Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Kotimaa

Ketjuuntumisen hallitsevat kaupat pärjäävät - verkkokauppa ei yksin ratkaise

Kaupan liiton mukaan rakentaminen on yksi menestyvistä kaupanaloista tällä hetkellä. Keskon uusi rautakauppa Lahden Holmassa on toiminut puoli vuotta. Kuva: Sami Lettojärvi

Kaupan liiton edunvalvontajohtajan Tuula Loikkasen mukaan menestyminen pelkästään verkkokaupassa ei ratkaise kauppojen välistä kilpailua. Tällä hetkellä pärjäävät ne kaupan alan , jotka onnistuvat ketjuuntumaan. Tilanne on sama maailmanlaajuisesti.

- Ne pärjäävät, jotka kykenevät alentamaan logistiikka- ja hankintamenot parhaiten. Yksittäiset erikoisliikkeet ovat pinteessä. Lukuun ottamatta niitä, jotka ovat löytäneet markkinoilta itselleen hyvinkin pienen sektorin.

Kun logistiikan ja hankinnan kustannukset saa toimimaan, on mahdollisuus menestyä sekä kivijalka- että verkkokaupassa. Loikkasen mukaan verkko ei uhkaa kivijalkaa.

- En ole missään vaiheessa nähnyt sitä uhkana. Verkkokaupan kasvu on maltillista, 1-2 prosentin luokkaa.

Verkko ja kivijalka tekevät yhteistyötä

Noin 10 prosenttia kaupan alan myynnistä tulee verkosta ja 90 prosenttia fyysisistä myymälöistä. Verkon osuuden pitää matalana ruoka, jonka sähköinen ostaminen on hillittyä.

Aiemmin yrityksen verkkokauppa saattoi elää omaa elämäänsä. Saman yrityksen kivijalkamyymälässä hinnat olivat verkkoa kalliimpia. Nyt ne voivat tehdä yhteistyötä.

- Jos tuote on oman yrityksen verkkokaupassa kivijalkaa edullisempi, sitä tarjotaan myymälässä asiakkaalle. Muuten asiakas saattaa ostaa tuotteen muualta.

Loikkanen vakuuttaa, että yritykset laskevat hyvinkin tarkkaan, perustavatko ne uusia myymälöitä vai eivät.

- Mikään yritys ei avaa uutta myymälää, jolleivät ne usko sen olevan kannattavaa.

Tilastokeskuksen mukaan vähittäiskaupan myynti laski heinäkuussa 1,1 prosenttia vuoden 2015 heinäkuusta. Alalla uskotaan, että pohja on nyt saavutettu. Viite siitä saatiin juuri Tilastokeskuksen toisen vuosineljänneksen suhdannekatsauksesta. Kaupan alan yritysten liikevaihdot kasvoivat 2,2 prosenttia

huhti

-kesäkuussa, kun viime vuonna vastaavaan aikaan ne laskivat 3,3 prosenttia.

Teemu Leppänen
teemu.leppanen@ess.fi
@
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 7,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
7,90€

Oletko jo tilaaja?

Kommentit comments
Tilaa ilmainen ESS.fi uutiskirje Saat kiinnostavimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi