Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Kotimaa

Kotimainen käsityötuote päihittää usein halpatuotetun - asiantuntijat selittävät, miksi

Käsityöalan asiantuntijat eivät usko, että käsityöyrittäjien määrä olisi kasvanut merkittävästi tai käsitöiden tekeminen yleistynyt.

Taitoliiton toiminnanjohtaja Minna Hyytiäinen kertoo, että käsitöiden tekeminen on aina ollut tärkeä osa suomalaista elämäntapaa.

Suomen käsityöyrittäjät SKYT ry:n puheenjohtaja Otto Aanmaa kertoo, että yritykset ovat yksinkertaisesti aikaisempaa paremmin näkyvillä. On käsityömessuja, pieniä putiikkeja, pop up -yrityksiä ja verkkokauppoja.

Yrittäjyys nousussa

Aanmaan mukaan käsityöyrittäjyys on perinteisesti ollut itsenäistä tekemistä. Nyt siitä on tullut yhteisöllistä.

- Käsityöyrittäminen alkaa vihdoin olla oikeaa yrittämistä. Asian eteen on tehty töitä yli vuosikymmenen ajan. Suomen käsityöyrittäjillä on ollut yhteistä toimintaa ja keskinäistä keskustelua kuusi vuotta.

Työikäiset 30-45-vuotiaat ovat suurin käsitöitä tekevä ikäryhmä.

- Alalle tulee uudenlaisia tekijöitä, jotka ovat osanneet ottaa verkkomyynnin haltuunsa, sanoo Hyytiäinen.

Monet käsityöyritykset pyörivät muun päivätyön sivussa. Harva elättää itsensä pelkästään käsitöillä.

Tausta kiinnostaa

Eettisyys ja tuotteiden tarinat ovat Hyytiäisen mukaan syy sille, miksi kotimaiset käsityötuotteet ovat suosittuja.

- Ihmiset haluavat ostaa vähän, mutta laadukkaasti.

Hän kertoo, että ihmiset haluavat ostaa jotain ainutlaatuista. Sellaista, mitä ei saa marketeista.

Tuotteiden vahvuus omaperäisyys

Samaa mieltä on hartolalainen käsityöyrittäjä Ritva Heino, joka perusti by itu -yrityksensä vuonna 2010.

Hän kertoo, että asiakkaat arvostavat muun muassa laadukkaita materiaaleja ja persoonallisia malleja.

Heino valmistaa ja myy esimerkiksi käsin neulottuja ponchoja ja käsin huovutettuja saunahattuja.

Hän työskentelee sivutoimisena yrittäjänä ja myy tuotteita muun muassa omassa verkkokaupassaan, kahviloissa ja messuilla.

Tapahtumat yhdistävät

Erilaiset myyntitapahtumat ovat auttaneet pieniäkin yrityksiä markkinoille. Tällä viikolla Lahdessa käynnistyi käsityöyrityksille suunnattu Aatekaapin kesäkauppa, joka sijaitsee Lahden sataman makasiinirakennuksessa.

Lahtelainen Waltherin perhe on poikennut vierailemaan kesäkaupassa. Niina Walther kertoo, että kotimaisiin käsityötuotteisiin on päädytty esimerkiksi lasten vaatteissa.

- Virkkaan itsekin, ja tiedän, kuinka paljon aikaa käsityön tekemiseen kuluu, hän sanoo.

Yritykset voivat osallistua parin viikon mittaiseen tapahtumaan halutessaan vaikka vain yhdeksi päiväksi, kertoo Aatekaapin Henna Lindroos, joka on ollut mukana järjestämässä tapahtumaa jo neljä kertaa.

Hyytiäinen kertoo, että esimerkiksi juuri pop up -toiminta on oivallinen tapa testata, meneekö oma tuote kaupaksi.

Karoliina Paananen
karoliina.paananen@mediataloesa.fi
@
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Jatka lukemista LTV:n tarjoamana 2 vk maksutta!

Tilaa ESS VerkkoPlus 2 viikoksi maksutta ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa 2 vk maksutta

Oletko jo tilaaja?

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi