Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Kotimaa

Rikkihapporekka kaatui kyljelleen, kuljetusyritys rikkonut reippaasti ajoaikasäädöksiä - "Määrä on pahimmasta päästä"

Aluehallintoviraston työsuojelutarkastajat löysivät Kuljetus Tmo Vikman Oy:n rekkojen ajopiirturitietojen perusteella merkkejä ajoaika- ja lepotaukosäädösten rikkomisesta. Kuva: Jari Kautto

Valkeakoskelainen Kuljetus Timo Vikman Oy on aluehallintoviraston työsuojelutarkastuksen mukaan rikkonut tammikuusta maaliskuuhun ulottuvana aikana useasti ajo- ja lepoaikasäädöksiä. Samaan ajanjaksoon osui myös yrityksen rikkihapporekan turma Lahdessa.

Kuljetusyrityksen rikkihappolastissa ollut rekka kaatui maaliskuussa Lahden Sopenkorvessa, osui useaan puuhun ja iskeytyi lopuksi päin kerrostaloa. Henkilövahingoilta säästyttiin ja maahan pääsi valumaan vain pieni määrä rikkihappoa.

- Tarkastettujen dokumenttien perusteella ei kuitenkaan löytynyt tietoa siitä, että määräyksiä olisi rikottu juuri onnettomuuden tapahtuma-aikana, huomauttaa tarkastaja Johanna Paasonen Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintoviraston työsuojelun vastuualueelta.

Tarkastuskertomus on lähetetty tiedoksi kuljetusyrityksen toimitusjohtajalle Timo Vikmanille, mutta hän ei perjantaina halunnut kommentoida asiaa.

Tarkastuksessa kävi ilmi, että kuljettajan vuorokautista enimmäisajoaikaa oli kolmen kuukauden aikana ylitetty 7 kertaa. Joissain tapauksissa enimmäisajoaika ennen taukoa oli ylittynyt tai pidetty tauko oli alittanut vähimmäistaukoajan.

Viikoittaista enimmäisajoaikaa oli ylitetty kerran ja viikkolepoa alitettu 4 kertaa.

Vähimmäislepoaikaa oli alitettu 8 prosentissa kuljettajatyöpäivistä. Vakavia lepoaikarikkomuksia oli 5 prosentissa kaikista kuljettajatyöpäivistä.

Tarkastus koski yrityksen kahdeksaa autonkuljettajaa ja kattoi yhteensä 293 kuljettajatyöpäivää.

Tarkastus tehtiin poliisin pyynnöstä

Rikkomusten määrä on Johanna Paasosen mukaan pahimmasta päästä, kun sitä verrataan tarkastuksissa yleensä tehtyihin havaintoihin.

- Jos tarkastettavana on 100 yritystä, niin 5-10 prosentissa lukemat ovat tätä luokkaa, Paasonen sanoo.

Tarkastuksen kohteena olivat työaikakirjanpito ja kuljettajakorttitiedot. Lisäksi selvitettiin ajopiirturitietojen tallennusta, tietojen säilytystä ja ajopiirturin käyttöä.

Yritykseen kohdistunut tarkastus tehtiin 13. kesäkuuta poliisin pyynnöstä, mutta yritykseen tehdään myöhemmin uusi perustarkastus.

- Työsuojeluviranomaisten tavoitteena on selvittää kaikkien kuljetusalan yritysten käytäntöjä 3-5 vuoden välein, Johanna Paasonen mainitsee.

Hänen mukaansa enimmäisajoaikoihin ja lepotaukoihin liittyvät ongelmat ovat vähentyneet alalla viime vuosina.

- Toisinaan käy myös niin, että tarkemmissa selvityksissä osalle rikkeiltä näyttäviä tapauksia saadaankin selitys. Sellainen voi olla esimerkiksi ajoaikojen alkamisen tai loppumisen kirjaaminen väärin.

Hanna Leppänen
hanna.leppanen@mediataloesa.fi
@
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 9,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
9,90€

Oletko jo tilaaja?

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi