Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Kotimaa

Hyvä vesi on kuin viini - tehtailija toivoo suomalaisen ymmärtävän aarteensa arvon

Kotimaan kova verotus nostaa vesipullon hinnan kohtuuttomaksi, sanoo yrittäjä Niilo Pellonmaa.

Asikkalan Polar Spring on ilmeisesti Suomen toiseksi suurin luonnonveden pullottaja. Kuva: Sami Kuusivirta

Suomi ei ole kai koskaan ymmärtänyt puhtaan luonnonvetensä arvoa.

Eikä vedenpullottajakaan koe saavansa ymmärrystä.

- Entinen sokerivero, nykyinen virvoitusjuomavero koskee myös luonnon vettä, vaikka siinä ei tietenkään ole sokeria yhtään. Luonnonvedestä ei pitäisi periä virvoitusjuomaveroa!, huomauttaa Polar Springin toimitusjohtaja, osaomistaja Niilo Pellonmaa.

Nykyverotus menee muutenkin yli ymmärryksen.

- Luonnon veden pakkaaminen pikariin on tehty mahdottomaksi. Juomapakkausvero, virvoitusjuomavero ja arvonlisävero ovat yhteensä noin 162 prosenttia tuotantokustannusten lisäksi. Juomapakkausverosta johtuen juomapikarit poistuivat Suomessa lentokoneista, rautateiltä ja busseista eikä niitä ole sairaaloissakaan. Samaiseen pikariin voi kyllä verotuksen estämättä pakata erilaisia luonnon mehuja, maitotuotteita ja ellejä, mutta luonnon vettä ei.

Turhan kallis pantti

Muovipullojen talteenotto on nykyaikaa, mutta pitääkö se tehdä kalliimmalla kuin missään muussa EU-maassa. Puolentoista litran juomapullon pantin hinnalla (40 sentillä) Pellonmaa hankkii kaksi puolentoista litran juomapulloa.

- Tallinnan-laivalla mainostetaan virolaista vettä lauseella ”Huomaa, ei panttia.”.

Kotimaiset verot ja maksut rasittavat luonnon veden pullotusta nostaen hinnan hyvin korkealle. Viennistä onneksi verolasti puuttuu.

Kansan olisi hyvä mieltää, että hanavesi ja luonnon vesi ovat kaksi eri tuotetta.

- Me myymme elävää vettä. Hanavesi on kuollutta vettä, siitä on lähinnä kemikaalein tuhottu kaikki mikrobit - elämä. Useimmille ihmisille tällä ei ole väliä. Joillekin on, esimerkiksi allergioiden vuoksi.

Pullossa tai muissa pakkauksissa voi toki olla minkälaista vettä tahansa.

Pellonmaa kertoo myös tarinan yhtiön ruotsalaisen maahantuojan koirasta. Koiran eteen laitettiin kulho Polar Spring -luonnonvettä ja toiseen hanavettä Uppsalasta. Koira tuoksutti ja joi luonnonvettä aina, kun siihen annettiin mahdollisuus.

Missä vesiyrittäjän viisastenkivi?

Raaka-aine on edullista ja kysyntä kasvaa, mutta kovin harva tekee rahaa luonnonvettä myymällä. Miten sellainen voisi onnistua?

- Olen nyt opiskellut yli viisi vuotta tätä alaa. Polar Spring haluaa keskittyä yhteen alueeseen pullotetun veden markkinoista eli luonnonveden myyntiin ja pakkaamiseen. Hyvä luonnon vesi on kuin viini, aina erilaista riippuen vesilähteestä ja sen koostumuksesta.

Hyvän vesilähteen löytäminen on yhtä vaikeaa kuin hyvän malmion löytäminen.

- Jos löytääkin hyvän ja riittävän runsaan vesilähteen, on syytä varautua suuriin investointeihin. Veden pakkaaminen markkinoille tänään ei onnistu käsin. Tarvitaan paljon laitteita, osaamista ja automatiikkaa.

Kalle Puttonen
kalle.puttonen@ess.fi
@
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 7,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
7,90€

Oletko jo tilaaja?

Kommentit comments
Tilaa ilmainen ESS.fi uutiskirje Saat kiinnostavimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi