Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Kotimaa

Kadonneesta matkalaukusta voi tulla kallis lasku - onneksi matkalaukkuja katoaa vuosi vuodelta vähemmän

Matkatavarat: Korvaus laukun matkasta jäämisestä on usein pieni.

Kuva: ESS

Loma on alkamassa, mutta ruumaan laitettua matkatavaraa ei laukkuhihnalle kuulu. Kassiin on pakattu sandaalit ja t-paidat, eikä etelän lämmössä viitsisi pyöriä hupparissa ja toppatakissa. Mikä nyt neuvoksi?

Kadonneiden laukkujen korvauksia säätelee Montrealin sopimus. Sen mukaan vastuu kadonneiden ja viivästyneiden matkatavaroiden hyvittämisestä on ensisijaisesti lentoyhtiöllä.

Matkatavaroita katoaa vuosi vuodelta vähemmän. Maailmanlaajuista matkalaukkujen seurantaa ylläpitävän SITA:n tutkimuksen mukaan laukkuja katoaa seitsemän kappaletta tuhatta lentomatkustajaa kohti. Näistä 85 prosenttia palautuu omistajille 48 tunnin sisällä katoamisesta.

Montrealin sopimuksen mukaan enimmäiskorvaus viivästyneistä matkatavaroista on 1 300 euroa. Todellisuudessa näin suurista korvauksista voi vain haaveilla.

Montrealin sopimus määrää, että lentoyhtiön velvollisuus on korvata viivästyneistä tavaroista vain kaikkein välttämättömimmät hankinnat, kuten hygieniatuotteet ja muutama vaatekerta.

Paluumatkalla viivästyneestä laukusta ei yleensä ole luvassa korvauksia, sillä oletus on, että tarvittavat tavarat löytyvät kotoa.

Käytännössä Montrealin sopimus käsittää vain matkatavaroiden euromääräiset menetykset. Korvausta aiheutuneesta mielipahasta sopimus ei lupaa.

Kuluttajaoikeusneuvoja Raija Marttala kertoo, että matkustajan käyttöön matkan jälkeenkin jäävistä hankinnoista ei yleensä korvata niiden täyttä hintaa.

Asian selvittelystä johtuvasta puhelinlaskusta voisi olla mahdollista saada korvauksia.

- Lähtökohtaisesti kohtuulliset selvittelykulut tulevat virheestä vastuussa olevan tahon korvattaviksi, mutta nämä käsitellään tapauskohtaisesti, Marttala toteaa.

Korvausta on mahdollista saada myös itse matkasta, jos lomamatka ei suju tarkoituksenmukaisesti puuttuvien varusteiden takia, Finnairin asiakaspalvelusta vastaava johtaja Sami Mäenpää kertoo. Jos loman tarkoitus on esimerkiksi laskettelu Alpeilla, lentoyhtiö voi korvata joitain suurempiakin hankintoja.

- Finnair korvaa joissain tapauksissa kohtuulliset tarvikevuokrat aina 1 300 euroon saakka. Jos tällaisia arvokkaita hankintoja ostaa itselleen, katsomme korvauksen tapauskohtaisesti, Mäenpää sanoo.

Korvaushakemus

Kun lomalaukku viivästyy

Täytä heti saapumiskentällä PIR-lomake (Property Irregularity Report) ja ota siitä mukaasi kopio.

Jos laukkua ei ala kuulua iltaan mennessä, voit hankkia välttämättömiä tarvikkeita, kuten hygieniavälineitä ja matkakohteessa tarvittavia vaatteita. Ota kuitit mukaan ostoksista.

Matkustajalla on velvollisuus minimoida katoamisesta aiheutuvat kustannukset. Älä törsää ylimääräisiin tavaroihin, vaan osta vain mitä tarvitset.

Tee lentoyhtiölle kirjallinen korvausvaatimus ostamistasi tai vuokraamistasi tarvikkeista 21 vuorokauden kuluessa matkatavaroiden saapumisesta.

Jos matkalaukkua ei kuulu takaisin 21 vuorokauden kuluessa lennon saapumisesta, se katsotaan kadonneeksi. Tällöin korvauksen saa koko laukun sisällöstä.

Joonatan Hulkkonen
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 9,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
9,90€

Oletko jo tilaaja?

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi