Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Kotimaa

Kuljetusala kiirehtii Lahden kehätietä - "Jos se jo olisi, ei rikkihapporekkakaan olisi kaatunut"

Lahden Sopenkorvessa maaliskuussa kaatunut rikkihapporekka sai aikaan rumaa jälkeä. Henkilövahingoilta kuitenkin säästyttiin ja rikkihappovuotokin jäi vähäiseksi. Kuva: Sami Kuusivirta

Jos Lahdessa olisi kehätie, pysyisi raskas poikittaisliikenne siellä eikä vaarallisia aineita kuljetettaisi kaupungin läpi keskellä asutusta.

- Jos täällä olisi kehätie, ei maaliskuussa Sopenkorvessa kaatunut rikkihapporekkakaan olisi joutunut ajamaan liukasta Kärpäsenmäkeä alas, kommentoi Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliiton AKT:n aluetoimitsija Ari Lehtola onnettomuuteen johtaneita syitä.

- Lahden tapauksessa selvittiin onneksi vain aineellisilla vahingoilla ja säikähdyksellä, mutta turvallisuutta parantaisi, jos raskas liikenne ei kulkisi keskustan läpi, huomauttaa myös kuljetusyrityksiä edustavan Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL:n asiantuntijapalvelujen johtaja Petri Murto.Ari Lehtola harmittelee kehätien rakentamisen lykkääntymistä vuosikymmenillä aivan turhanaikaisista syistä.

- Meneehän linjaus läheltä minunkin kotiani, mutta ei tulisi mieleenkään vastustaa sen rakentamista. Se parantaa kaikkien turvallisuutta, hän sanoo.

Jouduin lukemaan esitutkinnan tuloksista Etelä-Suomen Sanomista. Kuljetusliikkeen toimitusjohtaja Timo Vikman

Kaivatun kehätien rakentamisen on määrä alkaa vuonna 2018, mikä Lehtolasta on valitettavan myöhäistä.

Rikkihapporekka kaatui Lahdessa yöllä, jolloin kaupungissa oli hiljaista ja vahingot jäivät vähäisiksi. Yöllisten ajovuorojen huono puoli on se, että kuljettajien vireystila ei yleensä ole parhaimmillaan, vaikka ajotuntisäädöksistäkin olisi pidetty kiinni.

- Teollisuuslaitos pyörii ympäri vuorokauden ja sen varastot ovat tien tai radan päällä. Vaarallisille aineille ei ole tuotantolaitoksissa suuria varastotiloja ja monesti niitä tarvitaan käyttöön juuri aamuksi, perustelee Lehtola kuljettajien öisiä työvuoroja.

Väärin lastattua vaikea kesken ajon korjata

Hämeen poliisi tiedotti torstaina rikkihappoa kuljettaneen rekan onnettomuuden esitutkinnan valmistumisesta. Poliisin mukaan onnettomuus johtui useista eri tekijöistä. Niitä olivat kuskin väsymys, lastauksen virheet ja tien liukkaus. Poliisi viittasi myös rekan omistaneen valkeakoskelaisen kuljetusliikkeen toiminnassa havaittuihin työ- ja lepoaikasäädösten rikkomuksiin.

Työsuojeluviranomaiset tekivät niihin kohdistuvan tarkastuksen poliisin pyynnöstä, mutta eivät löytäneet tutkimistaan dokumenteista näyttöä siitä, että rikkomuksia olisi tapahtunut juuri onnettomuuden tapahtuma-aikana.

Työnantajapuolta edustava Petri Murto kiinnittää huomiota esitutkinnassa havaittuihin rikkihapon lastausvirheisiin.

- Kokonaisuutta ajatellen lastaaminen on kyllä kehittynyt parempaan suuntaan, hän toteaa.

Myönteiselle kehitykselle on useita syitä. Murron mukaan yksi on se, että tieliikennelain kuormaussäädöksiä tarkennettiin kymmenisen vuotta sitten.

Toisena myönteisenä seikkana Murto mainitsee kuljettajien jatkokoulutuksen. Kuorman tekemiseen liittyvät hyvät toimintatavat on yksi kiinnostavimmista koulutusaiheista.

Poliisin mukaan onnettomuusrekan kuljettaja oli ollut tietoinen lastauksen lainvastaisuudesta.

Periaatteessa kuljettaja, joka huomaa esimerkiksi rahtikirjasta saaneensa kuljetettavakseen lainvastaisesti lastatun kuorman, voi kieltäytyä ajosta. Käytännössä tilanne on usein toinen.

- Eipä onnettomuusrekan kuljettajakaan paljon muuta voinut tehdä kuin lähteä ajamaan. Ei rikkihappolastia voi ruveta kesken kuljetuksen järjestämään säiliöihin uudelleen, sanoo puolestaan AKT:n Ari Lehtola.

Poliisi vähättelee liukkauden merkitystä

- Minusta poliisi oli kiinnittänyt tien liukkauteen liian vähän huomiota, toteaa kuljetusliikkeen toimitusjohtaja Timo Vikman.Hän tuli onnettomuuspaikalle heti tapauksesta kuultuaan ja sanoo tien olleen silloin peilijäässä.

- Jouduin lukemaan esitutkinnan tuloksista Etelä-Suomen Sanomista, Vikman kummeksuu.

Hänen mukaansa lehtijutussa oli sellaistakin tietoa, mistä poliisi ei maininnut ollessaan heihin viimeksi yhteydessä.

Liukkaus oli myös Ari Lehtolan mielestä merkittävä osasyy rekan kaatumiseen.

- Keli muuttui Lahden seudulla kummasti jo edellisenä iltana ja teistä tuli todella liukkaita, hän muistelee.

Lehtolan mukaan teiden kunnossapitokaan ei ollut ajan tasalla.

- Vaikka se on kyllä ihan koko maata, ei vain Päijät-Hämettä koskeva ongelma, hän myöntää.

Hanna Leppänen
hanna.leppanen@mediataloesa.fi
Tämä sisältö on avoinna vain tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS Verkko Plus 1 kk vain 7,90 € (norm. 14,50 €) ja pääset käsiksi kaikkiin Etelä-Suomen Sanomien maksullisiin sisältöihin.

Tilaa tästä 1 kk 7,90 €

Oletko jo tilaaja?

Kommentit comments
Tilaa ilmainen ESS.fi uutiskirje Saat kiinnostavimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi X