Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Kotimaa

Jopa isojen kaupunkien välinen liikenne on vaarassa - "Tietyt välit ovat toivottomia"

Vielä vuosi sitten linja-autoalalla elettiin toisenlaisissa tunnelmissa. OnniBus.com teki viimeisimmän laajentumiskierroksensa huhtikuussa 2016, jolloin avattiin muun muassa useita poikittaisreittejä Jyväskylän kautta eri puolille maata. Nyt voi olla eri bussiyhtiöiden hoitama maakuntakeskusten välinen liikennekin vaarassa.

Emma Vihuri matkusti Savonlinjan kyydissä koiransa Hukan kanssa. OnniBusiin lemmikkejä ei voi ottaa. Kuva: Mikko Vähäniitty

Bussin kyljessä on karhu ja sen suussa puhekupla: ”Suomalainen maisema sopivanlaisena.”

Maiseman on paras olla tänään sopiva ainakin Heinolan ja Jaalan välillä - tämän jälkeen sitä ei nimittäin voi enää katsella linja-auton ikkunasta.

On vapun aatonaatto. Savonlinjan pikavuoro Jyväskylästä Kouvolan kautta Kotkaan lähtee laiturista viisi kello 10.05. Autossa istuu viisitoista matkustajaa. Heidän alapuolelleen tavaratilaan on lastattu esimerkiksi polkupyörä, lastenvaunut ja iso läjä Matkahuollon rahtipaketteja.

Bussiyhtiöt Kossilan Liikenne ja Itä-Hämeen Liikenne aloittivat pikavuororeitin nelisenkymmentä vuotta sitten. Reitti siirtyi Savonlinjalle yhtiön ostettua molemmat liikennöitsijät 1980- ja 90-luvuilla. Nyt Keski-Suomen ja Kymenlaakson yhdistävä bussilinja jää historiaan.

Osa matkustajista on autuaan tietämättömiä siitä, että he istuvat kyydissä viimeistä kertaa.

- Mitä, loppuuko tämä oikeasti? Tämä tuli ihan puun takaa, Päivi Peräkasari parahtaa.

Peräkasari opiskelee sosiologiaa Jyväskylän yliopistossa. Hänen vanhempansa asuvat Kouvolan eteläpuolella Inkeroisissa, joten linja-auton penkki on tuttu jo vuosien ajalta. Autoa Peräkasarilla ei ole, koska sille ei ole ollut tähän mennessä tarvetta.

- Tämä bussi on kätevä, kun ei tarvitse vaihtaa. Junalla samaan matkaan menisi melkein koko päivä.

Peräkasari maksoi matkastaan 13,30 euroa. Vielä muutama vuosi sitten hinta oli 7-8 euroa kalliimpi.

- Ovathan nämä liput halventuneet selvästi. Kilpailu on varmaan todella kovaa. Matkustajan kannalta edulliset liput ovat kiva asia, mutta ei ole hyvä, jos hinnoittelu johtaa siihen, että tärkeitä vuoroja lakkautetaan.

Halvalla ja verkosta vieläkin halvemmalla

Markkinaehtoisen kaukobussiliikenteen sääntelyä ryhdyttiin purkamaan Suomessa vuonna 2012. Erityisen paljon reittejä vapautui kilpailulle kesällä 2014. Siitä alkoi myllerrys, joka on lisännyt tarjontaa ja laskenut hintoja varsinkin vilkkaimmilla reiteillä.

Myllerryksen moottorina on ollut OnniBus.com, joka toi Suomeen halpalentoyhtiöistä tutun kelluvan hinnoittelun. Lippujen hinta määräytyy kysynnän mukaan, ja halvimmillaan pitkiäkin matkoja voi taittaa eurolla tai parilla.

Savonlinja vastasi kilpailuun kevättalvella 2015. Yhtiö laski autosta ostettavien lippujen hintoja kerralla 40-45 prosenttia. Verkkokaupasta lippuja saa vielä halvemmalla.

- Halusimme pysyä markkinoilla ja päätimme mennä kerralla kaikkien kilpailijoiden ali, liiketoimintajohtaja Harri Leskinen kertoo.

Savonlinjan matkustajamäärä lähes kaksinkertaistui. Nykyisillä hinnoilla sekään ei kuitenkaan riitä kannattavaan liikennöintiin kaikilla reiteillä.

- Tietyt välit ovat toivottomia. Niillä kannattavuus on laskenut selvästi.

Jaana Moilanen lastaa Jyväskylässä Matkahuollon rahtia bussin kyytiin. Savonlinja on luopumassa rahdin kuljettamisesta, koska se ei kannata. Kuva: Mikko Vähäniitty

Kuljettaja Jaana Moilanen pysyy tiukassa aikataulussa jämptisti. Bussi kurvaa Leivonmäelle kello 10.45, Joutsaan varttia myöhemmin ja Hartolaan kello 11.20. Jäljellä on kymmenen matkustajaa, kun matka jatkuu nopeudenrajoitin tapissa kohti etelää.

Moilanen on herännyt aamulla kello 4.20 ja hypännyt Helsinki-Jyväskylä-pikavuoron rattiin Heinolassa kello 5.25. Tänään on lyhyt työpäivä, joka on kohta jo ohi. Arkisin hän kävisi vielä mutkan Helsingissä.

- Olen ajanut bussia viisitoista vuotta. Aikaisiin herätyksiin totuin jo aiemmassa työssäni leipomossa, Moilanen sanoo.

Kuljettajalla on edessään uuden työpaikan haku, sillä Savonlinja lakkauttaa toimipaikkansa Heinolassa kokonaan. Moilaselle on tarjottu mahdollisuutta jatkaa töitä Jyväskylässä tai Vantaalla, mutta mieluummin hän pysyisi kotikaupungissaan.

- Muutkin liikennöitsijät ovat viime aikoina irtisanoneet väkeä, joten töitä on ehkä etsittävä taksipuolelta.

Takaisin leipomoon Moilanen ei mieli.

- Tykkään tosi paljon työstäni. Ajaessa jokainen päivä on erilainen ja vuodenajat näkee ihan eri tavalla. Myös asiakaspalvelu on mukavaa.

Yt-kierrokset tulivat

Vielä vuosi sitten linja-autoalalla elettiin toisenlaisissa tunnelmissa. OnniBus.com teki viimeisimmän laajentumiskierroksensa huhtikuussa 2016, jolloin avattiin muun muassa useita poikittaisreittejä Jyväskylän kautta eri puolille maata.

Jyväskylä-Lappeenranta-reittiä ajettiin vain puoli vuotta, ja Jyväskylä-Joen­suu-reittikin lakkautetaan viikon kuluttua. Halpabussiyhtiön nousukiidon töksähdettyä työt loppuivat kuudeltakymmeneltä ihmiseltä.

Omat yt-kierroksensa ovat käyneet muutkin suuret liikennöitsijät. Nyt on Savonlinjan vuoro. Tavoitteena on sekä henkilöstö- että pääomakulujen karsiminen.

- Tehostamme auto- ja kuljettajakiertoja kannattavuuden parantamiseksi, liiketoimintajohtaja Leskinen selittää.

Kilpailutilanne on tuonut joukkoliikenteelle lisää asiakkaita, mutta jossain tulee raja vastaan.

- Tutkimusten mukaan noin 30 prosenttia ihmisistä on vannoutuneita joukkoliikenteen käyttäjiä ja 30 prosenttia ajaa autolla, vaikka bussiliput olisivat ilmaisia. Siinä välissä on joukko, johon voimme vaikuttaa.

Vilkkaimmat reitit on jo kyllästetty vuorotarjonnalla.

- Käynnissä on pudotuspeli, markkinat ovat sekaisin. Tässä tilanteessa lippujen hintojen nosto on lähes mahdotonta.

Joutsan linja-autoasemalla on rauhallista. Tulevaisuudessa pienet asemat hiljenevät entisestään. Kuva: Mikko Vähäniitty

Euron lippu - onko järkeä

Heinolassa ratin taakse hyppää kotkalainen Kari Kuisma, joka pääsee ensi kertaa Savonlinjan uusimman, viime talvena käyttöön otetun bussin puikkoihin.

- Toimiiko tämä samalla tavalla kuin vanhemmat Scaniat, hän utelee Moilaselta.

Toimiihan se. Kello 12.10 ollaan taas baanalla. Kyytiläisiä on neljätoista. Hannele Haapio hyödyntää matka-aikansa lukemalla kirjaa. Hän asuu Kuusankoskella ja suorittaa markkinoinnin jatko-opintoja Jyväskylässä. Kohta bussissa lukeminen saa jäädä.

- Alan kulkea autolla, ei oikeastaan ole muita vaihtoehtoja. Minulla on ollut kävelymatka pysäkille molemmissa päissä, mutta tästedes pitäisi mennä Kouvolan ja Lahden kautta kahdella vaihdolla.

Haapion lippu maksoi euron. Kyllä, tasan euron. Se ihmetyttää markkinoinnin asiantuntijaa.

- Välillä mietin, onko tässä järkeä. Kun OnniBus tuli, tiesin, että tämän toimialan murros alkaa nyt. Kai hinta jossain vaiheessa asettuu järkevälle tasolle.

Haapio kuvailee kyydissä olijoiden määrää tyypilliseksi ruuhkapäivien, perjantain ja sunnuntain, ulkopuolella. Joskus hän on ollut pätkän kyydissä yksinkin, mutta tyypillisesti väkeä on ollut viitisentoista.

- Tämäkin lakkautus vaikuttaa pieneltä osaltaan Kymenlaakson vetovoimaan. Maakunta on jo muutenkin heikossa hapessa.

Rahti saa mennä

Auto kurvailee Jaalan, Voikkaan ja Kuusankosken kautta Kouvolaan. Katujen varsilla näkyy tyhjiä näyteikkunoita. Kari Kuisma sai toistaiseksi pitää työnsä, mutta kilpailun vuoksi siihen on tullut jatkuva epävarmuus.

- Ennen oli käytännössä varma työpaikka, jos ei itse hölmöillyt. Nyt ei enää ole.

Bussi saapuu Kouvolaan kello 13.20, ja Kuismalle jää kymmenen minuuttia aikaa purkaa rahtia ruumasta. Sitä hän tekee näillä näkymin viimeistä kertaa. Linja-autot ovat kuljettaneet matkustajien lisäksi paketteja aina, mutta nyt Savonlinja on päättänyt luopua rahdista suurimmalla osalla vuoroistaan.

- Pakettien määrä on kasvanut mutta korvaus pienentynyt. Rahdin kuljettaminen ei ole kannattavaa ja se pidentää matka-aikaa, Harri Leskinen perustelee.

Töitä on ehkä etsittävä taksipuolelta. Kuljettaja Jaana Moilanen

Rahti on ollut monilla linjoilla tärkeä osa kannattavuutta. Tuoton hiipuessa Savonlinja lakkauttaa esimerkiksi kaikki Joensuusta Lappeenrannan kautta Helsinkiin kulkevat vuoronsa. Jopa maakuntakeskusten välinen liikenne on siis nyt vaarassa.

Kouvolasta matka jatkuu, ja kyydissä istuu yksitoista matkustajaa. Yksi heistä on Jesse Hämäläinen, jonka taskussa on vajaan kahdeksan euron nettilippu. Hän matkustaa Kotkasta Jyväskylään lähes viikoittain ja arvelee vähentävänsä matkustamista reissaamisen monimutkaistuessa.

- Meitä on kymmenkunta opiskelijaa vakiomatkustajina. Lähetimme kaikki sähköpostia Savonlinjalle, että reitti pitäisi säilyttää.

Vastaus oli vähän hassu.

- Siinä vain kiitettiin ja kerrottiin, että viesti on välitetty eteenpäin.

Hämäläisen mukaan linjaa on ajettu vilkkaimpina päivinä jopa kahdella peräkkäisellä bussilla. Hän toivoo, että linja kulkisi jatkossa edes perjantaisin ja sunnuntaisin. Leskisen mukaan pyynnön toteuttaminen on hankalaa.

- Auton pääomakulut ovat kohtuuttomat, jos se seisoo viitenä päivänä viikossa.

Betsy Heiskanen haluaa, että hänen lapsensa Elmo Marttila oppii käyttämään joukkoliikennettä. Kuva: Mikko Vähäniitty

Saksasta seuraava hämmentäjä?

Linja-autoliikennöinnistä on tullut lyhytjänteisempää. Aiemmin uutta vuoroa piti ajaa kaksi vuotta, mutta nyt sen saa lakkauttaa kolmen kuukauden jälkeen. Tämä saa liikennöitsijät tekemään kokeiluja.

Savonlinjakin aloittaa uusia vuoroja Helsinki-Tampere-reitillä, vaikka vuorotarjonta siellä on jo valmiiksi Suomen runsaimpia. Liikennettä syntyy sinne, missä väkeä on eniten.

- Pahimmillaan nykytilanne lisää alueellista eriarvoistumista. Suurten kaupunkien välinen tarjonta lisääntyy, mutta välipysäkit ja syrjäseudut jäävät yhteiskunnan hoidettaviksi, liiketoimintajohtaja Leskinen arvioi.

OnniBus.comin käynnistämä myllerrys asettunee muutamassa vuodessa, mutta voi käydä toisinkin. Saksalainen halpabussiyhtiö Flixbus on ilmoittanut laajenevansa Skandinaviaan. Ensin se rantautuu Tanskaan mutta myöhemmin ehkä muihinkin Pohjoismaihin.

- Tuleeko tänne sitten muutaman vuoden välein uusia ulkomaisia toimijoita kokeilemaan onneaan, 93-vuotiaan Savonlinjan liiketoimintajohtaja pohtii.

Kello 14.20 bussi kurvaa Karhulan linja-autoasemalle. Betsy Heiskanen hyppää kolmevuotiaan poikansa Elmo Marttilan kanssa kyydistä. Monet hankkivat auton, kun heille alkaa tulla lapsia. Heiskaselle on käynyt päinvastoin.

- Arvostan sitä, että matkalla voi olla lasten kanssa, kun kädet eivät ole ratissa. Tämä on myös ekologinen valinta.

Hän matkusti reitillä ensimmäistä kertaa.

- Varmasti olisimme menneet jatkossakin. Harmi että juuri kun jotain löytää, niin sen menettää.

Viimeinen matka Jyväskylästä Kotkaan on perillä kello 14.40 ja viimeiset viisi matkustajaa hyppäävät räntäsateeseen. Viereiseen laituriin kurvaa Helsinkiin lähtevä OnniBus.comin punainen kaksikerrosbussi. Siihenkin nousee tällä kertaa vain viitisentoista matkustajaa.

Sampsa Oinaala
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 9,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
9,90€

Oletko jo tilaaja?

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi