Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Kotimaa

Mediatalot etsivät kumppaneita ja uusia rahalähteitä

Kuva: Pirjo Kamppila

Sanomalehtien liiton johtaja Jukka Holmberg ei ollut yllättynyt Keskisuomalaisen ostoksesta.

- Yhtiöthän ovat tehneet yhteistyötä jo pitkään ja Keskisuomalainen omisti 25 prosenttia (Mediatalo ESAn) osakkeista.

Onko nyrkkisääntöä siitä, kuinka suuri mediatalon on nykypäivänä oltava?

- Meillä on edelleen myös yhden paikallislehden yhtiöitä. Mutta syy, miksi niitä kootaan yhteen, on ensinnäkin että näin parannetaan kustannustehokkuutta. Kaikkia asioita ei tarvitse tehdä moneen kertaan. Toinen, vahvempi kehitys on digitalisaatio. Siihen tarvitaan resursseja, joita pienillä ei ole. Toki yhteistyötä voi tehdä, mutta yhdistyminen on helpompi tie.

Suuri kehitys on kohti suurempia yhtiöitä, mutta vastavirtaakin on nähty: Sanoma- ja Alma-konsernit ovat myyneet alueellisia sanomalehtiään yksityisille.

Suomelle, kuten Norjalle ja Ruotsillekin, on tyypillistä vahva alueellinen lehdistö. Näissä maissa lehtinimikkeitä on säilynyt paljon, vaikka taustalla olevat yhtiöt olisivat yhdistyneet.

- Paikallista sisältöä ei voi korvata muulla sisällöllä. Tätä ei edes digitaalisuus muuta.

Sen sijaan digitaalisuus on myrkkyä paikallisille mainosmarkkinoille.

- Mainostuloja valuu ulkomaisille jäteille.

Vielä toistaiseksi painettu media tuo yli 90 prosenttia sanomalehtien kaikista tuloista. Mediatalot eivät ole jääneet ihmettelemään lehtien sulavaa mainoskakkua, vaan ovat etsineet muita tulonlähteitä. Lähimpänä perinteistä mediaa on niin sanottu sisältömarkkinointi, jonka sisältö lähestyy mainontaa.

Muita aluevaltauksia ovat esimerkiksi Sanoma-konsernin Oikotie- ja huuto.net- myyntisivustot. Alma Medialla on kilpaileva Etuovi.

Paljon puhuttu median murros paperista biteiksi kestää vielä 5-10 vuotta, uskoo Holmberg.

- Mutta näin olen sanonut jo monta vuotta! Kaikkihan riippuu siitä, mistä kuluttaja haluaa maksaa.

Kokonaan digitaalisiakin lehtiä on ilmestynyt jo pitkään. Tunnetuimpia ovat Uusi Suomi ja Taloussanomat.

- Mutta niissäkin on printtitausta. Kokoomuksen Verkkouutiset toimii yhdessä puolueen Nykypäivä-lehden kanssa. Täysin digitaalisina syntyneitä ei juurikaan ole.

Suomessa ilmestyy noin 200 sanomalehteä. Niistä neljäsosa on vähintään neljä kertaa viikossa ilmestyviä päivälehtiä.

Keskisuomalainen-konserni julkaisee 45:ä lehteä, Alma Media 25:ä ja Länsi-Savo 18:aa.

Useilla mediataloilla on 2-10 lehtiä. Mediatalo Esalla on 7 lehteä.

Pirjo Kamppila
pirjo.kamppila@ess.fi
@
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 9,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
9,90€

Oletko jo tilaaja?

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi