Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Kotimaa

Lahden MM-hiihtojen jälkilöylyt jatkuvat - kisojen järjestäjäyhtiö hautansa partaalla

Talviurheilutapahtumien markkinointiyhtiö Lahti Events oy on työnsä tehnyt. Kuinka hyvin se tehtävästään selvisi, on toinen kysymys. Siihen aiotaan myös löytää vastaus.

Kuva: Katja Luoma

Lahdessa tulevina vuosina järjestettävistä talviurheilutapahtumista käydään parhaillaan neuvotteluja Hiihtoliiton, Lahden Hiihtoseuran ja Lahden kaupungin kesken. Kyse on siitä, millaisella yhteistyöllä Salpausselän kisat ja muut talviurheilutapahtumat jatkossa toteutetaan.

Samalla talvikisojen järjestäjäyhtiö Lahti Events oy ajetaan ainakin osittain alas. Yhtiön päähankkeena oli Lahden MM-kisojen myynti ja markkinointi, ja nyt urakan päätyttyä yrityksen organisaatio pienenee tuntuvasti. Salpausselän kisoihin ja mahdollisiin muihin talviurheilukilpailuihin ei tarvita yhtä suurta työntekijämäärää.

- MM-kisat ja vuoden 2016 Salpausselän kisat olivat erikoistapauksia. Nyt palataan normaaliin Salpausselän kisamoodiin (so. kisojen malliin), luonnehtii Lahti Eventsin toimitusjohtaja Janne Leskinen.

Nykymuodossaan Lahti Events loppuu kesä-heinäkuun vaihteessa. Toistaiseksi on täysin auki, minkä kokoisena, millä nimellä, millä omistuspohjalla, millä rahoituksella ja kenen johdolla yhtiö jatkaa.

Tietysti jos Lahti Events olisi onnistunut paremmin, niin taloudellinenkin tulos olisi ollut vielä parempi. Lahden kaupunginjohtaja Jyrki Myllyvirta

Neuvottelut eivät ole julkisia. Lahden kaupungin, Hiihtoseuran ja Hiihtoliiton johdossa tyydytään ylistämään keskustelujen erinomaista yksituumaisuutta ja yhteistä tavoitetta.

Tarve pienenee

Yhteistyöosapuolet tekevät jatkotoimien pohjaksi aiesopimuksen, kuka Salpausselän kisojen järjestelyissä vastaa mistäkin. Ensin lyödään lukkoon päälinjat ja sitten edetään yksityiskohtiin.

- Millainen on Lahti Eventsin osuus, niin se on vielä vaiheessaan, sanoo Lahden Hiihtoseuran varapuheenjohtaja sekä tuleva puheenjohtaja Juha Kolu.

Isoissa urheilutapahtumissa itse kilpailut ovat oma kokonaisuutensa ja erilaiset oheispalvelut puolestaan omansa. Kolun mukaan Lahden Hiihtoseura pysyy kilpailujen teknisen järjestäjän roolissa, mutta muuhun ohjelmaan tarvitaan muiden alojen ammattilaisia. Heitä voisi löytyä ainakin Lahti Eventsistä.

- Toivotaan, että Lahti Events jatkaisi operaattorina (so. järjestäjänä), sanoo Hiihtoliiton toiminnanjohtaja Mika Kulmala.

Kuva: Anssi Hietamaa

Lunta tupaan

Viimetalviset hiihdon MM-kisat onnistuivat muuten hyvin, mutta tappiota kertyi noin 1,6 miljoonaa euroa. Tulos oli kylmä suihku Suomen Hiihtoliitolle, joka on sopimuksella sitoutunut ottamaan takaiskun omaan piikkiinsä.

Miinusmerkkinen lukema ei mairittele myöskään Lahti Eventsiä, joka ei saanut paikalle läheskään riittävästi kisavieraita. Edellisvuoden Salpausselän kisat jäivät nekin tavoitteistaan. Myös sillä kerralla arviot yleisömäärästä pettivät.

Tämän vuoden MM-hiihtoihin odotettiin noin 250 000 kävijää. Heitä tuli noin 180 000.

Monta budjettiversiota

Hiihdon maailmanmestaruuskisojen budjetti oli 20 miljoonaa euroa. Sitä ennen oli esitetty muitakin talousarvioversioita, joista yksi oli 24 miljoonaa euroa ja yksi 16 miljoonaa euroa. Jälkimmäisellä olisi saatu kisat jo noin kaksi miljoonaa euroa voitollisiksi.

Talousarviokeskustelut käytiin Lahti Events oy:n hallituksessa, jonka pöytäkirjat eivät ole julkisia.

Lahti Eventsin tulorahoitukseen kuului lipunmyynnin ohella Kansainvälisen hiihtoliiton FIS:n järjestelykorvaus, joka oli 7,6 miljoonaa euroa. Kisojen järjestelysopimuksen perusteella summasta sovittiin etukäteen jaettavaksi yhteensä kaksi miljoonaa euroa Lahden Hiihtoseuralle ja Lahden kaupungille.

Opetus- ja kulttuuriministeriön (OKM) avustus vapaaehtoistoimintaa varten meni Hiihtoliitolle, koska ministeriö myöntää avustuksia vain liikuntajärjestöille.

Lahti Eventsillä oli lisäksi Lahden kaupungilta kahden miljoonan euron pääomalaina, joka on maksettu takaisin.

MM-kisoista kirjattu 1,6 miljoonan euron tappio ei ole vielä lopullinen luku. FIS:ltä on vielä tulossa yksi maksuerä Hiihtoliitolle. Samoin OKM:ltä on tulossa avustusrahoja. Saamatta olevat rahaerät eivät kuitenkaan merkittävästi paranna kisojen loppulaskua.

Kirpeää arvostelua

Maailmanmestaruuskisojen taloudellinen mahalasku kirvoitti muun muassa Lahden tarkastuslautakunnalta purevaa palautetta. Lautakunnan mielestä Lahti Events ei ottanut huomioon kaikkia MM-hiihtojen järjestämiseen liittyviä kuluja. Samoin tarkastuslautakunta piti koko yhtiön tarpeellisuutta kyseenalaisena.

Lahden Hiihtoseuran toiminnanjohtaja Erkki Raita arvioi Lahti Eventsin organisaation suuruuden tulleen monille yllätyksenä. Yhtiön asioita ei hänen mukaansa ole kuitenkaan yritetty pimittää.

- Organisaatio ja budjetti ovat julkisia tietoja.

Selvitys työn alle

Lahden kaupunginvaltuusto haluaa MM-kisojen heikon tuoton vuoksi Lahti Events oy:n toiminnasta selvityksen.

- Sellainen tehdään. Noin ison projektin jälkeen on syytäkin koota yhteen, mitä tapahtui ja mistä voidaan ottaa opiksi, linjaa Lahden kaupunginjohtaja Jyrki Myllyvirta.

Hän muistuttaa, että liiketoiminnassa tehdään aina virhearvioita. Katsojien houkutteleminen kilpailupaikalle osoittautui odotettua vaikeammaksi.

- Tietysti jos Lahti Events olisi onnistunut paremmin, niin taloudellinenkin tulos olisi ollut vielä parempi.

Lahden MM-kisaorganisaation hallintojohtaja Marleena Valtasola ei pidä Lahti Eventsiin kohdistuvaa selvitystä tarpeellisena.

- En näe mitään erityistä selvitettävää. Taustasopimukset, miten Events on perustettu ja miten kaupunki on ollut siinä mukana, on kaupunginvaltuustossa aikanaan käsitelty. Eventsin kisaprojektille tehdään totta kai normaalit tilintarkastukset.

Syylliset muualla?

Entinen Lahden kaupunginhallituksen toinen varapuheenjohtaja, kaupunginvaltuutettu Lasse Koskinen (ps.) antaisi Lahti Eventsille synninpäästön MM-kisojen vaisusta tulopuolesta. Kustannukset koostuivat paljolti sellaisistakin asioista, joille markkinointiyhtiö ei mitään voinut.

- Enemmänkin liitto- ja seurapuolella lähdettiin aavistuksen verran soitellen sotaan, kun odotettiin kansanpaljoutta, jota ei saatu.

Armahtavaisella linjalla on myös Lahden kaupunginvaltuuston uusi puheenjohtaja Milla Bruneau (kok.). Hänen mielestään ei ole perusteita epäillä, että Lahti Eventsissä olisi toimittu väärin.

Milla Bruneau huomauttaa, ettei hänellä ole mitään kisojen markkinointiyhtiön talousasioiden selvittämistä vastaan.

- Varsinkin, jos joku on sitä mieltä, että olisi tutkimisen tarvetta.

Miljoonat näkivät sanan "Lahti"

Toimitusjohtaja Janne Leskinen ei ota kantaa kaupungin tarkastuslautakunnan arvosteluryöppyyn Lahti Eventsiä kohtaan.

- En tiedä, millaista tietoa heillä on ollut käytössään.

Leskisen mielestä Lahti Events tarvitsee jatkossa oman paikkansa ja rahoituksensa kaupunkiorganisaatiossa. Sillä perusteella yhtiön toimintaa kannattaa nyt käydä läpi.

- Urheilutapahtumat eivät ole vain urheilutapahtumia, vaan ne ovat työkaluja Lahden kasvuun.

Hän pitää luonnollisena, että talvikisojen markkinointiyhtiö on saanut osakseen arvostelua. Muutos on ollut iso siihen verrattuna, että kisojen markkinointi tehtiin ennen pitkälti talkoovoimin.

- Tämä on ollut uusi toimintamalli, ja se on herättänyt tunteita.

Janne Leskinen mainitsee yhtiön saavutuksista yhtenä esimerkkinä, että MM-kisojen ansiosta 55 miljoonaa ihmistä löysi nettimediasta sanan "Lahti".

- Se on kaikkien aikojen suurin Lahden mainoskampanja.

Petri Koivisto
petri.koivisto@ess.fi
@
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 9,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
9,90€

Oletko jo tilaaja?

Asiasanat

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi