Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Kotimaa

Saavatko leudot talvet autot ruostumaan nopeammin? Tiesuola ja kosteus ovat metallipintojen vihollisia

Teitä suolataan yleensä, jos pakkasta on enimmillään 6 astetta. Kuva: Pertti Louhelainen

Suomen ilmasto tekee autoista korroosiolle alttiita: nollan tuntumassa pyörivä lämpötila, runsas tiesuolan käyttö ja jatkuva kosteus eivät ole autoille mannaa. Ruosteenestoalan asiantuntijoiden mukaan leudot talvet edistävät autojen ruostumista.

- Se on ihan kiistattomasti suurin ruosteenaiheuttaja. Suomen olosuhteet ja lämpötilanvaihtelut kondensoivat rakenteisiin, sanoo ruosteenestoalan yrittäjä ja Autoalan ruosteenestoliikkeiden keskusliiton (AREKL) puheenjohtaja Tapio Hotokka.

Hotokan mukaan pahin ruosteenaiheuttaja on tiesuola. Suolaa käytetään Liikenneviraston mukaan lähinnä silloin, kun lämpötila on -6 astetta tai sen yläpuolella. Lisäksi suolaa käytetään kesällä pölyn sitomiseen.

- Suolakelitilanne lisää suhteessa autojen ruostumista. Mitä kovempi pakkanen, sitä vähemmän ruostumista, Hotokka sanoo.

Autoja hylätään katsastuksessa vähemmän

Myös Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen sanoo, että runsaalla suolankäytöllä ja kosteudella on vaikutusta autojen ruostumiseen. Hänen mukaansa autot ovat kuitenkin yhä paremmin valmistettuja, eikä hän näe, että ruostumisongelmaa olisi nimenomaan leutojen talvien takia.

- Ei ole ilmiötä, että mentäisiin oleellisesti huonompaan suuntaan. Katsastuksen hyväksymisprosentit eivät tue tätä, Nieminen sanoo.

Nieminen perustelee asiaa sillä, että katsastettavien autojen hylkäysprosentit ovat yleisesti ottaen laskussa ja autot paremmassa kunnossa kuin aiemmin.

Liikenteen turvallisuusvirasto Trafista ei ole saatavilla tilastoja siitä, kuinka moni auto hylätään katsastuksessa korin korroosion takia.

Nieminen huomauttaa, että autojen valmistuksessa käytetään suojausmenetelmiä.

- Ruostumista ei ole enää siinä mittakaavassa kuin kymmenen vuotta sitten. Siinä mielessä prosessi on parempi, Nieminen arvioi.

Nieminen kertoo, että uusissa autoissa käytetään muun muassa ruostumista estävää sinkkiä. Hän uskoo, että jatkossa autoihin tulee myös kevyempiä, kierrätettäviä materiaaleja, jotka myös vähentävät ruostumista.

Sinkki syöpyy hiljalleen myös itsestään

Hotokka ei allekirjoita valmiin ruosteeneston riittävyyttä. Hänen mukaansa ruosteen estäminen autoissa on kyllä parempaa kuin vaikkapa 80-luvulla, mutta varsinaiset ruosteenestotoimenpiteet on vähentynyt viime vuosina.

- Vain muutama valmistaja tekee hieman auttavaa suojausta lähinnä Pohjoismaihin tuleviin autoihin. Se ei ole missään nimessä käsittely, joka estäisi ruostumisen meidän olosuhteissa, hän sanoo.

Hotokan mukaan hyvin sinkitty auto saa 2-3 vuotta lisäaikaa. Esimerkiksi kiven osuma auton pohjaan saattaa kuitenkin rikkoa sinkkipinnan.

- Tiedetään, että 2,5 mikrometriä sinkkiä syöpyy itsessään vuodessa. Myös hitsauksen pistesaumat ovat käytännössä sinkittömiä ja lähtevät yleensä ensimmäisenä ruostumaan.

Säännöllinen tarkastus tarpeen

Autoalan Keskusliiton tekninen johtaja Jouko Sohlberg perää auton alustan säännöllistä tarkastusta esimerkiksi vuosihuollon yhteydessä. Hän huomauttaa, että suomalaisten autojen keski-ikä on noin 12 vuotta, romutusikä jopa 20 vuotta. Sinkittyjä tai muuten käsiteltyjä koreja on noin 10 vuotta vanhoissa ja sitä nuoremmissa autoissa.

- Jos autot olisivat nuorempia, ongelmaa ei olisi niin paljon, hän sanoo.

Sohlbergin mielestä auton koriin on turha laittaa massaa massan päälle, mutta jos suojaukseen on tullut esimerkiksi irtokiven takia vaurioista, suojaukselle on tarvetta. Myös irtoavat renkaiden nastat voivat aiheuttaa jälkiä.

Myös auton pitäminen lämpimässä, huonosti ilmastoidussa tallissa talvella voi saada ruostetta aikaan, sillä tuolloin auto jää usein märäksi.

Marjaana Lahola
marjaana.lahola@ess.fi

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tämä sisältö on avoinna vain tilaajillemme.

Lue 2 viikkoa ilmaiseksi

Oletko jo tilaaja?

Asiasanat:

Tilaa ilmainen ESS.fi uutiskirje Saat kiinnostavimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.

Suosittelemme

Kommentit comments

Näitä luetaan nyt

Näitä luetaan

Paikallismediat

Lue seuraavaksi X