksi se, että hankintahinnassa on vähemmän veroa kuin bensiini- ja dieselautoissa. Hybridillä tarkoitetaan autoa, jolla on kaksi eri voimanlähdettä.

- Voi sanoa, että samalla rahalla saa enemmän autoa ja maksaa vähemmän veroja. Ja tarjontakin on lisääntynyt.

Nieminen arvioi, että bensiinimoottoreita kysytään nyt enemmän kuin dieseliä.

- Bensiinimoottoreiden energiatehokkuus on parantunut. Ja dieselillä on tällä hetkellä turhankin huono maine. Euroopassa käytävä keskustelu dieselautojen ajokielloista heijastuu varmasti siihen, mitä täälläkin ihmiset miettivät. Myös päästöhuijaukset ovat kohdistuneet dieseliin.

Kaasuauton yleistymisen tiellä puolestaan on jakeluverkon rajoittuminen pienelle alueelle.

Puoluekanta erottaa

Eri käyttövoimien suosio oli hyvin samankaltainen läpi lähes kaikkien gallupin vastaajaryhmien. Selkeimmät erot toi esiin poliittinen kanta.

Hybridiä pitävät järkevimpänä hankintana kaikki muut äänestäjäryhmät paitsi perussuomalaiset ja siitä erkaantunut sininen eduskuntaryhmä. Perussuomalaisista vain 39 prosenttia pitää hybridin hankkimista järkevänä, sinisistä 44 prosenttia. Molempien ryhmien äänestäjät pitävät järkevimpänä hankintana bensiiniautoa: perussuomalaisista sen mainitsi peräti 68 prosenttia, sinisistä 45 prosenttia.

Hybridin hankintaa kannattavat eniten kokoomuksen äänestäjät, 66 prosenttia. Myös vihreiden äänestäjistä keskimääräistä suurempi osa mainitsi hybridin, 64 prosenttia.

Vihreiden äänestäjien joukossa on vähiten niitä, joiden mielestä perinteisen polttomoottoriauton hankkiminen olisi järkevää. Heistä vain 20 prosenttia mainitsi bensiiniauton ja dieselin vain 11 prosenttia. Myös vasemmiston ja demareiden äänestäjistä alle 30 prosenttia pitää bensiiniä järkevänä käyttövoimana.

Mikä on oikeasti järkevin?

Se, mitä ihmiset kyselyssä pitävät järkevänä, ei välttämättä ole sama kuin mitä he lopulta hankkivat, huomauttaa Autoliiton Nieminen.

Järkevin hankinta riippuukin Niemisen mukaan auton käytöstä. Laskelmiin kannattaa ottaa mukaan muun muassa auton arvon mahdollinen kehitys ja käyttökustannukset. Vertailua vaikeuttaa se, ettei uuden tekniikan arvon kehittymisestä ole tietoa.

- On puhuttu siitä, että sähköautojen hinnat putoavat, kun tuotantomäärät kasvavat. Ongelmahan on, että jonkun pitäisi kuitenkin ensin niitä kalliimmalla ostaa, että niitä voidaan myöhemmin tehdä suurempina sarjoina edullisemmin.

Myös tulevaisuuden verotus on kysymysmerkki. Verotus kuitenkin vaikuttaa merkittävästi sekä auton hankintahintaan että omistamisen ja polttoaineen kustannuksiin.

- Jos ihminen miettii auton hankintaa ja haluaa optimoida kustannuspuolta, ensimmäinen asia on, että hankkii sellaisen auton, jonka tarvitsee. Toinen asia on se, että hankkii auton, jonka kulutus on mahdollisimman pieni, sanoo Nieminen.

Bensiini on suosituin

Bensiini on edelleen autojen suosituin käyttövoima, ilmenee Trafin tilastoista. Vuoden 2016 lopussa Suomessa oli liikennekäytössä yhteensä runsaat 1,9 miljoonaa bensiiniautoa, mikä oli 63 prosenttia koko liikenteessä olevasta autokannasta.

Diesel-autoja oli noin 1,1 miljoonaa eli vajaat 36 prosenttia liikennekäytössä olevista autoista.

Maakaasulla kulki 438 autoa eli 0,01 prosenttia koko autokannasta.

Hybridihenkilöautoja oli liikennekäytössä vuoden 2016 lopussa 21 691 kappaletta eli 0,8 prosenttia kaikista henkilöautoista.

Sähköhenkilö- ja pakettiautoja oli 1 014 kappaletta eli 0,1 prosenttia kaikista vastaavista.

Hybridihenkilöautojen suosio on nousussa: tämän vuoden kesäkuun lopussa niiden määrä oli jo 27 647. Sähköisten henkilö- ja pakettiautojen määrä oli kasvanut 1 334:ään.

Vuoden 2016 lopussa liikennekäytössä oli Trafin tilaston mukaan yhteensä vajaat 3,1 miljoonaa autoa.

Juttua korjattu kello 15.15. Jutussa esitetyt hybridihenkilöautojen määrät koskivat ladattavien hybridiautojen määrää. Kaiken kaikkiaan hybridiautoja oli Suomessa kesäkuun lopussa 27 647 kappaletta.

Minna Harmaala / Uutissuomalainen
@
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 9,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
9,90€

Oletko jo tilaaja?

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi