Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Kotimaa

Rüsselsheimin urheilullinen helmi - Sanna Peltomaan Opel Commodore esittäytyy Classic Motorshowssa

Naisten automobiiliklubi, tuttavallisemmin Nakki, juhlii tänä vuonna 10-vuotista olemassaoloaan. Yhdistys pyrkii edistämään naisten autoharrastusta, harrastajien verkostoitumista, vanhojen ajoneuvojen ja niihin liittyvän esineistön ja asusteiden vaalimista sekä naisautoilun historian tutkimusta.

Asikkalalainen Sanna Peltomaa on yksi yhdistyksen noin seitsemästäkymmenestä jäsenestä. Peltomaan menopeli on Opel Commodore GS vuosimallia 1973.

- Ulkonäkö, kaksi ovea ja vinyylikatto, Peltomaa vastaa kysymykseen, mikä häntä yli 40-vuotiaassa Hessenin Rüsselsheimin helmessä viehättää.

- Eikä samanlaista tule joka päivä vastaan. Näitä on Trafin mukaan kolme liikennekäytössä Suomessa.

Commodore tuli Peltomaan perheeseen vuonna 2010.

- Auto on tuotu Ruotsista Suomeen 2000. Sen jälkeen se myytiin pari kertaa ennen kuin tuli meille. Ajossa auto oli vuoteen 2014, jonka jälkeen aloitettiin entisöinti. Kuukausi sitten auto katsastettiin ja otettiin jälleen liikenteeseen.

Sanna Peltomaa kannustaa naisia veteraaniautoharrastuksen pariin. "Mukaan vaan rohkeasti. Tekniikkaa ei tarvitse pelätä. Kiinnostus autoihin riittää." Kuva: Lauri Rotko

Leidit ratissa

Naisten automobiiliklubiin Peltomaa liittyi samoihin aikoihin, kun Commodore haettiin pihaan.

- Kun naisilla on oma klubi, pitäähän siellä olla naisia jäseniä, Sanna Peltomaa perustelee.

Hän ylläpitää kerhon kotisivuja.

- Olen kuulunut yhdistyksen hallitukseen ja toiminut rahastonhoitajana, mutta olen palaamassa rivijäseneksi. Haluan keskittyä ajamiseen.

Yhdistys julkaisee kahdesti vuodessa ilmestyvää Leidit ratissa -lehteä ja järjestää kerran vuodessa, naistenviikon sunnuntaina heinäkuussa, Naisten automobiiliajot -tapahtuman.

Naisten ajoissa autokunnat pukeutuvat ajoneuvojensa aikakauden ja tyylin mukaisesti, ajavat kiireettömästi letkassa museoikäisillä menopeleillä ja pysähtyvät mielenkiintoisissa kohteissa. Päivä päättyy yhteiseen ruokailuhetkeen.

- Naisten ajoihin miehetkin saavat osallistua, mutta vain karttureina tai matkustajina.

Kymmenvuotisjuhla-ajo kurvaillaan 23.7. Hämeenlinnassa.

Sanna Peltomaa kannustaa naisia veteraaniautoharrastuksen pariin.

- Mukaan vaan rohkeasti. Tekniikkaa ei tarvitse pelätä. Kiinnostus autoihin riittää. Harrastaa voi niin monella tavalla. Ei minullakaan ole autojen entisöintiin tarvittavia taitoja.

"Sanna rapsutteli ruostetta"

Commodoren entisöinnistä vastasi aviomies Markus Peltomaa.

- Sanna rapsutteli ruostetta, maksoi lystin ja oli henkisenä tukena, Markus Peltomaa sanoo.

Opelia on entisöity hyvällä maulla hillitysti. Aivan alkuperäisessä asussa se ei ole.

- Esimerkiksi tehostamaton ohjaus on nyt tehostettu ja tehdaskunnostettu moottori on uudempaa vuosimallia. Osia on haalittu sieltä täältä, mutta kuitenkin auton alkuperäistä henkeä kunnioittaen.

Peltomaat eivät ole laskeneet tai ainakaan kerro, kuinka paljon Commodoren kunnostaminen on maksanut.

- Ei sitä kannata miettiä. Rahaa on mennyt liikaa, mutta huonohan sellainen harrastus on, jos siihen ei rahat mene, Markus Peltomaa sanoo.

Mihin hintaan auto lähtisi nyt?

- Ei se lähde. Auto ei ole myynnissä, Sanna Peltomaa sanoo.

Hän aikoo kurvailla Commodorella kesällä melkein päivittäin.

- Käyn tällä töissä Lahdessa satoi tai paistoi. Auto on käyttöön hankittu. Tätä ei ole tarkoitus museorekisteröidä.

Viikonloppuna Peltomaan Opel Commodore on esillä Naisten automobiiliklubin osastolla Classic Motorshowssa Lahdessa. Suomen suurimman klassikkoajoneuvonäyttelyn teema on tällä kertaa 70-luku, ja yhdistyksen osasto on sisustettu ajan hengen mukaisesti.

Opel Commodoren lisäksi osastolla nähdään Ford Escort 1300 vuodelta 1971.

Classic Motorshow Lahden messukeskuksessa 6.-7.5.

Klassikko

Opel Commodore B

Opel Rekord D:n pohjalta synnytetty kuusisylinterinen takatuuppari.

Adam Opel AG:n valmisti Saksassa vuosina 1972–1977.

Mallia sai 4-ovisena sedanina tai 2-ovisena coupena.

2,5- tai 2,8-litrainen rivimoottori, jonka teho koosta riippuen 115–160 hevosvoimaa.

Huippunopeus 175–210 km/h, kiihtyvyys (0–100 km/h) 12 s ja kulutus 12,8– l/100 km.

Vaihteisto joko 4-portainen manuaali tai 3-portainen automaatti.

Kasattiin myös Sveitsissä. Nämä autot tunnettiin nimellä Opel Ranger.

Edeltäjä Opel Commodore A, seuraaja Opel Commodore C.

Saman luokan autoja olivat esimerkiksi Audi 100 ja Ford Granada.

Lähde: autowiki.fi
Janne Urpunen
janne.urpunen@ess.fi
@
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Jatka lukemista LTV:n tarjoamana 2 vk maksutta!

Tilaa ESS VerkkoPlus 2 viikoksi maksutta ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa 2 vk maksutta

Oletko jo tilaaja?

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi