Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Kotimaa

Harrasteautokesä alkaa Classic Motorshow'lla: kromi kiiltää, autovaha tuoksuu ja menopelit ovat komeita - kuvat!

Classic Chevy Club of Finland on tuonut Messukeskukseen näytille komean rivin 1950-luvun Chevroleteja. Kuva: Leevi Vähälä

Lahden messukeskuksessa nähdään viikonlopun aikana melkoinen määrä nostalgiaa, kun tuhannet ja taas tuhannet menneiden vuosikymmenien harrastepelit tuodaan kahdeksi päiväksi kaiken kansan nähtäville.

Syynä on Suomen suurimpiin kuuluva harrasteajoneuvotapahtuma Classic Motorshow.

Tapahtumassa on myös ranskalainen kuja. Kuva: Leevi Vähälä

Tapahtuman suurin viehätys löytyy tarjonnan arvaamattomuudesta: tallien kätköistä on jälleen kerran löytynyt laitteita, jotka taatusti yllättävät näyttelyvieraan.

Näihin autoihin ja tähän malliin liittyy paljon nostalgisia muistoja, ja ne kaikki ovat hyviä. Autoharrastaja Hannu Laitinen

Monista muista automessuista poiketen messujen henki ei ole erityisen markkinapainotteinen. Metrilakujen, hakkaavan musiikin ja nahkatakkien sijasta tarjolla on ajoneuvohistoriallinen elämys.

Suomen Linja-autohistoriallisen seuran Kutter 7/Volvo B58 on näytillä viikonlopun ajan. Auton sisällekin pääsee. Kuva: Leevi Vähälä

Varsinaisessa pääosassa on kuitenkin menneiden aikojen arkikalusto. Siitä pitävät huolen alan harrastekerhot sekä yritykset, jotka esittelevät toimintaansa ja ajoneuvojaan.

Varsinaisten näyttelyautojen ohella oma nähtävyytensä on myös messujen parkkialue, joka on varattu pelkästään kävijöiden omia, vähintään 30 vuoden ikäisiä ajokkeja varten.

Suomen Linja-autohistoriallisen seuran Hannu Laitinen kehui Kutter 7/Volvo B58-bussin penkkejä. "Ei tällaisia enää valmisteta. Kun kuljen nykybussilla Jyväskylään, joudun jo Jämsän kohdalla oikomaan selkää." Kuva: Leevi Vähälä

Suomen Linja-autohistoriallisen seuran Hannu Laitinen kertoi, että Kutter 7/Volvo B58-bussissa on sen verran hyvät penkit, ettei pitkäkään matka rasita selkää.

- Testattu on. Viime kesänä matkustin kyydissä Ruotsin läpi Norjaan. Tämä on minusta muutenkin paras mahdollinen linja-auto. Näihin autoihin ja tähän malliin liittyy paljon nostalgisia muistoja, ja ne kaikki ovat hyviä.

Asikkalalainen Sanna Peltomaa ajaa Opel Commodore GS:llä kesäisin työmatkat. Muutenkin auto on käytössä: "Ei tätä ole tarkoitus museoida." Kuva: Leevi Vähälä

Asikkalalainen Sanna Peltomaa oli Naisten Automobiiliklubin osastolla esittelemässä silmäteräänsä, vuoden 1973 Opel Commodore GS:ää.

- Nyt, kun kesäkausi on virallisesti alkanut, auto on normaalissa ajokäytössä. Ei tätä ole tehty museota varten, hän sanoi.

Opelin on entisöinyt Peltomaan aviomies.

- En ole koskenut siihen puoleen. Minulle jää tämä ajaminen, hän naurahti.

Teuvo Koski tietää suomalaisen moottorikelkkailun historiasta kaiken. Kuva: Leevi Vähälä

Veteraanikelkkakerho on tuonut osastolleen jopa 50 vuoden takaisia moottorikelkkoja. Teuvo Koski on mies, joka tietää suomalaisen moottorikelkkailun historiasta paljon. Hän on ollut myymässä ensimmäistä tehdasvalmisteista moottorikelkkaakin asiakkaalle. Vuosi oli 1962.

- Sen hankki inarilainen opettaja Eino Kukkonen. Kyseessä oli Bombardier-tehtaan valmistama Ski-Doon prototyyppi, Koski kertoi.

Seuraavana talvena viisitoista uutta Ski-Dooa tuotiin maahan. Näistä suurin osa päätyi Lappiin. Moottorikelkan näppäryyden huomasivat poronhoitajien ohella myös kalastajat ja metsätyöntekijät. Moottorikelkasta tuli nopeasti suosittu, koska liikkumisen tarve oli kova, ja tieverkosto oli harva ja huonokuntoinen.

- Kun tienpito parani, moottorikelkkojen työkäyttö väheni, mutta virkistyskäyttö taas lisääntyi. 80- ja 90-lukujen taitteessa alettiin järjestää muun muassa moottorikelkkasafareita, sanoi Koski.

Moottorikelkkojen hintataso on säilynyt melko samana monta vuosikymmentä.

- Nykyisin kymppitonnilla saa sellaisen käyttökelkan, jolla pärjää ihan hyvin. Se on noin puolet perusauton hinnasta. Vuonna 1974 moottorikelkka maksoi noin 4 000 markkaa, joka taitaa olla suhteessa samaa luokkaa, Veteraanikelkkakerhoa luotsaava Rauli Soininen laskeskeli.

Lappeenrantalainen Pauli Kulmala on entisöinyt vuodelta 1967 olevan Volkswageninsa viimeisen päälle. Sisätiloissa on vuoteeksi levitettävä sohva, kahvinkeitin, jääkaappi ja jopa leivänpaahdin. Kuva: Leevi Vähälä

Lappeenrantalaiset Eija Jukkala-Kulmala ja Pauli Kulmala olivat tuoneet näytille viimeisen päälle laitetun Volkswagen Kastenwagenin vuodelta 1967. Autoa ei tänä päivänä tunnista samaksi, mitä se oli perheeseen tullessaan: kaikki on tehty uusiksi.

Sisältä auto on nätti kuin nappi. On sohva, kahvinkeitin, jääkaappi, jopa leivänpaahdin. Sisustus on tehty ja teetetty americana-henkiseksi.

- Tarkoitus olisi lähteä kahden viikon kuluttua tällä Saksaan. Tämä on hankittu ihan matkailukäyttöön, ja hyvin se on palvellutkin. Sisätilat ovat nyt valmiit, mutta moottori pitää uusia, Pauli Kulmala kertoi.

Classic Motorshow Lahden messukeskuksessa vielä sunnuntaina kello 9.30-17.00.

 

Messujen pysäköintialue on varattu pelkästään kävijöiden omia, vähintään 25 vuoden ikäisiä ajokkeja varten. Kuva: Leevi Vähälä

Piia Kujala
piia.kujala@mediataloesa.fi
@
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 7,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
7,90€

Oletko jo tilaaja?

Kommentit comments
Tilaa ilmainen ESS.fi uutiskirje Saat kiinnostavimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi