Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Kotimaa

Liika liikunta voi ajaa kuntoilijankin pakkotaukoon - fitness- ja kestävyyslajit ovat lisänneet ylikuntotiloja

Ninni Hoskonen on joutunut pitämään koripallosta taukoa yli puoli vuotta ylikuntotilan takia. Pysähtyminen on opettanut levon sekä juomisen ja syömisen tärkeyden. Kuva: Juha Inkinen

Pyöritkö yöllä sängyssä, ja pompottaako sydän vähän ylikierroksilla? Onko välillä hiki ja välillä kylmä? Hävisikö ruokahalu jonnekin?

Paljon liikkuva ihminen ei välttämättä huomaa, milloin on liikkunut väärin tai liikaa.

- Ylikuntoon ajautunut ihminen voi olla myös normaalia väsyneempi eikä palaudu harjoittelusta entiseen tapaan, liikuntalääketieteen erikoislääkäri Pippa Laukka toteaa.

Huippu-urheilijoilla ylikuntoon saattaa ajaa vääränlainen harjoittelu tai se, ettei elimistö kykene vastaanottamaan treenikuormitusta. He kuitenkin tunnistavat ylikuntonsa melko hyvin, sillä tukena ovat valmentajat.

Kokonaisuus voi mennä yli kehon sietokyvyn ja johtaa jaksamisongelmiin myös työelämässä. Liikuntalääketieteen erikoislääkäri Pippa Laukka

Suurin riski joutua ylikuntotilaan onkin tavallisilla kuntoilijoilla, joilla tilan voi aiheuttaa esimerkiksi vääränlainen harjoittelu, lyhyessä ajassa tapahtuva liian suuri harjoittelumäärä tai elämän kokonaiskuormitus.

- Jos työssä, perheessä ja vapaa-ajalla on kuormitusta, keho ei välttämättä palaudu harjoittelusta. Kehon kuormitus vaatii energiaa, mutta elimistö ei pysty erottelemaan, mihin energiaa käytetään. Jos hermosto ylivirittyy, seurauksena voi olla ylikuntotila.

Laukan mukaan monet kuntoliikkujat vähättelevät omaa tekemistään.

- Sanotaan, että käyn vain jumpassa, kuskailen lapsia joka ilta harrastuksiin ja hoitelen omakotitalon pihatyöt. Kokonaisuus voi kuitenkin mennä yli kehon sietokyvyn ja johtaa jaksamisongelmiin myös työelämässä.

Kun maraton ei enää riitä

Laukka arvioi kuntoilijoiden ylikuntotilan lisääntyneen viimeisen kymmenen vuoden aikana. Hänen mielestään taustalla on pintapuolista hyvinvointia ihannoiva fitnessbuumi sekä toisaalta kestävyyslajien kasvanut suosio. Kun maraton ei enää riitä, suoritetaan triathloneja ja juostaan ultramatkoja.

- Nykyään ihmisen pitäisi olla kaikilla osa-alueilla teräksinen. 55 vuotta täyttäneitä ylikunnolta suojaavat usein keholliset vaivat, nuorilla rajat ovat joustavammat.

Kehon kyky sopeutua liikuntaan ja muutoksiin on erilainen. Perfektionisti ajaa itsensä muita helpommin piippuun. Ikänsä liikkuneet ovat yleensä turvallisilla vesillä.

- Jos peruskestävyys on kunnossa, sen päälle voi rakentaa vauhti- ja maksimikestävyysharjoituksia.

Kestävyysurheilussa ylikunnolle voivat altistaa suuret harjoittelumäärät. Myös räjähtäviä, nopeita lajeja tai kovatehoisia kuntosalitreenejä tekevät voivat ajaa kehonsa niin äärirajoille, ettei se pysty vastaanottamaan harjoittelua.

- Myös työ ja vuodenajan vaihtelut vaikuttavat liikkumiseen. Kovasykkeisissä jumpissa käyvä toimistotyöläinen voi huomaamattaan ajautua ylikierroksille. Talven jälkeen hiihdon juoksuun vaihtaneelle kuntoilijalle voi käydä samoin.

Suunnittele liikuntasi

Tärkeää ylikunnon välttämisessä on suunnitelmallisuus. Kuntoliikkuja voi suunnitella seuraavan viikon liikunta-ohjelman edellisenä viikonloppuna. Jos jonakin työpäivänä on aamusta iltaan palavereita, liikunnan voi jättää väliin tai liikkua vain kevyesti. Pitkäkestoiset harjoittelut voi ajoittaa viikonloppuun.

- On hyvä huolehtia, ettei koko ajan paahdeta täysilla, vaan treenikalenterissa on ainakin kerran viikossa matalasykkeinen peruskuntoharjoitus. Se voi olla vaikka 1,5-2 tunnin kävely- tai juoksulenkki.

Laukka suosittelee tekemään liikkumiselle tavoitteet: tähdätäänkö olympialaisiin vai siihen, että pystytään asumaan vielä 70-vuotiaana omakotitalossa?

Tärkeää on myös opetella kuuntelemaan omaa kehoaan. Miltä tuntuu rasituksen jälkeen, miten yö meni? Sykettä kannatta mitata niin levossa kuin harjoituksen aikana. Flunssasta kannattaa toipua hyvin.

Ylikunnosta palautuminen on yksilöllistä. Harvoin tarvitaan totaalilepoa, mutta harjoittelut on syytä tehdä kevyesti alle 120 sykkeellä.

- Nyrkkisääntö on, että aikaa varataan niin paljon kuin ylikunnon syntyminen on vienyt. Usein se vie vähintään kuukausia.

Saija Kauhanen
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 7,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
7,90€

Oletko jo tilaaja?

Kommentit comments
Tilaa ilmainen ESS.fi uutiskirje Saat kiinnostavimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi