Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Kotimaa
Krista
Koivisto
@KristaKoivisto krista.koivisto@ess.fi

Miksi tarjoilija ei tuo minulle kahvia pöytään?

Oletko joskus ulkomailla kahvilassa vanhasta tottumuksesta marssinut suoraan tiskille hakemaan iltapäivä-cappuccinosi, mutta henkilökunta on ohjannut sinut istumaan, koska tarjoilija hakee tilauksesi pöydästä? Tuttu tunne, minäkin olen tehnyt saman lukuisia kertoja. Tapa on juurtunut tiukkaan kotimaan kokemusten perusteella. Jos menet täällä istumaan kahvilan pöytään ja odotat saavasi palvelua, saat kyllä odottaa sulkemisaikaan saakka. Etkä varmaan sittenkään vielä ole saanut kahvikupillista nenäsi eteen.

Miksi meillä Suomessa ovat niin harvassa kahvilat ja baarit, joissa henkilökunta palvelisi asiakasta suoraan pöytään? Saisin kävellä suoraan kahvilaan, valita paikkani ja hetken kuluttua tarjoilija tulisi ja ottaisi tilaukseni ja toisi kahvin pöytääni. Ja kun olisin kahvini nauttinut, tarjoilija toisi myös laskun pöytääni.

Meillä Suomessa itsepalvelukulttuuri on viety pisimmälle hampurilaisketjupaikoissa, missä paitsi ruoka tilataan tiskiltä, se joudutaan myös itse tiskiltä hakemaan, kunhan kokki on burgerin paistanut. Pahimmillaan tilanne on se, että ruoan valmistumisesta ilmoittaa piippari, joka rääkäisee korvan juuressa ilmoille sellaisen äänen, että varmasti sydän hyppää kurkkuun. Nauti siinä sitten hampurilaisesta, kun olet juuri saanut melkein sydänkohtauksen.

Kirjoitin juuri jutun Lahen torille nousseesta uudesta kahvila-ravintolasta, jonka yrittäjä kertoi haluavansa elvyttää palvelukulttuuria. Tilaukset otetaan pöydästä ja tarjoilija kiikuttaa juomat ja ruoat asiakkaalle pöytään. Ensireaktioni oli, että ohhoh! Mutta älyttömän hienoa. Samaa tuntuivat ajattelevan lukijat, jotka olivat kommentoineet juttua. Kommenteissa nimenomaan kirjoitettiin siitä, kuinka hienoa on, että saa (ystävällistä) palvelua.

Uskon, että hyvälle palvelulle olisi tilausta. Se olisi ihan varmasti myös kilpailuvaltti. Mitä jos vaikka aloittaisimme siitä, että menisimme tänä kesänä terassille, istahtaisimme pöytään ja odottaisimme, että meitä palvellaan? Suomen kesä on lyhyt ja pahimmassa tapauksessa kylmä ja sateinen, kyllä siinä terassiyrittäjän on tehtävä ihan kaikkensa takoakseen mahdollisimman hyvän tuloksen niinä vähinä lämpiminä päivinä.

Asiakkaina me voimme ja meidän tehtävämme on vaatia palvelua. Jos me emme vaivaudu tiskille, kyllä tarjoilija tulee pöytään. Ja jos ei tule, me voimme siirtyä seuraavaan paikkaan. Sinne, missä palvellaan.

Krista Koivisto
krista.koivisto@ess.fi
Pitäisikö palvelukulttuuria elvyttää Suomessa?
Pitäisikö palvelukulttuuria elvyttää Suomessa?
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 9,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
9,90€

Oletko jo tilaaja?

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi