Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Kotimaa

Lahtelaispoliisi päätti puhua liikennevalvonnasta suunsa puhtaaksi - pitää monien kameratolppien sijoittelua huonona

Vanhempi konstaapeli Olli Rauhala on sitä mieltä, että liikenteen valvonnassa on kuljettu pitkä matka väärään suuntaan. Kuva: Janne Laakkonen

Liikennevalvonta on nykyisellään pahasti pielessä. Tätä mieltä on vanhempi konstaapeli Olli Rauhala Hämeen poliisilaitoksen Lahden pääpoliisiasemalta. Tielläliikkujien paimentaminen kuuluu yhtenä osana hänen virkatehtäviinsä. Tässä jutussa hän esittää näkemyksensä yksityishenkilönä.

Rauhalan mielestä liikenteen valvominen on liiaksi painottunut automaattiseen nopeusvalvontaan. Tienvarsikameroilla käräytetään ylinopeustapauksia, mutta ajoneuvon kunto ja kuljettajan kunto jäävät huomiotta.

Samoin huomiotta jäävät muun muassa keliolot ylinopeushetkellä, liikenteen määrä, turvaetäisyydet ja vaaralliset ohitukset. Kaikilla niillä on Rauhalan mukaan merkitystä, kun lainvalvojat harkitsevat tien päällä sakon suuruutta. Poliisipartio kykeneekin arvioimaan rikkeitä paljon monipuolisemmin kuin kamera.

Olli Rauhala huomauttaa, että ajonopeuksia pitää valvoa. Tienvarsikamerat ovat silti vain yksi täydentävä työkalu liikenneturvallisuuden ylläpitämisessä. Liiallinen investoiminen peltipoliiseihin syö virkavallan muita voimavaroja.

Rahastus näkyy

Suuri määrä kameratolppia on Rauhalan mielestä sijoitettu mutkan taakse pian sen jälkeen, kun nopeusrajoitus muuttuu pienemmäksi. Tällä tavoin saadaan aikaan tuottoisa sakkorysä.

- Liikennevirran sujuvan ja turvallisen etenemisen kannalta tämä on virheellistä.

Vanhempi konstaapeli Olli Rauhala ehdottaa, että kameratolpat maalataan huomioväreillä nykyisen harmaan värin sijasta ja ne sijoitetaan järkevän etäisyyden päähän nopeusrajoitusliikennemerkeistä.

Rauhalan mukaan poliisihenkilöstön tekemä liikennevalvonta on voimavarojen puutteessa jo nyt heikkoa. Hänen mukaansa esimerkiksi rattijuopot saavat ajella rauhassa missä tahansa, jos he vain ovat yli 20 kilometrin etäisyydellä kaupungeista.

- Nämä ongelmat nähdään kentällä, mutta niitä ei nähdä hallinnossa.

Olli Rauhala on sitä mieltä, että liikkuvan poliisin lakkauttaminen oli virhe. Paikallispoliisilla liikenteen valvontaan jää niukalti aikaa, kun partiot kiiruhtavat tehtävältä toiselle.

Mitta täyttyi

Päällikkövetoisessa poliisiorganisaatiossa rivimiehet eivät juuri harrasta ulostuloja julkisuuteen. Mikä saa Rauhalan tekemään poikkeuksen?

- Jos kehitys kulkee vuosikaudet väärään suuntaan, niin kipukynnys ylittyy. Haluan saada asiasta keskustelua aikaan.

Konstaapeli myöntää, että poliisihallinnossa ollaan hänen kanssaan eri mieltä.

- Norsunluutorneissa ei haluta keskustella.

Olli Rauhala painottaa, että hän esittää näkemyksensä yksityishenkilönä eikä virkamiehenä.

Petri Koivisto
petri.koivisto@ess.fi
Tämä sisältö on avoinna vain tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS Verkko Plus 1 kk vain 7,90 € (norm. 14,50 €) ja pääset käsiksi kaikkiin Etelä-Suomen Sanomien maksullisiin sisältöihin.

Tilaa tästä 1 kk 7,90 €

Oletko jo tilaaja?

Kommentit comments
Tilaa ilmainen ESS.fi uutiskirje Saat kiinnostavimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi X